to-taktere mere økonomiske end 4t !
Fra : Per

Dato : 27-07-09 19:36

Hej ng !

Jeg oprettede en tråd i gruppen dk.fritid.sejlads

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.sejlads/browse_thread/thread/5498529afe358097/a787b7335ae31e02?hl=da&ie=UTF-8&q=mesked+to+takt#a787b7335ae31e02

idet jeg fik at vide at moderne 2-taktere er mere benzinøkonomiske end
4-taktere.

Det giver de mig ret i !??

Det var jeg godt nok ikke klar over - og jeg er egentlig forundret . Det
fremgår af tråden, at store (ccm) 2-takter er 4-takteren overleget hvad
angår benzinøkonomi. Veds små motorer er det lige omvendt.

Nu ved jeg at der er ret mange kloge hoveder i denne her gruppe - så derfor
til jer.

Vidste i det ??

Mvh. Per .

Fra : Ulvir

Dato : 27-07-09 20:22

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det var jeg godt nok ikke klar over - og jeg er egentlig forundret . Det
> fremgår af tråden, at store (ccm) 2-takter er 4-takteren overleget hvad
> angår benzinøkonomi. Veds små motorer er det lige omvendt.

De helt store skibs motorer er 2 takt diesel motorer, der kører på HFO
(Heavy Fuel Oil), og med lave omdrejninger, så der spares på nødvendigheden
af gearkasser/kompliceret transmissioner, da motoren er koblet direkte til
skruen. Det billigere brændstof og enklere konstruktion/vedligeholdelse gør
disse motorer mere økonomiske end tilsvarende 4 takt motorer.

Fra : Morten

Dato : 28-07-09 00:24

> [...]
> angår benzinøkonomi. Veds små motorer er det lige omvendt.
>
> Nu ved jeg at der er ret mange kloge hoveder i denne her gruppe - så

jo hvis man kun regner benzinen så er de, men regner man den dyre dfi olie
med så er de nok ikke

Morten

Fra : Hekto

Dato : 28-07-09 02:23

On 28 Jul., 01:24, "Morten" <1blad...@get2net.dk(fjern 1)> wrote:

> jo hvis man kun regner benzinen så er de, men regner man den dyre dfi olie
> med så er de nok ikke
>
> Morten

Det har måske også noget at gøre med at det ikke nødvendigvis er en
simpel stempelstyret 2T'er og med en stor motor kan man sikkert også
opnå bedre skyldning - evt. ved brug af en ventil?

/Hekto

Fra : Armand

Dato : 28-07-09 20:03

Hekto skrev:

> Det har måske også noget at gøre med at det ikke nødvendigvis er en
> simpel stempelstyret 2T'er og med en stor motor kan man sikkert også
> opnå bedre skyldning - evt. ved brug af en ventil?

På'ningsmotorer opgives almindeligvis efter ydelse, hvorved at det kan
være svært gennemskueligt når en sådan økonomi-snak går på slagvolumet :-/
Selvom der er mange år siden, så lod jeg mig engang overraske af hvor
store at sådanne på'nings-totaggere i grunden var - jeg mener at kunne
huske at en 60hk'er var en 1600ccm's sekscylindret.
Meget er nok ændret gennem tiden men den givne(*) økonomi tillægger jég
lav literydelse og fast omdrejningstal, der benyttes i.h.t. toppen af
momentkurven!

(*):
En kammerat købte til min overraskelse båd for få år siden, den havde en
topmoderne 50hk's firetaks på'nings-motor med en kollossal god
bensin-øknomi, hvoraf jeg læser at totaggere i den ydelsesklasse ikke
har - hvilket igen kan tænkes at skyldes at 50hk ikke regnes for store
motorer.
Dén firetakter havde til gengæld vægten imod sig :-|

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 28-07-09 20:03

Fra : Ivar

Dato : 29-07-09 14:36

Per skrev:

> Vidste i det ??

Ja.

Man bør ikke tale om store og små motorer, da nogle regner en
motor på 300 hk for stor, mens andre regner den for lille.

Skibsmotorer på flere tusinde hk er normalt 2-takts. De kører
med et lavt omdrejningstal. Det kan derfor bedre betale sig
at blæse røggassen ud og blæse luften ind, fremfor at bruge et
stempelslag til det. Et ekstra stempelslag ville betyde mere
tab som friktion.

Traditionelle 2-taktere, som man kender fra motorcykler og
påhængsmotorer, har stempelstyrende ventiler, og krumtaphuset
bruges til at pumpe luften ind i cylinderen. Problemet med
den type motorer er, at den friske gasblanding kan følge
med ud i udstødningen. Det geniale ved moderne 2-takts
påhængsmotorer er, at man bruger direkte indsprøjtning, man
kan derfor undgå, at benzin går til spilde. Man sprøjter først
benzinen ind, når der er lukket for udstødningen. Det lavere
friktionstab i en 2-takts motor gør, at moderne 2-takts motorer
ved visse omdrejningstal kan være mere økonomiske end
4-takts motorer.

Ivar Magnusson

Fra : Lohmann

Dato : 29-07-09 16:04

Efter Evinrude kom med deres E-TEC 2-takter har de helt droppet, at
producere 4-taks udenbordsmotorer. E-TEC er en avanceret
indsprøjtningsmotor, som giver væsentlig renere udstødning (grundet
bedre styring af olien) og lavere brændstofforbrug end karburator 2-
taktere.
Evinrude er et Bombardier brand lige som Ski-Doo, der laver
snescootere. Det har taget lidt tid, at få E-TEC motoren tilpasset til
snescooterer, der modsat bådmotoren ikke arbejder ved jævnt
omdrejningstal. Problemet var at få indsprøjtningen til at reagere
hurtigt nok. Men de har nu en 600ccm to-cylinder motor på 115 hk.
Efter Ski-Doo's reklamer har en E-TEC 15% mindre brændstofforbrug end
en tilsvarende 4-taks Yamaha. Regner man spildolien fra olieskift på 4-
takts motorer med, mener Bombardier, at 2-takt er væsentlig mere
miljøvenligt.
Ski-Doo får lavet motorer hos et andet Bombardier firma, som også
udvikler og samler mange motorer til motorcykel, nemlig Rotax.

Så jeg håber virkelig, at vi snart ser en topmoderne 2-takts
motorcykel med den motor! Problemet er nok at 4-taks mafiaen, med 2-
takts haderne Honda i front, har fået ryddet næsten alt 2-takt af
vejen og stemplet det som noget miljø-svineri. Senest med forbud mod 2-
takt i Motor GP 250ccm klassen. Jeg har desværre bare svært ved at se,
hvilket mærke der skulle føre 2-takts motoren tilbage på toppen

Det blev en ordentlig smøre... Hvis man vil se mere til E-TEC motoren,
så er der her et link til Ski-Doo's reklamemateriale:
http://www.ski-doo.com/brphtml/skidooenginetech/en/Index.htm

Mvh
Lohmann