MS Windows
briani 27239
Image program med bootfloppy?
Fra : JBJ

Dato : 26-07-09 19:01

Hej Alle, Jeg har flere gange brugt Paragon Harddisk Manager til backup, og
stod så og skulle lave backup af en linux disk og overføre den til en
bærbar uden cd-rom. Dette medførte dog at da jeg havde bootet op på de 3
disketter at mit eksterne CD-rom drev ikke blev fundet:( Surt. Nå, men jeg
fik via en puppy linux lavet en extended partion og en FAT32 partion hvor
je lagde filerne over på.

Så bootede jeg med disketterne igen, og prøvede at køre imaget ind, med
følgende fejl "Image not fit for Partion", og man kan kun komme til at
lægge den første partion ind. Det viser sig så at det faktisk er sådan med
mange af de backups jeg har lavet med Paragon igennem årene. De kan godt
lægges ind men "First harddisk track og Master boot record" er ikke lagt
ind, så der kan ikke bootes fra drevet.

Så nu gider jeg ikke paragon mere. Før Paragon brugte jeg PowerQuest Drive
Image 2002, men den fungerer desværre ikke fra Vista. Grunden til at den
skal køre fra Vista er at den hdd som linux ligger på er sat til via usb
sådan at jeg kan lave et image og det er så det der skal overføres til den
bærbare.

Nu vil jeg så høre hvilket program der kan anbefales til at lave et Image,
og som fungerer med Vista, Linux og har boot disketter til Dos eller en
Linux, samt har understøttelse for USB enhheder. Faktisk ville et program
der bruger bootdisketter baseret på Linux være at foretrække.

Der skal være grafisk brugergrænseflade.

Et rent linux Image program der kun kører på bootdisketter kan også bruges,
såfremt det ikke har nogen indflydelse på indholdet af Imaget, men bare
indkapsler det sådan at det kan flyttes til anden maskine eller brændes på
DVD. Skal selvfølgelig have support for USB.

Er der nogen der har gode erfaringer med et?

JBJ

Fra : Rado

Dato : 26-07-09 19:20

On Sun, 26 Jul 2009 20:01:18 +0200, "JBJ" <thunder@spoergmig.invalid>
wrote:

> [...]
>Linux, samt har understøttelse for USB enhheder. Faktisk ville et program
>der bruger bootdisketter baseret på Linux være at foretrække.

Image for DOS - der ligger en fil "makefile.exe" i pakken der både kan
lave bootdiskette og - CD/DVD. Der følger også en Linux version af
Image for DOS med men den har jeg ikke nogen erfaring med.

http://www.terabyteunlimited.com/image-for-dos.htm

Har selv lavet et par hundrede images med den efterhånden og har
aldrig haft problemer af nogen art.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Rado

Dato : 26-07-09 19:30

On Sun, 26 Jul 2009 20:20:15 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Image for DOS - der ligger en fil "makefile.exe"

makedisk.exe hedder den...

Fra : JBJ

Dato : 26-07-09 21:17

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> All the answers are already within us. It's finding the corresponding
> questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Hej Rado, virker den med Vista? Eller har den USB support? Kan den lae et
Image af Vista HDD og Restore den uden nogen som helst problemer?

JBJ

Fra : Rado

Dato : 27-07-09 00:07

On Sun, 26 Jul 2009 22:17:18 +0200, "JBJ" <thunder@spoergmig.invalid>
wrote:

>Hej Rado, virker den med Vista? Eller har den USB support? Kan den lae et
>Image af Vista HDD og Restore den uden nogen som helst problemer?

Der skulle være fuld Vista support (og formodentlig også Windows 7
inden så længe), både i DOS/Linux og Windows versionerne (køber du
Windows versionen får du også DOS/Linux versionerne med i pakken).

USB og firewire support fungerer fint i DOS versionen, har selv brugt
begge dele. Og der er byte-for-byte verify både når man laver et image
og laver en restore, dvs. 100% sikkerhed for at alle data er OK -
noget jeg ikke har set i andre image programmer. Også mulighed for
avanceret scripting.

Kig her for alle features for de forskellige udgaver.

http://www.terabyteunlimited.com/comparison-grid.htm

Eller spørg i deres forum hvis der er noget du er i tvivl om, du får
ofte svar direkte fra deres support.

http://www.terabyteunlimited.com/webnews.htm

Fra : JBJ

Dato : 27-07-09 20:04

> [...]
>
> All the answers are already within us. It's finding the corresponding
> questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Hej igen, du skrev at du havde brugt programmet meget, har du også brugt
restore funktionen? Hvordan kommer man til den hvis Windows ikke fungerer,
kan man lave en recovery CD og/eller floppy(til brug på pc'ere uden CD boot
i bios)?

Jeg brugte før(har stadig) PowerQuest Drive Image 2002, men læste et sted
at den ikke virker med Vista, der kunne man lave boot floppy's dog kan jeg
ikke huske om det virker med usb.

JBJ

Fra : Rado

Dato : 27-07-09 23:44

On Mon, 27 Jul 2009 21:04:17 +0200, "JBJ" <thunder@spoergmig.invalid>
wrote:

> [...]
>kan man lave en recovery CD og/eller floppy(til brug på pc'ere uden CD boot

Jeg har lavet masser af restores, sikkert lige så mange som images. Al
restore foregår under DOS - hele partitionen med det gamle system
bliver overskrevet så derfor kan systemet ikke køre under processen.
Det er kun når man laver images at det kan gøres fra Windows - jeg gør
det dog aldrig, det er bedre at gøre det under DOS hvor systemet er
inaktivt og der ikke er låste filer der kan drille.

Du kan lave recovery CD/DVDer der booter selv, og hvor imaget ligger
på CD/DVDen/erne. Eller du kan boote fra en bootdiskette/CD/DVD og så
have imaget liggende på en anden HDD/partition, også USB eller
firewire.

Fra : Rado

Dato : 28-07-09 00:14

On Tue, 28 Jul 2009 00:44:26 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Du kan lave recovery CD/DVDer der booter selv,

restore CD/DVDer skulle der stå...

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-07-09 22:49

JBJ wrote:

> [...]
> men bare indkapsler det sådan at det kan flyttes til anden maskine eller
> brændes på DVD. Skal selvfølgelig have support for USB.

Behøver det at være disketter? Kan du ikke boote fra CD-ROM eller USB
sticks? I så fald er Clonezilla en mulighed. Der er ikke noget fancy GUI,
men en ganske funktionelt menu-orienteret interface ala et DOS program
fra 1980'erne (og et kommandolinje interface til de smarte).

Jeg laver som regel image cloning til NFS servere på mit LAN (og min home
server har et Clonezilla image liggende til PXE boot, så jeg helt slipper
for løse medier).

--
Jesper Lund

Fra : JBJ

Dato : 27-07-09 20:31

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> server har et Clonezilla image liggende til PXE boot, så jeg helt slipper

Hej Jesper, jeg har 2 bærbare den ene kan ikke boote på CD/USB - det er til
den jeg mangler et Image program, men ville samtidigt gerne have et jeg
kunne bruge på min Vista bærbar. Det er jo tydeligt at paragon ikke virker
og ser ud til hvis man læser reviews på nettet at TrueImage også har et
problem med korupte Image filer.

Jeg har PowerQuest drive Image 2002, men husker at have læst et sted at den
ikke virker med Vista og kan ikke huske om den virkede med usb.

JBJ