koge pølser
Fra : Jon

Dato : 25-07-09 16:55

Hvordan undgår man at kogepølser bliver seje i skindet

Jp

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-07-09 17:37

Jon skrev:
> Hvordan undgår man at kogepølser bliver seje i skindet
>
> Jp

Er det ikke noget med et skvæt eddike i kogevandet?

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-07-09 10:04

In news:4a6b3381$0$48241$14726298@news.sunsite.dk,
Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> typed:

> Er det ikke noget med et skvæt eddike i kogevandet?

Det er nok mest for smagens skyld. Jeg kommer altid en suppeterning, et løg
i både og eddike i kogevandet. Jeg tænder for kogevandet på laveste blus og
lader det stå og snurre et par timer inden jeg slukker og kommer pølserne i.
Derefter lader jeg gryden stå på blusset ved eftervarme i ca. 10 minutter.
Det giver en herlig smag. Det er vist den samme procedure pølsemændene
bruger.

Hvad angår sejt skind, tror jeg at det helt og holdent afhænger af hvem der
har fabrikeret pølserne. Jeg bruger altid Steff Houlberg, som jeg synes har
et rimeligt tyndt skind. Nogle fabrikanter bruger lammetarme og andre noget
syntetisk noget, som er utroligt sejt. Det afhænger vist også en del af
prisen tror jeg.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jon

Dato : 26-07-09 12:42

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> andre noget syntetisk noget, som er utroligt sejt. Det afhænger vist også

tak for svarene

Jp

Fra : Hauge

Dato : 26-07-09 14:28

Tove Krieger wrote:
> Det er nok mest for smagens skyld. Jeg kommer altid en suppeterning,
> et løg i både og eddike i kogevandet.

Skulle man så ikke have valgt nogle pølser af ordenlig kvalitet, fremfor at
tilføre smag udfra afkog af grøntsager eller død ko?

Mvh Hauge

Fra : Jean

Dato : 26-07-09 16:31

Hauge skrev:
> Skulle man så ikke have valgt nogle pølser af ordenlig kvalitet, fremfor
> at tilføre smag udfra afkog af grøntsager eller død ko?

Seriøst hvem har pisset på din sukkermad, da du var barn?
Du virker virkelig som en bitter person.

/ Jean.

Fra : Hauge

Dato : 26-07-09 16:49

Jean wrote:
> Seriøst hvem har pisset på din sukkermad, da du var barn?

Har du et problem med at diskutere mad i en madgruppe?

> Du virker virkelig som en bitter person.

Så må jeg jo spise noget sukker.

/Hauge

Fra : Emil

Dato : 26-07-09 18:40

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

>Så må jeg jo spise noget sukker.

Nu da vi er i en madgruppe, vil jeg lige nævne, at bitterhed dæmpes
mest effektivt med en smule salt, ikke sukker, som virker bedst mod
syrlighed.

m.v.h. Emil

Fra : Hauge

Dato : 26-07-09 19:30

Hej Emil
Emil wrote:
> Nu da vi er i en madgruppe, vil jeg lige nævne, at bitterhed dæmpes
> mest effektivt med en smule salt, ikke sukker, som virker bedst mod
> syrlighed.

Hmm. Det salt gav en naturlig trang til en kold weissbier, så jeg takker
mange gange for info

Mvh Hauge

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 26-07-09 22:20

On Sun, 26 Jul 2009 20:29:57 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Hej Emil
>
>Hmm. Det salt gav en naturlig trang til en kold weissbier, så jeg takker
>mange gange for info

Hvilken én?

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net/gastronomi

Fra : Max

Dato : 26-07-09 22:53

Hej Kasper

> Hvilken én?

Sikkert en dårlig en siden den skal være kold.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 27-07-09 05:11

Hej Max
Max wrote:
> Sikkert en dårlig en siden den skal være kold.

Nu kender jeg ikke nogen weissbier der skal serveres varm. Det er jo ikke en
stout eller liogn.

Forøvrigt, så behøver "kold" jo ikke betyde -8 grader, vel?. Det er jo ikke
en Ceres.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 27-07-09 09:09

Hej Hauge

> Nu kender jeg ikke nogen weissbier der skal serveres varm. Det er jo
> ikke en stout eller liogn.

De skal jo serveres tempererede, hverken kolde eller varme :)

Kold øl og brændevin er for folk der ikke kan lide det :)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 27-07-09 15:35

Hej Max
Max wrote:
> De skal jo serveres tempererede, hverken kolde eller varme :)

Ca. 1 grad over alkoholprocenten, det er en generel tommelfingerregel.

> Kold øl og brændevin er for folk der ikke kan lide det :)

Enig.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 27-07-09 05:13

Kasper Bergholt wrote:
> Hvilken én?

Denne her gang blev det en Franziskaner Hefe weissbier.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 27-07-09 09:09

Hej Hauge

> Denne her gang blev det en Franziskaner Hefe weissbier.

Sjovt, sådan en fik jeg til en wienerschnitzel på kroen igår :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-07-09 20:47

In news:0j4p65lqjo5pfkdlbu2f5cc5mrcbvt1fpb@4ax.com,
Emil <emilsen@nowhere.invalid> typed:

> Nu da vi er i en madgruppe, vil jeg lige nævne, at bitterhed dæmpes
> mest effektivt med en smule salt, ikke sukker, som virker bedst mod
> syrlighed.

Så må Hauge nok hellere konsumere lidt af begge dele

Fra : Hauge

Dato : 26-07-09 20:52

Hej Tove
Tove Krieger wrote:
> Så må Hauge nok hellere konsumere lidt af begge dele

Så min bitterhed kan forsvinde og jeg måske bliver lidt sødere?

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-07-09 20:57

In news:4a6cb3f0$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> typed:
> Hej Tove
>
> Så min bitterhed kan forsvinde og jeg måske bliver lidt sødere?
>
> Mvh Hauge

Jeg er sikker på, at det ikke ville skade. Man ville jo ligefrem risikere at
kunne lide dig.

Fra : Hauge

Dato : 26-07-09 20:57

Hej Tove
Tove Krieger wrote:
> Jeg er sikker på, at det ikke ville skade. Man ville jo ligefrem
> risikere at kunne lide dig.

Hahaha

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-07-09 20:46

In news:4a6c59ce$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> typed:

> Skulle man så ikke have valgt nogle pølser af ordenlig kvalitet,
> fremfor at tilføre smag udfra afkog af grøntsager eller død ko?
>
> Mvh Hauge

Jeg har altid lavet den "kogelage" til pølser, og mig bekendt ligger Steff
Houlbergs pølser ikke i den billige ende - tværtimod. Jeg fik forøvrigt
tipset fra en Tulip pølsevognsmand.

Fra : Hauge

Dato : 26-07-09 20:52

Hej Tove
Tove Krieger wrote:
> Jeg har altid lavet den "kogelage" til pølser, og mig bekendt ligger
> Steff Houlbergs pølser ikke i den billige ende - tværtimod.

Så kan man jo også¨sige at pris og kvalitet ikke altid hænger sammen. ;)

> Jeg fik
> forøvrigt tipset fra en Tulip pølsevognsmand.

Hehe, det siger jo lidt om kvaliteten.

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-07-09 20:54

In news:4a6cb3ca$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> typed:
> Hej Tove
>
> Så kan man jo også¨sige at pris og kvalitet ikke altid hænger sammen.
> [...]

Og så er der lige det store spørgsmål. Hvad forstår du ved ordentlige pølser
? Du må da lige dele den viden med os andre.

Fra : Hauge

Dato : 26-07-09 20:57

Hej
Tove Krieger wrote:
> Og så er der lige det store spørgsmål. Hvad forstår du ved ordentlige
> pølser ? Du må da lige dele den viden med os andre.

Synes ikke der er nogen af dem jeg har prøvet, jeg synes om. Jeg går så
normalt heller ikke efter mærket, men efter smagen.

Men Mick Shack lavede en blindtest af pølser i sit Hjemmeservice på DR for
et par år siden, og der mener jeg det var en gang pøller fra Aldi de vandt.
Men er ikke 100% sikker.
Men jeg er meget sjælden køber og spiser af pøller.

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-07-09 21:07

In news:4a6cb50b$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> typed:
> Hej
>
> Synes ikke der er nogen af dem jeg har prøvet, jeg synes om. Jeg går
> så normalt heller ikke efter mærket, men efter smagen.

Jamen nu er det altså Steff Houlbergs pølser vi synes godt om. De har en
rigtig god smag.

> Men Mick Shack lavede en blindtest af pølser i sit Hjemmeservice på
> DR for et par år siden, og der mener jeg det var en gang pøller fra
> Aldi de vandt. Men er ikke 100% sikker.

Der kan man bare se. Jeg har aldrig købt pølser hos Aldi, men det kunne da
være at man skulle prøve. Jeg køber ellers kun computere og computerskærme
hos Aldi.

> Men jeg er meget sjælden køber og spiser af pøller.

Det er nu heller ikke noget der er på spisesedlen ret tit her i huset, men
en sjælden gang kan de godt lade sig spise, med en lækker varm
kartoffelsalat.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-09 21:17

"Tove Krieger"

> [...]
> gang kan de godt lade sig spise, med en lækker varm kartoffelsalat.

Marburger i City Arkaden (Østergade/Strøget) havde i sin tid
bla. nogle fantastiske koge pølser, ved ikke om de findes mere.
-max-

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-07-09 15:02

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in

> Og så er der lige det store spørgsmål. Hvad forstår du ved
> ordentlige pølser ? Du må da lige dele den viden med os andre.

Pølser er et spørgsmål om tillid til ens slagter.

Men skal det være fabriksfremstillet så havde Netto for nogle år siden en
3-4 forskellige slags pølser i 4 stks pakninger til 20,- kr. De var slet
ikke så ringe endda. Og ellers holder jeg mig til Sønderjyske Kålpølser
efter anbefaling her i gruppen.

Er også faldet over nogle økologiske pølser fra Thisted Slagteri som var
formidable. Men de er svære at finde (eller jeg er for doven til at
lede).

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Linde

Dato : 26-07-09 14:57

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i meddelelsen

> Er det ikke noget med et skvæt eddike i kogevandet?

Det har jeg også hørt, at pøllefar gør. Desuden skulle en anden af hans
hemmeligheder være at hælde en øl i pølsevandet...det kan da vist kun være
for smagens skyld, men når nu man alligevel har en kasse kolde klar til
gutterne såeh er det da værd at prøve.

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 26-07-09 23:05

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

>Desuden skulle en anden af hans
>hemmeligheder være at hælde en øl i pølsevandet...det kan da vist kun være
>for smagens skyld, men når nu

Hmmm. Hemmeligheden bestod i, at øllen drikkes, før den hældes i
pølsevandet (Banegårdspladsen i Århus fra omkring 1967).
Løgsmagen var egentligt fra hvidløg, som han også var storforbruger
af.

Lyt aldrig til rygter, bare spis.

m.v.h. Emil

Fra : Jean

Dato : 26-07-09 16:27

Jon skrev:
> Hvordan undgår man at kogepølser bliver seje i skindet

Prøv at købe fx Langelænder-pølser.

Jeg tilsætter aldrig noget i vandet og de smager fantastisk og "knækker" på
den rigtige måde.

Mvh Jean.

Fra : Hauge

Dato : 26-07-09 16:55

Jean wrote:
> Prøv at købe fx Langelænder-pølser.

Hvad er forskellen på dit indlæg, og det du tuder over at jeg har svaret?
Altså udover du foreslår et navngiven produkt og jeg spørger om man ikke
bare skulle købe nogle ordenlige pølser..

/Hauge

Fra : Jon

Dato : 28-07-09 08:51

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Altså udover du foreslår et navngiven produkt og jeg spørger om man ikke
> bare skulle købe nogle ordenlige pølser..

Hej alle

Jeg spurgte KUN Hvordan undgår man at kogepølser bliver seje i skindet,
og ikke andet, men det er vel for svært for jer at svare på

Jp

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-07-09 11:15

In news:4a6eadfb$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Jon <xxx@xx.dkx> typed:
> [...]
>
> Jeg spurgte KUN Hvordan undgår man at kogepølser bliver seje i
> skindet, og ikke andet, men det er vel for svært for jer at svare på

Du skriver "hej alle". Jeg mener da at jeg prøvede at give dig en nogenlunde
kvalificeret oplysning. Jeg tror stadig ikke at det er eddiken der gør det,
bortset fra at den kogelage giver pølserne en god smag.

Jeg tror derimod stadig, at det er fordi der er en kæmpe forskel på både
prisen og kvaliteten på pølser, og altså også hvilke tarme der er brugt.
Måden de bliver kogt på skulle efter min mening ikke betyde noget som helst
for skindet.

Fra : Hauge

Dato : 28-07-09 13:58

Jon wrote:
> Jeg spurgte KUN Hvordan undgår man at kogepølser bliver seje i
> skindet, og ikke andet, men det er vel for svært for jer at svare på

Nåja, der findes jo mange bagerier, og kan du ikke tåle at trådene i dette
bliver drejet lidt, så vælger du bare et andet bageri. Men det er måske for
svært for *dig*?

/Hauge

Fra : Jon

Dato : 28-07-09 14:11

> [...]
> bliver drejet lidt, så vælger du bare et andet bageri. Men det er måske

Du kan bare skrive at du keder dig, så kan vi finde nogen flere spørgsmål

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-07-09 00:27

On Jul 26, 10:17 pm, "o-;o\)-max" <maxatbanz.dk> wrote:

> Marburger i City Arkaden (Østergade/Strøget) havde i sin tid
> bla. nogle fantastiske koge pølser, ved ikke om de findes mere.

Det er desværre ved at være en del år siden at Marburger (eller for
den sags skyld, City Arkaden) har eksisteret. Men ja, de var gode.

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-07-09 05:29

On Jul 27, 10:08 am, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Kold øl og brændevin er for folk der ikke kan lide det :)

Kom forbi til en varm pilsner en dag, så vil du nok ændre mening

Ebbe

Fra : Max

Dato : 27-07-09 16:07

Hej Ebbe

> Kom forbi til en varm pilsner en dag, så vil du nok ændre mening

Nu har pilsner jo heller ikke noget med øl at gøre.

--
Mvh Max

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 27-07-09 17:50

> Nu har pilsner jo heller ikke noget med øl at gøre.

HØRT!

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 28-07-09 01:25

On Jul 27, 5:06 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Nu har pilsner jo heller ikke noget med øl at gøre.

Interessant synspunkt. Og som du sikkert allerede har regnet ud, er
jeg ikke helt enig

Men jeg kunne da godt tænke mig at få en uddybning af hvorfor f.eks.
en Pilsner Urquell eller en Budějovický Budvar ikke har noget med øl
at gøre?

Ebbe

Fra : Hauge

Dato : 28-07-09 13:56

Ebbe Kristensen wrote:
> Men jeg kunne da godt tænke mig at få en uddybning af hvorfor f.eks.
> en Pilsner Urquell eller en Budejovický Budvar ikke har noget med øl
> at gøre?

Han har ikke smagt dem

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 28-07-09 21:09

Hej Ebbe

> Men jeg kunne da godt tænke mig at få en uddybning af hvorfor f.eks.
> en Pilsner Urquell eller en Budějovický Budvar ikke har noget med øl
> at gøre?

Fordi det er Pilsner selvfølgelig.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 28-07-09 21:18

Hej Max

Max wrote:
> Fordi det er Pilsner selvfølgelig.

Hvad er en stout så?

Det kan jo heller ikke være en øl, da det jo er en stout.. Eller?

Mvh Hauge

Fra : oz3jbp

Dato : 28-07-09 02:53

On 28 Jul., 09:51, "Jon" <x...@xx.dkx> wrote:

> Hej alle
>
> Jeg spurgte KUN Hvordan undgår man at kogepølser bliver seje i skindet,
> og ikke andet, men det er vel for svært for jer at svare på
>
> Jp

Kogepølser opvarmes langsom må ikke koge, ca. 75 grader
i vand tilsat en god sjat eddike og salt, og evt. øl

Jørgen

Fra : Jon

Dato : 28-07-09 13:36

"oz3jbp" <oz3jbp@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jp

> Kogepølser opvarmes langsom må ikke koge, ca. 75 grader
> i vand tilsat en god sjat eddike og salt, og evt. øl

tak, har lige her til middag prøve det med eddike og salt, og det virkede.
og Tove det er Steff Houlberg Pølser.

Jp

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-07-09 15:06

In news:4a6ef096$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Jon <xxx@xx.dkx> typed:
> "oz3jbp" <oz3jbp@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> tak, har lige her til middag prøve det med eddike og salt, og det
> virkede. og Tove det er Steff Houlberg Pølser.
>
> Jp

Det lyder godt. Jeg bruger godt nok ikke salt i kogevandet, men det glæder
mig da at vi har samme pølsefabrikant.

Fra : oz3jbp

Dato : 28-07-09 10:13

On 28 Jul., 16:06, "Tove Krieger" <missmini...@privat.dk> wrote:
> [...]
> Jon <x...@xx.dkx> typed:

> Det lyder godt. Jeg bruger godt nok ikke salt i kogevandet, men det glæder

hej

Det fik at vide af en pølsemager at saltet forhindrer, at al saltet i
pølsen forsvinder ud i kogevandet.

Jørgen

Fra : Hauge

Dato : 28-07-09 17:26

Hej
oz3jbp wrote:
> Det fik at vide af en pølsemager at saltet forhindrer, at al saltet i
> pølsen forsvinder ud i kogevandet.

Hmm, jeg synes ellers at tarmen plejer at være rimelig tæt.. Det er da i
hvert fald èn af grundene til at de sprænger når de bliver varmet op.

Mvh Hauge

Fra : jos

Dato : 28-07-09 22:43

Hauge wrote:
> [...]
>
> Hmm, jeg synes ellers at tarmen plejer at være rimelig tæt.. Det er
> da i hvert fald èn af grundene til at de sprænger når de bliver
Er der ikke noget med at saltet kan spadsere gennem tarm?
var det noget med osmoseeffekt?

finn

Fra : Emil

Dato : 29-07-09 00:26

"jos" <jos@her.dk> wrote:

>Er der ikke noget med at saltet kan spadsere gennem tarm?
> var det noget med osmoseeffekt?

Osmoseeffekten gør, at saltindholdet udlignes på begge sider af
pølseskindet.

Men - og det er vigtigt for forståelsen - det er _alene_ vandet som
kan flytte sig. Så Pølsemageren skal nok en tur på skolebænken igen.

Opvarmes en pølse i ferskt vand, vil der således trænge vand ind i
pølsen, så den bliver saftigere. Vandet vil vandre mod det mest salte,
for at udligne saltinholdet.
Man kan give vandet forskellige smagsstoffer, som ønskes overført til
pølsen, blot man _ikke_ tilsætter salte.

Omvendt vil en pølse i en mættet saltopløsning blive drænet for vand,
så den udtørrer. Saltning er jo gammelkendt konserveringsmetode.

Osmosen kan kun foregå gennem et skind som er gennemtrængeligt for
vandmolekyler, og jeg har ingen viden om gennemtrængeligheden for de
forskellige typer af pølseskind. Generelt er den ikke eksisterende.
Her vil prikning med en gaffel virke 100%. Men det tager tid. En
overnatning på køl er nok minimum.

Prikningen vil også forhindre, at skindet revner under opvarmningen -
specielt hvis opvarmningen foregår meget hurtigt (kogning).

Når skindet revner, er det fordi pølsens vandindhold udvidder sig
under opvarmningen (uundgåelig naturlov), og fordi skindet er helt
tæt, så en vandet ikke kan trænge bort.
En anden medvirkende årsag til revnedannelsen er tilsætninger af div.
konsistensmidler (gummi), så vandet ikke frit kan slippe ud fra
kødmassen (eller hvad der nu er puttet i pølsen).

Generelt er svinetarme noget kraftigere og robuste end endre, hvilket
nedsætter uheldshyppigheden under fyldningen, derfor den lavere pris
pr. pølse, og det giver så et sejere skind.

Der findes ingen spiselige metoder til at nedbryde skindet på den
korte tid en opvarmning tager.

m.v.h. Emil

Fra : Jon

Dato : 29-07-09 08:54

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> pr. pølse, og det giver så et sejere skind.
>
> Der findes ingen spiselige metoder til at nedbryde skindet på den

Du har nok ret, det har jeg ingen viden om, men det lykkes med eddike og
salt i kogevandet,
pølser fra samme pose, Steff Houlberg Frankfurter i naturtarm,
ved første forsøg uden eddike og salt var pølserne seje,
ved anden forsøg med tilsat eddike og salt var pølserne spiselig og der var
mere smag i pølsen.
begge forsøg var med samme mængde vand i gryden.

Jp

Fra : jos

Dato : 29-07-09 09:22

Først tak til Emil, for en udførlig forklaring.
Vi får hos den lokale slagter nogle hjemmelavede oksekødspølser. De har en
fortræffelig smag, men er enormt sejge (grænsende til uspiselige) i tarmen,
som han insisterede på skal være oksetarm, da jeg forslog ham at bruge
fåretarm.

> [...]
> ved første forsøg uden eddike og salt var pølserne seje,
> ved anden forsøg med tilsat eddike og salt var pølserne spiselig og
Jeg tolker Emils forklaring, således at hvis man som jeg, gerne vil have en
kogt (i modsætning til en stegt) pølse svulmende og saftig, skal man holde
salt væk fra kogevandet??
Jeg kan selvfølgeligt godt følge, at med salt trækker man vand ud af pølsen,
som så bliver lidt mere tør, men sikkert dermed mere koncentreret i
smagsstofferne. ??

> begge forsøg var med samme mængde vand i gryden.
sikkert uden betydning, sålænge pølserne er dækket

finn

Fra : Emil

Dato : 29-07-09 19:01

"jos" <jos@her.dk> wrote:

> [...]
>som han insisterede på skal være oksetarm, da jeg forslog ham at bruge

Oksetarme bruges ellers slet ikke til pølser, da de er sejere end de
billigste kunsttarme. Her er lidt om tarmene til pølser:
<http://www.tulip.dk/Consumers/Products/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l+og+svar/Poelser.htm>

Her kan man se, at kunsttarme også kaldes proteintarme. For at
nedbryde proteinen kræves et enzym, som f.eks. findes i papaja
(papaya), annanas og i kiwifrugter, men smagen heraf passer ikke
rigtigt til pølser. Og friske, modne papajafrugter er tæt på umulige
at opdrive.
Man kan også læse, at en ny type proteintarm er eurowienertarmen, der
har et bedre bid og knæk i forhold til de traditionelle proteintarme.
Så hold øje med dem.

Al snak om at salt og eddike kan mørne skindet på under en time er
rendyrket overtro. Men det bidrager til den gode smag, da noget af
kogevandet altid vil følge med pølsen.

Varmebehandling vil også nedbryde skindet; men det går ufatteligt
langsomt - prøv at koge et stykke læder, til det bliver mørt!

>Jeg tolker Emils forklaring, således at hvis man som jeg, gerne vil have en
>kogt (i modsætning til en stegt) pølse svulmende og saftig, skal man holde
>salt væk fra kogevandet??

Ikke helt. Det vigtige er, at der er _mindre_ salt i kogevandet, end i
pølsen (pr. kg. masse). Så en saltning af kogevandet med 5 - 8 gram
(en teskefuld) pr. liter kogevand vil øge _oplevelsen_ af saftighed i
pølsen.

Husk at pølser sprækker, når temperaturen kommer over 79 grader.

>Jeg kan selvfølgeligt godt følge, at med salt trækker man vand ud af pølsen,
>som så bliver lidt mere tør, men sikkert dermed mere koncentreret i
>smagsstofferne. ??

Jo, men man kan tørre (røge) pølserne først, så smagsstofferne
inddampes i pølserne. I saltvand trækkes også de vandopløselige
smagsstoffer ud af dem.

m.v.h. Emil

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-07-09 18:35

In news:9826ddd7-b0b5-4a66-b57b-bace764d9bca@w6g2000yqw.googlegroups.com,
oz3jbp <oz3jbp@hotmail.com> typed:

> hej
>
> Det fik at vide af en pølsemager at saltet forhindrer, at al saltet i
> pølsen forsvinder ud i kogevandet.
>
> Jørgen

Jeg skrev godt nok, at jeg ikke kommer salt i kogevandet, men den Knorr
suppetern jeg kommer i, vil jo gøre det ud for det samme. Det er altså også
en fordel at komme løgbåde i vandet foruden eddiken..

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-07-09 23:25

Finn skrev:

> Er der ikke noget med at saltet kan spadsere gennem tarm?
> var det noget med osmoseeffekt?

Hvis tarmen fungerer som en halvgennemtrængelig membran, hvilket jeg
ikke aner om den gør, vil vandet — ikke saltet — bevæge sig fra siden
med den laveste saltkoncentration (= højeste vandkoncentration) til
siden med højeste saltkoncentration (= laveste vandkoncentration).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-07-09 01:58

On Jul 28, 10:08 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Fordi det er Pilsner selvfølgelig.

Det er s'gu ' en ommer, Max

Øl er den generelle betegnelse for en gæret alkoholisk drik lavet af
malt, vand, humle og gær - og det er da osse sådan pilsner er lavet.
At sige at pilsner ikke er øl, svarer til at sige at spaghetti ikke er
pasta. Du kan mene at pilsner ikke er interessant (hvilket jeg for en
del pilsnertypers vedkommende er helt enig i) men du kan ikke påstå at
pilsner ikke er øl medmindre du har en meget alternativ opfattelse af
hvad betegnelsen 'øl' dækker over - og i så fald må du da gerne dele
den med os, så vi bedre kan forstå hvad du mener.

Ebbe

Fra : Max

Dato : 30-07-09 16:09

Hej Ebbe

> [...]

> hvad betegnelsen 'øl' dækker over - og i så fald må du da gerne dele
> den med os, så vi bedre kan forstå hvad du mener.

Nu er pasta jo et meget bredt begreb der spænder fra æggenudler
til den almindelige spagetti, ligeledes er det jo med øl. Pilsner er
brygget på undergær og det er en øltype som er klar og jeg personlig
har ikke meget til overs for disse typer. Men hvis man har knoklet
sammen med andre og sveder og er tørstig, ja så kan en kold pilsner
da godt bruges til at slukke tørsten, men til mad og almindelig nydelse
har den intet at gøre i min verden.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 31-07-09 01:22

On Jul 30, 5:09 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> sammen med andre og sveder og er tørstig, ja så kan en kold pilsner
> da godt bruges til at slukke tørsten, men til mad og almindelig nydelse

Jeg har det helt fint med at du ikke synes pilsner er interessant.
Heldigvis er der jo rigeligt med alternativer.

Og hvis vi ikke havde forskellig smag og behag, ville denne gruppe
godt nok være kedelig

Ebbe