Reparation af GPS holder ???
Fra : GRISEN

Dato : 28-07-09 03:41

Da jeg skulle have ny GPS, var Garmin Quest den eneste på markedet der
var vandtæt.
Den har været ude i al slags vejr, og jeg har været meget tilfreds med
den.

Det samme kan ikke siges om holderen.
Det er den originale Garmin holder til MC (010-10610-00), så den burde
også kunne holde til vejret, men nej...
GPS'en har svært ved at få forbindelse til strøm når den sidder i MC
holderen.
Ingen problemer i bilholderen.
Problemet opstod selvfølgelig på en tur til Tjekkiet i rigtigt
møgvejr.

Nu hvor jeg er hjemme igen har jeg skilt holderen ad for at finde
problemet.
Jeg havde forventet at fjedrene som trykker på GPS'ens kontakter var
blevet sløve, men det viste sig at der er kommet vand ind i holderen
og det har til dels ødelagt printbanerne.
Lige nu er problemet løst med kontaktrens, men jeg tror ikke den kan
tåle det en gang mere.

Jeg overvejede at købe en sølvpen fra RS, men synes 300,- er lidt
mange penge.
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=2908524
Er der nogen der har erfaringer med rep. af sådan noget?

mvh
Jan

Fra : Michael Brock

Dato : 28-07-09 15:58

GRISEN:
> [...]
> http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=2908524
> Er der nogen der har erfaringer med rep. af sådan noget?

Hej Jan
Hvis det kun er et par printbaner som ikke har det godt
kunne man måske erstatte dem med noget ledning i passende
format, og så gøre holderen tæt bagefter, Jeg har nok noget
der kan bruges

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-09 17:45

Hvis printbanerne er intakte skal de renses og så kan man lægge loddetin på,
ellers trækkes en ledning.

Alt hvad jeg køber bliver altid smurt ind i silikonefedt. F.eks.
batterirummet i en vandtæt GPS og alle kontakter bliver smurt ind, så er det
muligt at redde dimsen, selvom der er løbet batterivæske ud i den. Beskytter
også mod indtrængende vand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-07-09 18:59

Hej Jan.

>Hvis printbanerne er intakte skal de renses og så kan man lægge loddetin på,
>ellers trækkes en ledning.

Wrap tråd er mellem 0,25 og 0,4 mm og er glimrende egnet til formålet.

> [...]
>muligt at redde dimsen, selvom der er løbet batterivæske ud i den. Beskytter

Jeg ville ikke anvende silikonefedt hvis der er kontakter i nærheden.
Silikone vandrer og når det når kontakterne lægger det sig som en
isolerende hinde over dem, og det er næsten ikke til at fjerne igen.
Så hellere vaseline.

Harpiks opløst i sprit er glimrende til at beskytte printbaner med, og
så virker det faktisk også befordrende på loddeprocessen

Lidt længere ude findes et produkt fra Dow Corning med betegnelsen
3145 RTV - Adhesive Sealant. Det er specielt beregnet til elektronik.
Man bruger det mest til at stabilisere komponenter på print der
udsættes for vibrationer, men man kan også anvende det som forsegling
af lodninger og printbaner der udsættes for wind og vejr.

Du kender mit telefonnummer

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-09 08:48

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> [...]
> isolerende hinde over dem, og det er næsten ikke til at fjerne igen.
> Så hellere vaseline.................................> Steen Gruby

Jeg smører det direkte på alle kontakter og det isolerer ikke men forhindrer
korrosion

Poul B-H

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-07-09 16:55

On Wed, 29 Jul 2009 09:47:58 +0200, "Poul B-H" <pbh a pc.dk> wrote:

Hej Poul.

>Jeg smører det direkte på alle kontakter og det isolerer ikke men forhindrer
>korrosion

Du må ikke tage det som kritik, men det er fra min side en gammel
erfaring.
For år tilbage var der nogen der "nogen" der brugte silikone i en
telefoncentral med relæer.
Det kostede en del udskiftning at slippe af med stadset igen
Siden har jeg holdt silikone langt væk fra alt der blot ligner
kontakter.

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-09 23:39

Mine GPSer (indsmurt i silikonefedt) har siddet på min cykel i Marokko,
Vietnam, Thailand, Singapore, Nepal og på kajakken i DK, Grønland og
Polynesien, været i 5½km over havet i Himalaya, kørt på ski og hundeslæde i
Østgrønland og de virker endnu ,
så det............

Poul
(slut herfra)

Fra : Armand

Dato : 30-07-09 13:03

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Det kostede en del udskiftning at slippe af med stadset igen
> Siden har jeg holdt silikone langt væk fra alt der blot ligner

Ave Oraculix!

Slikonefedt til forsegling af stikforbindelser på motorcyklens el-net,
har ellers været anbefalet jævnligt her på gruppen, uden at du har
anfægtet dét :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-07-09 22:02

On Thu, 30 Jul 2009 14:02:56 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Slikonefedt til forsegling af stikforbindelser på motorcyklens el-net,
>har ellers været anbefalet jævnligt her på gruppen, uden at du har
>anfægtet dét :-/

Nø, det er begrænset hvad skade silikone kan gøre der idet der ikke er
mange steder at vandre hen, så den er god nok.
Der hvor jeg ikke rigtigt kan lide det er i forbindelse med elektronik
hvor det kan vandre ind i kassen.
Det er nok blot mig der er sippet, så lad det blot være som det er

Fra : GRISEN

Dato : 30-07-09 05:04

On Jul 28, 4:58 pm, Michael Brock <Mic.ko...@gmail.com> wrote:

> Hvis det kun er et par printbaner som ikke har det godt
> kunne man måske erstatte dem med noget ledning i passende format

Er ikke sikker på at ledning er optimalt.
Fjederkontakterne hviler på printbanerne.
Er bange for det bliver for ujævnt, så fjedrene kan glide ned af
ledningen og evt. ind i hinanden.

> og så gøre holderen tæt bagefter, Jeg har nok noget der kan bruges

Ja, når der er lavet et fix, så skal holderen helt sikkert forsegles
ordentligt.

Hygge
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 30-07-09 06:17

On Jul 28, 7:59 pm, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:

> Wrap tråd er mellem 0,25 og 0,4 mm og er glimrende egnet til formålet..

Ikke helt intakte.
De minder mest om en motorvej der på en kort strækning er lavet om til
en hyggelig snoet smal vej.
....men wrap tråd lyder måske ikke helt dumt.

Har du erfaringer med sølvpennen?
Eller evt. den tilsvarende nikkelpen, som koster en trediedel?
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=6654849

Hygge
Jan