Hurtig rejsning
Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 30-07-09 20:47

Hej alle

Jeg har et ganske udemærket Thy telt, der har tjent mig godt i flere år.

Nu er jeg lidt træt af at det tager evigheder at pakke det sammen, blot for
at konstatere at det igen, ikke passer i den pose hvorfra det kom.

Jeg har set på 2 telte, der tilsyneladende er ret ens.

http://www.hdcamp.dk/telte.php#evolution til en mindre bondegård. OG

http://www.louis.de/_207b7b2b761770dff5274732c8cc04afa2/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=610&wgr=101&list_total=9&anzeige=0&artnr_gr=10002222

Fra louis, det koster noget mindre, og man kan da se at kvaliteten måske
ikke er helt så god.

Men er det virkelig 1000 kr. dårligere end det fra HD?

Erfaringer ønskes.

Knus

Charlotte (Smølfen-Hilda)

Fra : Armand

Dato : 30-07-09 21:40

Charlotte P. Korsør skrev:
> [...]
> ikke er helt så god.
> Men er det virkelig 1000 kr. dårligere end det fra HD?

Sikkert ikke - Prisforskellen ligger helt på linie med andre af Louis'
produkter i forhold til dansk detail-handels :-|

Men skal det hurtigt op, så er det detteher du skal have dig:

--
Armand.

Fra : Per V. Misser

Dato : 30-07-09 21:46

Hej Charlotte

"Charlotte P. Korsør" skrev i en meddelelse > Hej alle
> [...]
> ikke er helt så god.
> Men er det virkelig 1000 kr. dårligere end det fra HD?

Jeg har et HD-Twin (samme pris og specifikationer som Evolution, bortset fra
størrelsen ca.). Jeg kender ikke teltet fra Louis.
Mit telt blev købt til en uges tur til Holland/Belgien for 4 år siden. Siden
har jeg brugt det på en 14 dages tur til Norge, Skotland, og Færørene sidste
år, samt for nylig til en uges tur til Sydtyskland.
Jeg må sige, at kvaliteten er helt i top i forhold til prisen (fx.
sammenlignet med egentlige ekspeditionstelte, North Face o.l.). På
Skotlandsturen blev det flere gange pakket ned vådt udvendig men tørt
indvendig, og efterfølgende slået op i samme kondition, og stadig tørt
indvendig. På turen til Sydtyskland for 3 uger siden var jeg udsat for en
tordenstorm med voldsomme vindstød og slagregn, som passerede 2 gange.
Teltet stod stabilt på grund af de kraftige aluminiumspløkke, og telt og
oversejl kommer aldrig til at røre hinanden. Min eneste spekulation under
tordenvejret var, om stængerne var af kulfiber, og dermed elektrisk ledende
. Bunden i teltet er helt tæt (plastic/nylon?)
Teltet er hurtigt at tørre efter en regnvejrsnat ved at aftørre det
udvendigt med en klud, og lade det tørre, og derefter vende bunden i vejret
på det i "opslået" tilstand, og lade det tørre mellem telt og oversejl.
Jeg ser ingen spor efter slitage eller ældede samlinger efter 4 år, og
udsagnet om hurtig rejsning holder også vand, med mindre man selv kludrer

Twin fylder ikke mere, end at det kan være i en 45 l GIVI-box sammen med
stormkøkken og oppusteligt liggeunderlag. (Soveposen skal i den anden
GIVI-box.)
Jeg synes at jeg har fået valuta for pengene med HD-Camp. Det er et ærligt
og funktionelt køb til pengene.

Per V. Misser
CX500E82
Superfox56 (lang vej igen)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-07-09 22:54

Charlotte P. Korsør skrev:
> [...]
> ikke er helt så god.
>
> Men er det virkelig 1000 kr. dårligere end det fra HD?

Hvad er kvalitet?
Opfyldelse af kundens forventninger, så hvad forventer du?

Min erfaring med telte fra Louis er ganske gode, fin kvalitet.

Jeg har tre forskellige telte jeg bruger til MC brug, og fælles for den
alle er at jeg uanset mærke og pris starter med at stillle det op i
haven (så ved jeg hvordan det skal samles og hvor meget plads det
kræver), og i den forbindelse hælde en dåse imprænering (til ca 40,-
kr)eller to over teltet - jeg er aldrig blevet våd af et utæt telt!

Med mindre HD har skiftet de pløkke ud der følger med teltene de seneste
2 år, så (uanset hvad du vælger) tag til et camping-center og køb nogle
ordentlige pløkke.

- - -

En interessant diskussion mellem campens "fastliggere" er, at der ikke
der den store forskel på de der har købt dyre telte og de der har købt
tilsvarende billige - 2 - 3 år i solen hele sommeren, er tilstrækkeligt
til at mørne et telt dyrt eller billigt.

> Knus

Det er skam ikke nødvendigt, blot et (-- )(signatur adskiller)vil kunne
gøre det

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Per V. Misser

Dato : 30-07-09 23:31

Hej Kløve

J.C.Kløve skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsvarende billige - 2 - 3 år i solen hele sommeren, er tilstrækkeligt
> til at mørne et telt dyrt eller billigt.

Ja det er en interessant diskussion. Telte hader 2 ting, UV-lys og Ozon, som
begge virker nedbrydende på organiske stoffer.
Diskussionen er måske ikke relevant for alle, fordi deres telte (incl.mit
HD) ikke står med rejsning hele sommeren.
Jeg mener at et telt lever bedst i skjul i sin paksæk, hvis det ikke bliver
brugt. Herved bliver det ikke udsat for solens udtørring, samt UV- og
ozon-nedbrydning . Så levetiden forlænges betragteligt, hvis teltet bliver
pakket rent, tørt og mørkt væk, når det ikke er i rejsning.

En ting, der ikke bliver tænkt så meget over, men som vi var opmærksomme på
da jeg engang var sportsdykker med en gummi-tørdragt, er at et oliefyr
genererer ozon via det gnistgab, der antænder olien. Hvis der er et oliefyr
i et mindre rum, er rummet ikke egnet til at opbevare telte, dykkergrejer
eller andet som kan nedbrydes, pga ozondannelsen.

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Alice

Dato : 31-07-09 07:13

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:4a71f8ab$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> ikke er helt så god.
>
> Men er det virkelig 1000 kr. dårligere end det fra HD?

Jeg har camperet med små telte i mange år, og min erfaring er at jeg vil
hellere købe et lidt billigere telt end et dyrt.

Det jeg har gjort , er hver gang at starte med at slå teltet op og
imprægnere det. Jeg havde et billigt telt fra Daels varehus i 12 år og endte
med at smide det ud fordi der kom en revne i.

For mig er det mere størrelse af teltet der er vigtigt, det skal være stort
nok til at man kan tage tøj af og på indendørs, lave mad (især i regnvejr) ,
være tæt, og have en aflægge plads udenfor indertelt til sidetasker, støvler
mv.
Desuden skal det være muligt at kravle ud om natte for at pisse uden
kondensvand fra teltet løber ned af ryggen på en.

Udover over dette skal det selvfølgelig veje så lidt som muligt og fylde så
lidt som muligt.

Så det er altid et kompromis. Men skal du bare burge det som ferietelt, så
få nogle erfaringer med billigere telte før du smider 5 - 6 tusind efter et
dyrt.

Fra : Finn

Dato : 31-07-09 08:50

Se også www.wolfcamper.dk

mvh. Finn - VFR800

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 31-07-09 18:56

"Jeg har set på 2 telte, der tilsyneladende er ret ens..."

Jeg har set på adskillige HDCamp telte, bl.a.

Men jeg vil anbefale dette:
http://www.khyam.co.uk/product_tent.asp?category=Khyam%20QE&type=Autotouring/Festival

Prisen kan sagtens være med. Før brugte jeg alt for mange af de billige
telte (2-300kr), de holder ikke hvis man bruger dem meget og i alt slags
vejr, incl. frost :-/

Kig på den model der hedder Igloo. (eller en af de andre). Jeg har selv
model Igloo og har haft det siden 2002. Det har været til en masse træf og
rejser, herunder Island og Færørerne som det i sin tid blev købt til. Kan
holde til den del mere vind, end mange af de andre, hvilket var årsagen til
købet, da jeg stod og skulle 4 uger til Island i sin tid.

Der er 2 indgange. Med en stor og en lille absis. Det bliver man glad for.
Bemærk det er 6-kantet, det giver lidt ekstra plads.
Jeg vil anbefale dig at købe den original pressing, der høre til. Så har du
nemlig også bund i begge absisser.

Hvis du kommer til MC-festival, om nogle uger kan du se det live. Det er
ikke at se hvor meget jeg brugt det....

Jeg har også en af de store modeller fra Khyam, men det bliver kun brugt når
hele famillien skal på tur, men det er også super genialt og super kvalitet.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 31-07-09 18:57

Du kan iøvrigt se en video på siden, hvor det bliver slået op.

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 31-07-09 22:48

Hej Gruppe

Tak for alle indputene, især Alices betragtinger ang. natte tisning fik mig
til at fnise.

Ozon har jeg aldrig tænkt på, men vil fortsat undlade at opbevare
campingudstyr i fyrrummet.

Havde ledt efter Wolf, men ikke fundet det, tak for linket.

Vil gerne se Henriks telt på Fyn, der kommer jeg også. Vil være at finde
sammen med en gruppe "wildhoggs"

Men da jeg ikke regner med at skulle drage nordpå, i længere tid, tror jeg
at det billige fra Luis lige nu er det bedste bud. Når nu ingen har talt
grimt om det.

Takker igen

Vi ses

Charlotte (Smølfen-Hilda)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-08-09 07:51

"Vil være at finde sammen med en gruppe "wildhoggs""

Jeg vil nok ligge sammen med "Exerne", lige til højre for det store telt,
hvis alt går efter planen

Jeg er der fra torsdag og resten af weekenden.