rompot
Fra : pellemanden

Dato : 29-07-09 13:25

Hvor længe skal en gang rompot (friske frugter i lage af sukker og
rom) trække før det er "færdigt" ?
og hvad vil det sige at være færdigt ?

vh
Pellemanden

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 29-07-09 20:47

On Wed, 29 Jul 2009 12:24:36 -0700 (PDT), pellemanden
<mismerkur@gmail.com> wrote:

>Hvor længe skal en gang rompot (friske frugter i lage af sukker og
>rom) trække før det er "færdigt" ?
>og hvad vil det sige at være færdigt ?

Jeg plejer at tage af min første gang omkring jul/nytår

/Bjarne

Fra : jos

Dato : 30-07-09 09:45

pellemanden wrote:
> Hvor længe skal en gang rompot (friske frugter i lage af sukker og
> rom) trække før det er "færdigt" ?
> og hvad vil det sige at være færdigt ?
>
> vh
> Pellemanden

er det ikke det de fleste kalder Romtopf ?
- henne omkring Juletid er den kraftig og mums!

finn

Fra : pellemanden

Dato : 30-07-09 04:34

On 30 Jul., 10:45, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> er det ikke det de fleste kalder Romtopf ?
>  - henne omkring Juletid er den kraftig og mums!
>
> finn

Jo - Rumtopf (på tysk). Jeg går ud fra at der så er startet nu eller
hvad ?

vh
Pellemanden.

Fra : jos

Dato : 30-07-09 12:22

pellemanden wrote:

> Jo - Rumtopf (på tysk). Jeg går ud fra at der så er startet nu eller
> hvad ?
>
> vh
> Pellemanden
Ja, det starter med høsten af de første frugter - her i huset jordnbær
derefter, ribs, så solbær, kirsebær og blommer. (har desværre ikke
stikkelsbær
Der hældes altså løbende på, og efterfyldes med rom så alt er dækket.
Husk også løbende at tilsætte sukker. Vi bruger svarende til ca ½ af
frugtens vægt, da vi ikke er til det oversøde.
Man kan selvfølgeligt sagtens snyde og tage det i brug tidligere, men
traditionen siger "juletid".
Fint til både pandekager, RisalaMande eller vanilieis.

finn
nb- rene glas skyllet i atamon kan være en god ide på trods af rommen, som
imho gerne må være den stærke østrigste Stroh.