MS Windows
briani 27239
Kryptering fungerer ikke
Fra : JBJ

Dato : 27-07-09 19:36

Er der andre end mig der har haft problemer med at kryptere emails når det
certifikat der skal bruges er hentet på certifikat.dk?

2 forskelige pc'ere, med 2 forskelige windows versioner(Vista/XP Pro SP2),
Windows mail/Outlook express, med 2 forskelige SMTP servere og den eneste
fællesnævner er certifikater fra certifikat.dk. Faktisk 3 pc'ere da en
email som en medarbejder hos DanID sendte til mig krypteret heller ikke
kunne åbnes,det vil sige den var tom med en vedhæftede smime.p7s fil.

Breve til ombudsmanden ankom til deres mailboks som tomme emails med en
smime fil vedhæftet, det blev ikke engang bedt om adgangskode.

Jeg har afprøvet det herhjemme, mellem :

Pc1
XP Pro SP2 med outlook express
TDC's SMTP server

Sender signeret og krypteret mail til

Pc2
Vista Home Premium 32bit
Windows Mail
Gmail's SMTP server(fungerer heller ikke med TDC's server)

og omvendt.

Mailen ankommer men er tom, dog med en vedhæftet smime.p7s = PKCS #7 fil.
http://en.wikipedia.org/wiki/PKCS

Fællesnævneren er at jeg har hentet certifikatet og vcard på certifikat.dk.
Da medarbejderen fra DanID via Outlook sendte mig en krypteret og signeret
email med mit certifikat(hentet på certifikat.dk) og vcard installeret på
hans pc, kom den tom frem til mig.

DanID siger at de ikke kan fremprovokere fejlen og derfor afslutter de
sagen, mærkeligt udtalelse når man tænker på at deres egen medarbejder var
ude for det samme. De mener at det er et lokalt software problem. Uddyber
det dog ikke.

For mig virker det som en meget alvorlig sag, hvis der er noget galt med
certifikaterne på certifikat.dk.

Så er der andre der har være ude for det samme?

JBJ