Internet adgang i Sverige og vejrmeldinger~
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-07-09 12:14

I år har vi været en tur til den vestlige svenske skærgård op til
Käringön.
Vejret var meget omskiftelig; men for det meste blæste det fra sydvest
og der var mange regnbyger.
På Käringön oplevede vi regn fra kl 22:00 til 22:00 dwerefter to
timers pause og igen et døgns regn.
Internet via mobilen (og de priser som det koster) gjorde at
opslagstavlen ved havnekontoret bliv frekventeret.
Opslagene var som i alle de andre havne en melding fra SMHI startende
kl 08:00 med formiddagsvejret, eftermiddags vejret, aftenvejret og
natvejret. Ingen prognoser for nærmeste fremtid.
Alle klagede over de dårlige oplysninger, havde man dog blot opsat
vejrkortene fra www.wettterzentrale.de, DMI eller frv.
Kun i nogle havne vra der mulighed for at få en internetforbindelse
via Telia til et ugeabonnement, på 18 kroner for en time, man vidste
blot ikke om hvor der var dækning.
Kun i to havne var der fri internet, det var på Donsö og på Getterön
ved Varberg.
Havnen betalte for installationen, brugen var fri.

Det svarer meget til indstillingen i DK se:
http://danskebaadejere.dk/Sejlads/I%20havn/Internet%20på%20havnen.aspx

Jeg synes at man i lighed med radio/tv abonnement, at når man har
betalt én gang må det være nok. Derfor er NoPayNettet WiFi som vi har
i DK ganske udmærket.

Over there har man samme indstilling, og der fremstilles enheder med
forskellig rækkevidder der kan tilslutten ens PC, dog forekommer
prisen lidt højt for produkterne; men vejen er banet.
Se: http://www.radio-at-sea.com/Products_main.htm
Trods alt kun en éngangsudgift til udstyret.

Næste års ferie holdes i DK.
Havnepriserne i Sverige ligger på 160 - 210 sek for både op til 12
meter og over 12 meter er prisen det dobbelte.
Hertil skal lægges 40 kroner for strøm pr. døgn. Det er nok svært at
forbruge så meget så der er et pænt overskud til havnene.
I Torekov lå vi ved en bro hvor der hverken var vand eller strøm; men
begge dele var her incl. i prisen.
De regnede med at få det etableret til næste år.
Havde havnen udvist konduite var der blevet trukket slanger og
ledninger ud til broen hvor der trods alt lå 20- 25 både hver dag.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-07-09 21:09

www.ice-net.dk . Jag har downloaded 1,2 GByte til en fast måneddlig takst på
199 uanset hvor jeg er. Er det ikke det du efterlyser ??

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-07-09 15:08

Nej! Jeg synes at man i lighed med radio/tv abonnement, at når man
har
betalt én gang må det være nok, uanset hvilken privat modtager man
anvender.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-07-09 23:34

Men er det ikke det jeg har? Har ikke betalt en øre siden jeg fik dette, Har
ikke engang brugt det der er "gratis" for andre .......

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-07-09 06:33

Det er nok en udmærket løsning for dig i båden alene; men for samme
pris som du giver har jeg en betydelig hurtigere opkobling incl.
trådløst netvært, IP-telefoni til fastnet og 5 stk mobiltelefoner uden
abonnement.
Det forsyner 2 PC´er, en bærbar og TV internetkanaler (over 100
kanaler)
Når jeg har den bærbare i båden kan jeg køre internet fra de mange
NoPayNet som findes overalt i landet.
Desuden kan jeg også køre internet via mobilen og Bluetooth til den
bærbare. Det koster lidt i DK; men meget fra udlandet.
Telia i SE tilbyder 1 Gb for 18 SEK som et ugeabonnement og det rækker
jo ikke langt.
Det sidste nye er at de i DK vil opkrave PBS afgift.

I SE mangler blot udbredelsen af NoPayNettet i havnene i stil med det
som vi har i DK.
Det ville give os sejlere mulighed for selv at nedtage vejr prognoser
i stedet for de SMHI opslag der kun fortæller om dagens vejr. Det står
vi da selv i og kan bedømme direkte.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 25-07-09 17:23

18 SEK for en Gbyte ?? Er du sikker på du ikke mener Mbyte ?

Når alt kommer til alt, så er det jo det man har betalt alt i lt når året er
gået, der er interessant. Og ja... man betaler nok lidt mere for at have en
fast takst uanset forbrug. Men så bruge rman sikkert også lidt mere ...

Fra : blueocean

Dato : 26-07-09 06:19

On 25 Jul., 18:23, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> Det ville give os sejlere mulighed for selv at nedtage vejr prognoser
> i stedet for de SMHI opslag der kun fortæller om dagens vejr. Det står

Jeg har svært ved at se hvordan du kan få internet adgang , selvom du
har betalt en del hjemme, når du er ude. Det svare jo til at du vil
have fri adgang til internet, ligesom du har ved TV kanaler. Dette er
jo temmelig urealistiks. Og hvis NOPayNet ikke er repræsenteret i
andre lande så er det jo svært at få adgang. Derfor er ICE.net et godt
alternativ, selvom du betale lidt for det.
Jeg ved ikke helt om jeg har forstået dig Harding, men det lyder alså
som om du vil have fri adgang til internettet på samme måde som du
modtager Tv signaler. Det kunne jo være at det en dag kom at TV
måske en gang ude den stor fremtid kan du få dit ønske opfyldt.

Mvh.
Gert
Sendt fra Båden

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-07-09 17:56

Der er vel 3 alternativer:

1: Hardings ønske med gratis (a'la nopaynet, delvis reklamefinacieret,
delvis financieret af dem der hoster hotspots)

2: En fast udbyder der dækker "overalt", ala ICE/NMT. Det jeg bruger.

3: En udlignings ordning a'la den vi kender fra busbiletter, hvor man købet
"billet" et sted og så sørger udbyderne for at afregne internt. På
mobiltelefoni og 3G kalder vi det roaming, men de er af forskellige
markedsmæssige og politiske årsager hunde dyrt. På internettet (vis wifi
hotspots) findes der nogle billigere løsninger. IPass fx.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-07-09 13:18

Hej Gert,

Prøv at se på dette link over WiFi spots:

http://openwifi.dk/ for Dk

og yderligere:

http://wififinder.mobilitypass.com/

Desuden findes der andre tilsvarende net.

Vi har det allerede mange steder, jeg omtalte i indledningen blot at
svenske havne var lidt bagud her.

Ja det er rigtigt at jeg ønsker adgand til internettet uanset hvor min
PC er placeret. På samme måde anvender jeg jo radio og VHF m.m.

Digitalt internet TV direkte til TV-modtageren findes allerede i dag,
så det er ikke en fremtidsdrøm.

Bjarkes pkt 3. hvor roaming omtales for mobiltelefoner, jamen det er
et helt kapitel for sig især ved en anvendelse af en mobiltelefon i et
fly, hvor man her kan nå adskillige antennerlokationer og i
forskellige lande samtidigt.
Det giver afregningsproblemer af den mulighed ikke var tiltænkt.
Derfor opfandt man begrebet at det var farligt for flysikkerheden at
bruge en mobil i luften. Selvfølgelig kan man ikke forudsige evt.
uheldige sammenfald; men det er ikke med i den kommercielle
problemstilling.

Mit oprindelige indlæg vedr. vejrinformationer synes jeg ikke skal
ende i internetproblemer alene; men være et hip til havnene om at
udøve en vedre service for sejlerne ved at informere bedre om
fremtidens vejr gennem de tjenester der ligger på nettet og som de kan
printe ud til ophæng i udhængsskabene.
Det vil være en god information til sejlerne at bidrage med f.eks
informationer fra wetterzentrales vejrkort, FRV, DMI og lignende
tjenester der kan give fornuftige oplysninger.
I Varbergs havnekontors vindue var der en PC der konstant skiftede
mellem flere tjenesters informationer, og den var velbesøgt af
sejlerne.

Der er trods alt mange sejlere som ikke har internet ombord og derfor
er henvist til udhængsskabene.
(At lytte til den svenske vejrmelding på VHF kl 09:00 var kun at lytte
til en oplæsning af af dagens vejr som allerede var opsat i
udhængsskabene. Deres indhold er tildligere omtalt.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 27-07-09 03:31

On 26 Jul., 21:17, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> til en oplæsning af af dagens vejr som allerede var opsat i
> udhængsskabene. Deres indhold er tildligere omtalt.

Hej Harding

Jeg vil selvfølgelog give dig ret, i dine sysnpunkter, og Ja.. det er
stor mangel i de Svenske havne på vejrmæssige informationer, men som
du ved er det jo et spøgsmål om vilje og service niveau man vil
tilbyde. Jeg kan godt se at det ville være smart med internet adgang
via det digitale tv sendenet, da det jo dækker store områder, men
problemet er jo blot hvis det skal være 2 vejs, man vil altid kunne
lave det til kun at dække downloding, da det jo ikke kræver det store
teknikse opsæt. Jeg kender godt de links du nævner og bruger dem også,
men jeg har valgt at køre med ICE.net, da jeg jo også vil kunne lave
tracking på min sejlads. Men enig, der mangler gode vejrprofitier i
havnene. Og internettet er jo kommet for at blive, måske hvis hele
Danmarks portal ideen bliver en realitet, og hvis TDC ikke spænder ben
mere end de har gjort, vil der om få år være WiFi overalt, spørgsmåler
så bare om det kun dække over land, og ikke over vand. Men ellers er
der jo Navtext som er ret god til det. Blot de laver en bedre dækning
fra den side omkring udsendelser af vejmæssige karakter, og ikke som
nu kun udsender hver anden dag.

mvh.
Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-07-09 10:44

Hej Gert,

Ja det vil være rart med et frit internet og med en dækning som rækker
lidt længere en de mange små knudepunkter der findes.
I Sverige har Telia opbygget et rimelig godt net, omkring punkter i
land hvor der forventes en stor tilslutning.
Problemet er bare at de kun dækker med en radius på 150 meter og
placeringerne er lige uden for en rækkevidde til havnene.
Der hvor det er opsat i havnene virker det godt.
M.h.t. betalingen så er det således at en måneds konto koster 99,-
SEK.
En 2 timers billet hvor biletten er gyldig i 7 dage koster 19,- SEK
Endelig om man er bredbåndskunde hos Telia koster det ikke noget.
En tilsvarende løsning med TDC i DK var ønskeligt foruden muligheden
for en gratis roaming landene imellem.

Det må være selvklart at man både skal kunne downloade og også besvare
mails ect og at dækningsområderne udviddes med den dertil nødvendige
båndbredde for samtidig brug.
Navtex har sine begrænsninger og skal nok ikke sammenlignes med
internettet da dets formåen er begrænset og mere snæver i
informationsniveauet.

Men bedre info i havnene ville rent umiddelbart være noget som vi
ville sætte pris på.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-09 06:58

Når man tænker på, hvorledes hele det liberale segment i DK næppe kunne få
hænderne ned ved salget af TDC. Nu er lortet til salg til næste
profitsagende gruppe slipsedrenge--
DK skal være førende indenfor IT var der en politiker der sagde---
Når man ser, hvad vi har fået, må man da korse sig..!!

IT burde nationaliseres, og fjernes fra grådige slipsedrenges rækkevidde,
til glæde for hele menneskeheden.

Undskyld, men jeg kunne ikke nærer mig---

MVH Egon

Fra : HO

Dato : 29-07-09 08:58

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej
Her i DK har vi nu også betalt kr. 150,- pr. døgn.
Hvis man vil spare lidt på havnepengene er Tyskland et godt bud - flere
steder betalte vi kun kr. 80, - til kr. 90,- pr. døgn - nogle steder + kr.
10,- til strøm.
Havne og naturen er rigtig fint, og maden er jo meget billig, også på
restauranter.
Det er rimelig plads i havnene, alle tyskerne er jo taget til Danmark I
Rønne Bornholm og Gedser skulle mange lede længe for at se et Dansk Flag
Efter at have sejlet 496 mil på godt 14 dage, må jeg sige ICE NET er det
eneste rigtige for mit vedkommende.
Det kørte godt over alt, dog ikke i havne med HOT SPOT og WIFI det kvalte
ICE - men 500 meter uden for havnen kørte det igen, dog er Korsør et dødt
område, nok på grund af flådestationens kraftige radar signaler. På Bornholm
kørte ICE på fuld styrke.
Det er meget dyrt med HOT SPOT så skråt omgående alt det havne bras, det er
forskellige udbydere - og meget af det kørte langsom.
Det er rigtig, at havnene er meget dårlig til at hænge vejer udsigter op, i
det hele taget er det ikke meget service.
I Rønne havde de en smart ting, på skærmen hvor man betaler havneafgiften,
kunne man med et enkelt tryk se vejrudsigten, som på en PC.
Jeg er meget imponeret af:
http://frv.dk/Sejladsinformation/Sejladsudsigt/Pages/index.aspx

Deres udsigter passer rigtig fint, og man kan se udsigten time for time et
par døgn frem.
Udsigten er ikke slået fejl i vores ferie, når de forudsagde vinden øges
næste dag midt på dagen passede det.
Vindretningen passer også, så jeg er meget imponeret, og brugte den hele
tiden.

MVH
Hans

MVH
Hans

Fra : Per Kaaber Jørgensen

Dato : 29-07-09 18:53

HO har bragt dette til os:
dog er Korsør et dødt område,

Så er det godt der er NoPayNet i Korsør og en internet PC i
sejlerstuen.
Der er just blevet opsat en betalingsautomat, og ved næste
softwareopdatering skulle det også være muligt at se vejrudsigter på
automaten

Mht. dårlig dækning, har jeg kun bemærket dårlig dækning med indendørs
digital tv antenne

> Det er meget dyrt med HOT SPOT så skråt omgående alt det havne bras, det er
> forskellige udbydere - og meget af det kørte langsom.

Ja, det er lidt til grin, at nogen havne vil tage så hamper priser for
internetforbindelse, når der er så mange langt billigere måder at komme
på nettet på.

> [...]
> næste dag midt på dagen passede det.
> Vindretningen passer også, så jeg er meget imponeret, og brugte den hele

FRV rules og DMI byvej er heller ikke dårlig.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35
Afsendt via TDC UMTS mobilt bredbånd

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 20:15

> [...]
> næste dag midt på dagen passede det.
> Vindretningen passer også, så jeg er meget imponeret, og brugte den hele

Hvilket jo tydeligt demonstrerer, hvad vi kan få, om vi får taget os sammen,
og jaget profitmagerne på porten.
Næste chance er til november, ved kommunevalget.
Der afgøres mange havnes fremtidsmuligheder.
SWå husk at gå jeres udvalgte politikere på klingen---

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-07-09 08:43

Ja det svarer prismæssigt til de svenske priser; men husk på den
svenske kurs er kun 66 og derfor burde niveauet være tilsvarende
lavere hertil har de også en varieret moms, så alt i alt burde
priserne i Sverige være lavere end hos os, svarende til svenskernes
købekraft.
El-priserne er også for høje i forhold til elpriserne og
installationsomkostningerne i de svenske havne.
Hos os i Kastrup er el op til 3 amp pr. kontakt gratis. Skal man bruge
mere er der betalingsstandere man kan benytte og så betaler man
forforbruget + overpris for at dække installationen.

Hotspots og WiFi kører ikke på samme frekvenser som ICE så det må bero
på at du ikke frakobler dit netværk hvis du udelukkende vil køre ICE.

I havnene køres ikke med betalings Hotspots, her køres med det gratis
NoPayNet. Det er ikke noget bras, det virker fremragende og meget af
tiden med så stor hastighed at der kan ses internet tv, det vil knibe
meget med ICE.

Linket til FRV som du henviser til er det der rammer bedst sejlernes
ønsker, det er jo lavet af farvandsvæsenet både til fritidssejlerne og
til erhvervstrafikken.

Det var derfor godt da vi kom til havnene, Varberg og Donssö, at vi
kunne få nogle forudsigelser der kunne bruges op til 48 timer frem.
Derudover har www.wetterzentrale.de et fint kort over nordatlanten der
viser trykkene og deres styrker således at det er muligt at beregne
hvordan de opfører sig i forhold til hinanden og den deraf følgende
vindstyrke i det område som man besejler. Det giver os mulighed for at
se endnu længere frem.

Uanset hvordan vi modtager informationerne så er mangel på
forudsigelser ikke hensigtsmæssigt. Derfor vil en god internetadgang
være at foretrække frem for de opslag som vi så i de svenske havne.

Mvh/Harding

Fra : Jan

Dato : 16-08-09 16:55

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk>, Wed, 29 Jul 2009
07:43:26 -0700 (PDT)

>I havnene køres ikke med betalings Hotspots, her køres med det gratis
>NoPayNet.

I de danske havne, jeg har været i sommer, var der intet NoPayNet.
I Øster Hurup var der et frit net (OH-havn), på Anholt kunne man købe
acces hos FiskeFinn (som jeg ikke kunne finde), i Vesterø og Grenaa
var der intet net at se for mig. Jeg kan selvfølgelig benytte mig af
TelenorMobils samarbejdspartner i DK, men det bliver alligevel noget
dyrt.
Jeg vil nok vurdere ICE, som har ens priser i N,S,DK, i næste sæson.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-09 17:31

Vi har i år befundet os i det Sydfynske efter en tur fra Helsingør nord
om Sjælland og Fyn: Hundested, Sejerø, Fynshoved, Middelfart, ned
igennem Lillebælt, Fåborg, Lyø, Drejø, Skarø, Marstal, Rudkøbing, Kiel,
Schleswig, Flensborg, Sønderborg, Dyvig, Middelfart, Fynshoved, Agersø,
Bogø, Klintholm, Skanør og "tilbaws igen" ...

Jeg havde medbragt mit lille billige D10-modem fra ice.net og mit mobile
modem fra "3". I mange af lokaliteterne kunne "3" ikke få et signal
igennem, mens ice.net gik igennem alle steder - bortset fra de tyske
havne. Desværre var jeg ikke systematisk i mine noter eller analyser af
hastigheden ...

Når der var forbindelse til "3" med den høje hastighed var det jo en ren
fornøjelse, men altså usikker.

Min beslutning er at beholde ice.net (ikke mindst fordi det fungerer i
Sverige og Norge uden roaming-afgift og jeg håber de "overlever", med
det nuværende koncept) og investere i et bedre modem og montere en
ordentlig antenne (?) i masten, så der kommer lidt mere "speed" på, for
upload hastighederne var flere steder meget, meget lave. Min søn tegnede
et "ø-net abonnement" dækkende det sydfynske, og det var han godt
tilfreds med.

For mig er det OK at betale kr. 149,- (inkl. moms) pr. måned med fri
trafik for ice.net's produkt.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 16-08-09 20:25

Flemming, næste år skal du skifte til D50. Køber du den 1. april er
bindingsperioden jo næsten lig sejlsæsonen. Sammen med antennen i masten har
du så den ultimative sejlerløsning.

Jeg bor jo i båden i år og bruger derfor ice.net næsten hver dag. Siden jeg
opgraderede til D50 har det kørt super stabilt og med en glimrende
hastighed. Jeg har endnu ikke været et sted, hvor der ikke var forbindelse
eller hvor den kørte langsomt. Og så sparer man jo 3' abonnementet som jeg
kan forstå mange har til sammenligning.

Sidste år nåede min D10 og antennen på pulpitten ca 30-40% af vejen op til
Anholt under watski2star. Nu må vi se om jeg er "connected" hele vejen
næste week-end ....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-09 20:57

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sidste år nåede min D10 og antennen på pulpitten ca 30-40% af vejen op til
> Anholt under watski2star. Nu må vi se om jeg er "connected" hele vejen

Hej gruppe,

endnu en gang er jeg i det østsvenske - og i år måtte jeg til min gru erfare
at der faktisk findes et enkelt sort hul i IceNet dækningen - det drejer sig
om Kristianopel (hvor det iøvrigt heller ikke lykkedes at få forbindelse med
en mobiltelefonmast) samt delvis Sandhamn - begge på sydøstkysten af
Sverige.

Jeg har jo min D-35 sat på skottet i salonen - og i Kristianopel lykkedes
det ikke at få signal overhovedet - heller ikke ved at hejse routeren i
mastetoppen. Eneste brugbare kommunikationsform var ssb radioen... men det
er jo lidt "snyd" for den virker altid, alle steder.

(Man kunne godt få internetforbindelse - hvis man altså lige lagde nogle
"net-penge" til Telia - så kunne man få internetadgang - men det var for
dyrt.)

I Sandhamn kunne jeg lige akkurat slæbe et brugbart signal ind ved at hejse
routeren i mastetoppen, så dét løste problemet- men træls er det at opdage
et "sort hul" når nu ellers dækningen er så formiddabel som den ellers er.
Det har ellers ikke på noget tidspunkt været nødvendigt at flytte routeren
fra sin faste plads nede i salonen, ikke en gang når vi overnattede i den
ydre skærgård - det er rimeligt imponerende synes jeg.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 19:23

Hej Bjarke,

Tak for tips!

Mon ikke denne vinter kommer til at stå i "masteantennernes tegn" for
mit vedkommende? ...

Det jeg kunne tænke mig er en god og stabil internetforbindelse med et
par MB/sek. i hastighed - ikke nødvendigvis rigtigt bredbånd ... en
"diskret" antenne til god digital TV modtagelse ... og så er jeg blevet
lidt lun på den der nye "Broad Band Radar" - jeg har kun kigget reklamer
og læst lidt på nettet, men det lyder da rigtig smart ... Da min rig er
7/8 - kunne modtageren sidde over det sted, hvor forstaget går ind i
masten ... - og så, som du skriver, et bedre modem til ice.net, som jeg
håber fortsætter med det "nordiske koncept" ...

Ved du noget om den nye radar-type? Det jeg forstår (på reklamerne
forstås) er, at billedkvaliteten er langt bedre, strømforbruget
væsentligt reduceret, vægten og opvarmningstiden kraftigt reduceret og
strålingen mindre end den fra en mobiltelefon ... Det lyder jo
forjættende, men er også ganske pebret - rent prismæssigt. Er der nogle
ulemper - udover prisen - ved den nye teknologi?

I år har jeg ikke brugt tid på GPS-Gate, men "leget" lidt med PC'en, den
nye touch screen monitor i cockpittet og forskellige
navigationssoftware, som minutiøst logger alt, man foretager sig
(navigationsmæssigt forstås!) på båden ... Track, Position, SOG, COG,
vind, klokkeslet, triptæller m.v. ... Spændende legetøj ... Man får en
detaljeret logbog "forærende" og kan "genspille" den rute, man har
sejlet.

Det bliver spændende at se, hvor langt dit internet-signal rækker i år.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-08-09 06:10

Radar: kun hvad jeg, som dig, har læst i kulørte magasiner. Jeg er sikker på
at de overtager traditionelle radar med tiden. Sådan er det gået i alle
andre situationer, hvor mekanik udfordres af elektronik og hvor analoge
løsninger udfordres af digitale.

Jeg føler mig ret sikker på, at dem der flytter først kommer til at betale
en høj pris. Når produkternes modnes vil de falde meget i pris. Lige som
AIS'er der for 5 år siden kostede 20.000

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-08-09 14:03

Hej Bjarke
Er dit modem det på nedenstående link, og antennen på linket nederst?

http://www.ice-net.dk/produkter/6/usb-d50 modem

https://www.ice.no/MobiltBredband/Batantenne.aspx antenne

Jeg prøvede at købe antennen, men de vil have et norsk cpr.nr. før der
handles. Underligt da alt andet kan handles i DK, men du havde vist en
disputs med svenskerne? Jeg kender et par nordmænd, men har kun deres navn
og adresse. Nogen der ved hvad de norske gulesider hedder?
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-08-09 19:49

Modemer: ja...

Antenne: Ja, den kom fra Sverige til sidst. Da jeg gav dem alternativet,
nemlig at sende hans afvisning til det særlige kontor konkurrencestyrelsen
har for europæiske handelshindringer.... Men kvaliteten er ikke super høj.
Jeg er sikker på en (dyr) Procomm i det lange løb er en bedre investering...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-08-09 02:34

Inden du går helt i selvsving så prøv at læse denne bog til hvilken
der også er medtaget lidt beskrivelse.
__________________

Havnearealer – håndbog om rettigheder og pligter
Oktober 2005
Ellen Margrethe Basse og Kim Trenskow, Nyt juridisk Forlag 2003
(www.djoef.dk/ forlag) Kr. 225 incl. moms.

Ved et tilfælde faldt anmelderen over denne håndbog, som ganske vist
primært henvender sig til erhvervshavne, men som også lystbådehavnene
kan hente mange nyttige oplysninger i.

Det gælder bl.a. det fyldige afsnit om havneomdannelser, der i
detaljer beskriver procedurer og regler i forbindelse med regions-,
kommune- og lokalplaner.
Også forholdet til strandbeskyttelseslinier og andre restriktioner
omtales.
Der er også et afsnit om havneloven, der dog ikke har særlig betydning
for lystbådehavne, men som kan være interessant for havne, der har
såvel lystbåde som fiskeri- og erhvervstrafik. Interessant er til
gengæld afsnittet om havnenes organisationsform, især for
lystbådehavne, som ved kommunalreformen skifter ejerskab eller
styreform. Bogen rummer desuden afsnit om udbuds- og tilbudsregler,
finansiering, byggesagsstyring osv. Sidst og ikke mindst er der en
gennemgang af miljøregler, affaldshåndtering og klapning. Afsnittet om
klapning skal dog ses i lyset af den nye klapningsvejledning, som er
undervejs fra den arbejdsgruppe under Miljøstyrelsen, som FLID har
deltaget i.

Til den meget informative tekst er der føjet et fyldigt tillæg med
bl.a. adresser på havne,
kommuner, tilsynsråd, statsamter, ministerier, styrelser og ankenævn,
samt en oversigt over internationale, EU- og nationale regler, love og
bekendtgørelser. Bogen er først og fremmest en juridisk håndbog, men
er heldigvis skrevet i et sprog, som også lægfolk kan forstå. Den kan
anbefales som opslagsbog for alle, der har med drift og ledelse af
lystbådehavne at gøre.
_________________

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 17-08-09 05:39

On 16 Aug., 21:57, "JN" <JNsnabelalightstorm.dk> wrote:

> [...]
> fra sin faste plads nede i salonen, ikke en gang når vi overnattede i den
> ydre skærgård - det er rimeligt imponerende synes jeg.

Hej

Min oplevelse med ICE.dk er ret godt, jeg bruger kun D10 modemmet, men
har en udvendig antenne siddende på båden, (ikke i masten), jeg har
ikke oplevet nogen problemer. Det eneste jeg godt kunne bruge er en
højere upload, men det sker nok først ved et nyt modem D50 ?, Enkelte
gang har der ikke været signal nok, men ellers kørt fint. Jeg har også
et 3 G modem, det holdt op med at virke i det sydfynske, og dækningen
er ikke super. Men ICE.net kørte, min oplevelse på åben vand var at
ICE havde altid forbindelse, så dækningen er god. Også i Flensborg
havde jeg god forbindelse.

\Gert

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-08-09 06:06

Ja, i mit tilfælde 10 dobblede upload hastigheden da jeg skiftede til D50.
Den ligger typisk en anelse under download og typisk på knap 1 mbit/sec.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-09 11:38

Jeg har fået information om at der i danske havne, hvor et teleselskab
ønsker betaling for adgang til internettet, kan man uden betaling, dog
klikke på DMI og få vejrmeldinger ned.
Det er en service vi sejlere modtager med glæde.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-08-09 08:04

Hej Steffen,

Det hedder:

http://www.gulesider.no/

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-08-09 15:16

O-Høj og Tak
Det skal straks afprøves.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : blueocean

Dato : 19-08-09 03:42

On 17 Aug., 19:38, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> klikke på DMI og få vejrmeldinger ned.
> Det er en service vi sejlere modtager med glæde.

Til Flemming Torp

Hej Kunne du ikke lige fortælle , hvad er dette for nogen software
programmer du snakker om , track, log logbog m.m, det lyder som det er
noget jeg kan bruger og vil gerne kigge på.

Citat
[...]

Kan du ikke komme med nogle link til dem/det ???

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 12:29

Jo da Gert, ...

Selvom 'jeg elsker at sejle', synes jeg også det er morsomt at "lege
med" IT-baserede programmer ...

Lidt historik: Oprindeligt var min båd leveret med en Raymarine
søkortplotter - 530C+ - der benytter C-Map-kort, monteret ved
kortbordet. Med et PMCIA-kort og et bus-interface til min bærbare kunne
jeg bruge de C-Map-kort, som var i plotteren til at køre et
navigationsprogram på PC-en, der hedder RNS-5 ... Det leveres af
Raymarine - og koster spidsen af en jetjager. Samtidigt havde jeg fået
monteret en almindelig "medion 17" fladskærm", som jeg kunne se fra
cockpittet. Jeg ville helst ikke flytte søkortplotteren fra kortbordet
til cockpittet - og jeg ville gerne kunne se og betjene min plotter fra
"pinden" ... Fra gammel tid havde jeg de tre nordiske "levende søkort".

http://privat.2rp.dk/ftp/blogger.html

Det viste sig i praksis at skærmen ikke var lysstærk nok, og det var
ikke særligt effektivt at skulle betjene applikationerne med en mus
(selvom den var trådløs og "solcelledrevet(!)) og jeg fandt
RNS-applikationen meget tung og "gammeldags", så jeg besluttede at kigge
mig om efter andre applikationer ...

Måske du kan finde lidt inspiration her:
http://www.madmariner.com/features/software/get_onboard_with_e-charting.htmlOffshore Navigator, Seaclear, Tiki og SOB, DLSK, m.fl. har jeg bl.a.kigget på.Mit foreløbige valg er blevet følgende:Til mine mange (og dyrekøbte) C-Map-kort bruger jeg SOB fra detaustralske firma digiboat:www.digiboat.com.auDen applikation er faktisk dedikeret til anvendelse med en touch screenmonitor.Til mine elektroniske BSB-baserede kort (bl.a. fra de tyskesøsportskort), bruger jeg TIKI fra det norske firma:http://www.tiki-navigator.com/Denne applikation kan anvendes med en touch screen, men er udviklet til"musebetjening".Og så har jeg mine levende søkort og den bedagede RNS-applikation - somer sendt i "remise" ...Parallelt hermed har jeg lavet en midlertidig installation af en touchscreen:http://www.navpixel.com/npd0835.htmsom jeg kan se og betjene fra min plads ved rorpinden - det sidste medmin pegefinger(!) ...Min kone har knipset et par billeder, mens "far leger":http://picasaweb.google.dk/lh/photo/Sbb33VNQEcF3HnFQyC2UGA?authkey=Gv1sRgCLb44a3NucbFMQ&feat=directlinkMonitoren er monteret på et vesa beslag:http://www.avxperten.dk/vaegbeslagophaeng/vaegbeslag-lcdtft/dmp-vaegbeslag-lcdtft-13-30-(23kg)-3d-tilt-18gr.aspIndtil jeg finder ud af, hvordan jeg vil bruge monitoren, har jegmonteret den på en finerplade, som kan flyttes fra styrbord til bagbordog omvendt (!). Så indtil nu, har jeg ikke sat nogle nye beslag på båden... Kablingen er ikke endelig, jeg har fået hjælp til at lodde et stikpå, så jeg har en vandtæt skroggennemføring - men det er med"midlertidige ledninger" ...De to applikationer har jeg så "leget" med i denne sæson og fundet demmeget anvendelige til mit formål.Og jeg har - efter at have teste demoversioner - besluttet at betalelicenser til de to, så jeg har "hele pakken" i ubegrænset tid fra beggefirmaer.For god ordens skyld: Jeg er ikke på nogen måde interessent i depågældende firmaer ... blot kunde.Men kan dog nævne, at jeg synes jeg har fået meget god support fra FredJensen, som er manden bag TIKI og fra folkene bag SOB - via mail - iAustralien.Jeg er ikke computer ekspert på nogen måde, men finder det spændende "atlege med IT ombord" og med et Seatalk net, kan jeg nu få alle data frainstrumenterne i form af position, SOG, COG, speed, wind (true/app.),dybde, trip, AIS, DTW, BTW,osv., osv. frem på den lille monitor - ogapplikationerne kan også sættes til løbende at logge disse data, så dusenere kan kalde dem frem på skærmen - eller skrive dem ud eller læggeover i et regneark osv. Du har på den måde en overordentlig præcislogbog ... Og Tiki kan for hver eneste logget sejlads vise i søkortet,hvordan du har sejlet en given rute ... Nyttigt ??? tja ... - men sjovt!! ... jo da!Som et kuriosum kan jeg også i cockpittet sidde og arbejde på min PC -læse mails, nyheder, DMI osv. osv.Som mine drenge siger: Forskellen på en dreng og en mand? ... Prisen påderes legetøj! ...--mvhFlemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:814b781e-1329-4fc2-bae0-e5309965d6cf@o6g2000yqj.googlegroups.com...SNIPTil Flemming TorpHej Kunne du ikke lige fortælle , hvad er dette for nogen softwareprogrammer du snakker om , track, log logbog m.m, det lyder som det ernoget jeg kan bruger og vil gerne kigge på.Citat"men "leget" lidt med PC'en, dennye touch screen monitor i cockpittet og forskelligenavigationssoftware, som minutiøst logger alt, man foretager sig(navigationsmæssigt forstås!) på båden ... Track, Position, SOG, COG,vind, klokkeslet, triptæller m.v. ... Spændende legetøj ... Man fårendetaljeret logbog "forærende" og kan "genspille" den rute, man harsejlet. "Kan du ikke komme med nogle link til dem/det ???Gert

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 12:54

Jeg fatter desværre ikke, hvad der skete, men jeg kan jo se, at
formatteringen er gået helt i udu (linjeskifte er gået helt agurk), så
jeg prøver at formattere igen og gensende ... Håber det ser mere
fornuftigt ud denne gang:

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]

ledninger" ...

De to applikationer har jeg så "leget" med i denne sæson og fundet dem

Og jeg har - efter at have testet gratios demoversioner - besluttet at
[...]

lege med IT ombord" og med mit Seatalk net, kan jeg nu få alle data fra
[...]
dem over i et regneark osv. Du har på den måde en overordentlig præcis
logbog ...

Og Tiki kan for hver eneste logget sejlads vise dit track i søkortet,
og - med en lille cursor, vise hvordan du har sejlet en given rute ...

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-08-09 13:03

> [...]
> formatteringen er gået helt i udu (linjeskifte er gået helt agurk),
> så jeg prøver at formattere igen og gensende ... Håber det ser mere

Keep on -:)

"Thulfen"

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 13:10

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>>

> Keep on -:)
>
> "Thulfen"

Hej Per,
Fra nu af, vil enhver tilkendegivelse af, at jeg ikke er IT-kyndig være
helt overflødig!
Resultaterne taler for sig selv ...
Jeg tager et smut ud i Sundet og en tur rundt om Hven ...
Det plejer at gå bedre - og: Det trænger jeg til efter denne
"link-ekcersits".

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-08-09 13:32

> [...]
>
> Hej Per,
> Fra nu af, vil enhver tilkendegivelse af, at jeg ikke er IT-kyndig

Ja sikke noget møg. men lytter/læser stadigvæk

> Resultaterne taler for sig selv ...
> Jeg tager et smut ud i Sundet og en tur rundt om Hven ...
> Det plejer at gå bedre - og: Det trænger jeg til efter denne
> "link-ekcersits".

Påtænker faktiskt at gøre nøjagtig det samme, dog vil jeg angribe
sydfra.
Ser Lige om jeg støver en gast op (ikke nødvendigvis -
nødvendigt)

PS: har altså ikke alt der der elektronik ombord. men klarer det
alligevel.

Mvh. "Thulfen" Hvidovre

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 21:57

> [...]
> nødvendigt)
>
> PS: har altså ikke alt der der elektronik ombord. men klarer det

Ja, det er ikke altid elektronikken er en hjælp.
Jeg fik også 'klaret' turen i dag uden hjælp fra navigator eller gast.
Fruen passer jo sin daglige dont ...
Men må da indrømme, jeg havde god hjælp af autopiloten,
da jeg skulle tilberede og spise mit middagsmåltid ...
og lave en kande varm kaffe ...

Men sikke en herlig aften ... En rolig agten for tværs fra Nivå til
Helsingør
- i medstrøm ... og smuk solnedgang. Hvad mere kan man ønske sig?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 13:06

Nu går det da helt galt ... Jeg tror jeg opgiver ...

Linket til artiklen om "e-charting" virker ikke, fordi der forsvandt et
mellemrum ...

Prøv dette:
http://www.madmariner.com/features/software/get_onboard_with_e-charting.html

også linket til billederne af den nye monitor er fejlagtigt - prøv
dette:

http://picasaweb.google.dk/fltorp/DenNyeMonitorOgKabler?authkey=Gv1sRgCLb44a3NucbFMQ&feat=directlink

Nu lukker jeg PC'en ned og tager mig en tur ned i Sundet ... Der er
kommet lidt vind ...