Yamaha XJ 600, årg 86 olieforbrug + alm. p~
Fra : Bernhard

Dato : 27-07-09 08:11

Hej folkens.

Jeg har lidt kig på en xj 600 fra 86 med omkring 65k kørte km

Jeg har så før set links til hjemmesider med hvilke problemer der er
almindelige ved hvilke modeller osv - men kan ikke finde dem nu når
jeg skal bruge dem :)

Er der nogen af jer der har erfaring med hvad der typisk kan være et
problem på en xj600 fra 86? (eller evt. link til en side med sådanne
informationer)

Jeg har fået oplyst at den bruger ca. ½ liter olie pr 1000 km og
lækker en anelse olie i den ene side af motoren - lyder det sådan
nogenlunde fornuftigt eller?

Den har lige fået nyt bagdæk, oliefiler/olie og kædekit så de ting
burde være ok.

På forhånd tak for hjælpen, Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-09 16:49

[...]

---

Har da haft en engang. Kostede mig lidt penge fordi mange ting var
slidt/irret, men derudover kørte den godt. XJ'erne har jo et ret godt ry.
Men rust og ir er nok en realitet nu. Tjek at alt virker, at bremser ikke
hænger, at sliddele er ok etc.

Jeg har fået oplyst at den bruger ca. ½ liter olie pr 1000 km og
lækker en anelse olie i den ene side af motoren - lyder det sådan
nogenlunde fornuftigt eller?
---

Kommer der olie ud af motoren er der noget galt. Det betyder næppe det
store hvis du efterfylder, men det er ikke som det bør være, og prisen skal
være derefter. Husk også på fremtidig gensalgspris. JEG ville fx aldrig
købe sådan en maskine!

Bare mit input

Mvh TP
R1150RT

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-07-09 17:36

Bernhard skrev:
> [...]
> Er der nogen af jer der har erfaring med hvad der typisk kan være et
> problem på en xj600 fra 86? (eller evt. link til en side med sådanne

Hmm
De sædvanlige med "ældre" MC'er

Lejer! --> Kronrør, bagsvinger, hjullejer kan være slidte.

Rust! Kontrollér først og fremmest at tanken ikke er tæret i samlingen,
og under bunden.

Gummi-manchetterne mellem blok og karburatorer kan være gamle og mørnede
og dermed utætte.

> Jeg har fået oplyst at den bruger ca. ½ liter olie pr 1000 km og
> lækker en anelse olie i den ene side af motoren - lyder det sådan
> nogenlunde fornuftigt eller?

Olieforbrug er på modellen afhængig af køremåde. Får den tæsk, og helt
fra kold-start vil forbruget være stort og stigende. Køres der moderat
når den er kold, og tæskes den ikke nævneværdigt, er det begrænset. - en
halv liter pr 1000 siger således ikke meget umiddelbart.
Hvad siger komperssionen? - min tidligere XJ holdt 9,6 på alle fire
cylindre ved 105.000 km _uden_ nogensinde at være "åbnet" - hvilket vil
være ok IMO.

Hvis motoren lækker olie vil det sikkret være fra ventildækslet, (svjh i
højre side) der hvor pakningen lukker for udfræsningerne til knasterne i
blokken - det kan godt være "tricky" at få tæt når der har været
justeret ventiler. Det er egentlig "ok" hvis det er det (ja det skal
selvfølgelig udbedres!) kommer det alle andre steder fra ville jeg lade
den stå!

Jeg var selv meget glad for min XJ'51J'er

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Bernhard