Guinness øl
Fra : Ukendt

Dato : 29-07-09 20:31

Jeg kender ikke meget til engelsk øl, men smagte en Guinness Draught dåseøl
med kugle i, forleden dag. Den smager fremragende, men det slog mig at der
næsten ingen kulsyre er i. Er det meningen, eller var det en halvdoven øl
jeg fik åbnet?

Fra : Martin [TMM]

Dato : 29-07-09 21:26

Hej
Søren P wrote:
> [...]
> næsten ingen kulsyre er i. Er det meningen, eller var det en halvdoven øl

Guinness'en du fik åbnet var 100% som sådan noget irsk sprøjt skal være.
Halvdoven og fersk. Sådan er smag jo så forskellig. Så vidt jeg kan
huske er det noget med at det er nemmere at hælde det ned, når man
sidder med gutterne nede på den lokale pub, når det er let til
middelsvært halvkedelig øl, fremfor øl med smag, som vi har herhjemme.
Kuglen du omtaler, er der netop for at frigive den mængde kulsyre der nu
måtte være i øllet.

Mvh
Martin

Fra : anonym

Dato : 29-07-09 23:54

Martin [TMM] skrev:
> [...]
> middelsvært halvkedelig øl, fremfor øl med smag, som vi har herhjemme.
> Kuglen du omtaler, er der netop for at frigive den mængde kulsyre der nu

som nettop ikke er kulsyre men nitrogen.
men sæt dig endelig ikke ind i øltyper før du disher dem.

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-09 01:39

anonym wrote:
> som nettop ikke er kulsyre men nitrogen.
> men sæt dig endelig ikke ind i øltyper før du disher dem.

Skal man ryste den inden åbning, eller hvad gør kuglen hvis den bare ligger
og flyder ovenpå?

Fra : Hauge

Dato : 30-07-09 05:18

anonym wrote:
> som nettop ikke er kulsyre men nitrogen.
> men sæt dig endelig ikke ind i øltyper før du disher dem.

Uanset hvad det er, så er det stadig en elendig øl, der findes så mange
andre øl der er bedre, ja faktisk næsten alle andre. Dog er Ceres ringere.

Mvh Hauge

Fra : Mogens

Dato : 30-07-09 05:41

Hauge wrote:

> Uanset hvad det er, så er det stadig en elendig øl, der findes så mange
> andre øl der er bedre, ja faktisk næsten alle andre. Dog er Ceres ringere.
>
> Mvh Hauge

Smag og behag er jo forskellig, men netop Guiness er efter min mening
verdens bedste øl. Den kan kun nydes frisktappet - enhvert forsøg på at
"dåse" den er noget nær vandalisme.

Iøvrigt tror mange fejlagtigt at det er en fedende øl, nok fordi øllen
er så fed i sig selv. Faktisk er det en kalorielet øl primært fordi dens
alkoholprocent er kun godt 4.

Skal man tale om dårlige øl, så må Hof og Tuborg ligge højt på listen.
Har aldrig forstået hvorfor dette pjaskvand har opnået så stor
mærkemæssig værdi i udlandet.

Dog, hvis du vil smage en lager der smager værre, så besøg en *engelsk*
pub i England. Størtseparten af deres lagers er næsten helt uden kulsyre
og er netop dovent og kønsløst. Imho :)

Fra : Martin [TMM]

Dato : 30-07-09 14:46

Hej
anonym wrote:
> men sæt dig endelig ikke ind i øltyper før du disher dem.

Men sæt endeligt ikke dit navn på dine skriverier, inden du disher andre
folk...

/Martin

Fra : Martin [TMM]

Dato : 30-07-09 14:47

Hej igen
anonym wrote:
> som nettop ikke er kulsyre men nitrogen.

Skrev jeg hvad det var?
Jeg skrev hvad den var der _FOR_.
Hvad der er i den, er da lugegyldigt, hvis øllen ikke er værd at drikke.

Mvh
Martin

Fra : Mogens

Dato : 30-07-09 14:55

Martin [TMM] wrote:

> Hvad der er i den, er da lugegyldigt, hvis øllen ikke er værd at drikke.

Dine smagsløg er åbenbart til leverpostajmadder med remulade og ristede
løg. Dertil hører en kold tubårg. Skål.

Fra : Hauge

Dato : 30-07-09 15:07

Mogens wrote:
> Dine smagsløg er åbenbart til leverpostajmadder med remulade og
> ristede løg.

Der findes heldigvis andre øl end Gunnars..

> Dtil hører en kold tubårg. Skål.

Jamen så drik du da bare det, vi er nogle der trods alt har smag.. Og det er
ikke modesmag..

/Hauge

Fra : Mogens

Dato : 30-07-09 15:10

Hauge wrote:

> Jamen så drik du da bare det, vi er nogle der trods alt har smag.. Og det er
> ikke modesmag..
>
> /Hauge

Har været min favoritøl de sidste 20 år, så det er da en holdbar mode :)

Fra : Hauge

Dato : 30-07-09 15:11

Mogens wrote:
> Har været min favoritøl de sidste 20 år, så det er da en holdbar mode

Hehe, dårlig smag er jo også en form for smag
Men ok, smag er jo *heldigvis* forskellig.

Mvh Hauge

Fra : Martin [TMM]

Dato : 30-07-09 15:12

Hej
Mogens wrote:
> Dine smagsløg er åbenbart til leverpostajmadder med remulade og ristede
> løg.

Remoulade og ristede løg hører da kun til på en spegepølsemad... Helst
fra 3-stjernet... Fy-føj.
Leverståhej er bedst med et stykke syltet asie eller en skive rødbede.

> Dertil hører en kold tubårg. Skål.

Den vil jeg ikke gøre noget aktivt for at tage fra dig. Nyd du roligt
din tuborg i fred. Hvis man da kan nyde sådan en.

Mvh
Martin

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 31-07-09 21:18

anonym wrote:

> men sæt dig endelig ikke ind i øltyper før du disher dem.

Enig. - Søt dig endelig ikke ind i regler for nyhedsgrupper før du
disher dem.

Se http://usenet.dk/

Tør du ikke stå frem med navn??

FUT: dk.admin.netikette

Mvh. Jørgen

Fra : Edward Jensen

Dato : 31-07-09 22:16

"Jørgen Rasmussen" <j.asm@mail.dk> wrote in message
> Tør du ikke stå frem med navn??

Hvad har det med noget som helst at gøre?

Fra : Hauge

Dato : 01-08-09 07:12

Edward Jensen wrote:
> Hvad har det med noget som helst at gøre?

Hvad har dit spørgsmål med denne gruppe at gøre, siden du ikke gad køre det
i netikettegruppen?
Jeg prøver igen, så må vi se om du bare er en spammer.

/Hauge

Fra : Emil

Dato : 30-07-09 01:56

"Søren P" <no> wrote:

> [...]
>næsten ingen kulsyre er i. Er det meningen, eller var det en halvdoven øl

Øllen har måske været for varm og/eller rystet mekanisk, så kulsyren
forsvinder hurtigere. Øl skal hvile køligt i et døgn, så al kulsyren
igen bliver opløst i øllet.

Kuglen udløser nitrogen (N2), som sørger for at kulsyren i øllen
frigøres i mange, meget små, bobler (ændring af overfladespændingen i
boblerne), så der dannes det karateristiske cremede skum, som ellers
kun kan opnåes når øllen tappes på et fadølsanlæg gennem en skive med
mange, meget små, huller.

Så det kan godt være meningen, da de små bobler opleves som mindre
'prikkende' på tungen, og begge metoder (kugler og fad) rent fysisk
vil øge fordampningen af kulsyren.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-09 10:54

"Søren P" <no> skrev i en meddelelse

> [...]
> dåseøl med kugle i, forleden dag. Den smager fremragende, men det
> slog mig at der næsten ingen kulsyre er i. Er det meningen, eller var

Ja. Guinness Draught indeholder ikke kulsyre. Dåseudgaven har en
nitrogenpatron (kugle med nitrogen, der udløses ved trykudligning), der
automatisk udløses ved åbning af dåsen, og som har til formål at skabe
skummet ved hurtig ophældning. Der var en god udsendelse på Discovery for en
del år siden, hvor man fulgte hele udviklingsarbejdet med patronen. Der
skulle mange kloige hoveder og man millioner pund til at udvikle dén fidus.
Den bruges også i kvindeudgaven af Guinness Draught (som jeg ikke lige
husker navnet på).

Man kan også købe Guinness Draught på flaske! Den er kulsyreholdig, og har
INTET med en original Guinness Draught fra fad at gøre.

Guinness Draught er et godt eksempel på noget, der kræver "acquired taste"
(ligesom cigar, whisky, cognac, rosenkål, IPA o.lign.). Jeg har lært at
sætte pris på Guinness Draught - især når den skænkes fra ægte fad - men det
har krævet noget tilvænning. Mine tidligere irske kollegaer kunne ikke døje
Guinness Draught, men holdt sig til kedelig "lager", når vi var sammen i
byen. Sjovt nok kunne jeg også mere gælisk end dem, hvilket ikke siger meget
om mit gæliske, men mere om deres manglende kendskab til eget, oprindeligt
sprog

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.