Gode priser på skødetov?
Fra : HKN

Dato : 23-07-09 14:13

Jeg var lige en tur i hos den lokale bådpusher idag, for jeg overvejer
at skifte mit skødetov ud med noget Dyneema. Jeg fik et lettere chok
da jeg så prisen - kr. 59,- pr m. og jeg skal bruge ca. 40m - ialt ca.
kr. 2.400,-

Det samme tov hos Hjertmanns i Sverige - SEK 900,- svarende til ca.
kr. 700,-

Det er da en besparelse der er værd at sejle efter!

Mvh
Henrik

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 23-07-09 23:45

ER det så helt det samme? Jeg har købt nogle spilerskøder derovre og de er
godt nok lidt elastiske....

Men ellers enig. Der er meget at spare ved at købe i Sverige ....

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Henrik K

Dato : 24-07-09 01:52

Ja, det ved jeg jo ikke - men jeg har en idé om at der kun er 1
producent af Dyneema tov?

Det forholder sig anderledes med flettet tov - DER er stor forskel!
Men jeg lægger helt sikkert ind i Helsingborg for at tjekke det ud.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-07-09 09:49

Nej, Der er kun en producent af dyneema fiberne (hollandsk, laver skudsikre
veste bl.a.), men der er masser af producenter af dyneema tov.

Fra : Henrik K

Dato : 24-07-09 03:09

Ok - vidste jeg ikke - troede der var krav for at kunne læne sig op af
det varemærke.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-07-09 12:03

Det svarer jo lidt til Goretex. Både Musto, HH og Prorainer bruger Goretex
membraner i deres tøj, men med noget forskelligt resultat....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-07-09 12:40

kke alene tovværket men også "knuderne skal betænkes m.h.t. belastning
se:

http://oberon.ses.nsw.gov.au/resources/VR%20Load%20Testing%20Wellington.pdf
http://oberon.ses.nsw.gov.au/resources/Load%20Testing.pdf
http://oberon.ses.nsw.gov.au/resources/Equipment_Testing-Kiama_VRPDW.pdf
http://www.xmission.com/%7etmoyer/testing/Water_Knot_Testing.pdf
http://www.xmission.com/%7etmoyer/testing/High_Strength_Cord.pdf
http://www.climerware.com/knot.shtml

Desuden lidt teori om emnet:

http://www.iop.org/EJ/article/1367-2630/9/3/065/njp7_3_065.html

Mange ting skal tages i betragtning, ud over prisen, på et stykke
tovværk.

Mvh/Harding