Olieforbrug - Suzuki GS500E
Fra : steelman

Dato : 26-07-09 08:41

Hej,

Jeg har netop köbt min allerförste motorcykel nogensinde - valget
endte pä en Suzuki GS500E fra '98. Den körer godt frem og tilbage til
job (ca 35km pr. vej) og jeg er generelt glad for den. Spilder ingen
olie.
Nu har jeg sä haft dens förste tur tvärs over Danmark. Da jeg tjekker
olien efter turen, er der nästen intet tilbage. Kan det passe at efter
at have kört i alt ca 1.000km er den "helt" tör for motorolie?

Som sagt sä ved jeg ikke meget om motorcykler, da dette er min förste.
Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der
mon er noget galt.....

Mvh Kasper

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-07-09 15:57

>. Kan det passe at efter
>at have kört i alt ca 1.000km er den "helt" tör for >motorolie?

Havde du tjekket olien inden du tog afsted ?
Men luftkølede maskiner kan godt bruge en del olie, hvor meget har den gået
?

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R 1994
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : anonym

Dato : 26-07-09 16:18

steelman skrev:
> [...]
> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der

Har du målt olie inden turen?
Husk at målningen skal ske uden at skrue oliepinden i.
Næsten sikker på at min gs500e's tidligere ejer har målt med iskruet
oliepind, for ved 1. oliemålning hjemme hos mig var den næsten tom. Den
blev fyldt efter og har siden ikke haft et olieforbrug, der er værd at
nævne.
Noget røv at man skal være udsat for sådan noget, når man køber hos en
forhandler.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-07-09 17:43

> Noget røv at man skal være udsat for sådan noget, når man køber hos en
> forhandler.

jeg har oplevet modsat med min FZ6S jeg havde engang, kom fra service og der
var flere vibrationer.
Forstod det ikke og prøvede andre maps i powercommander og jeg ved ikke
hvad.
Der var så for meget olie på
Sugede det op så det passede, om vupti den kørte fint igen.

De har nok bare hældt det på der stod de skulle og ikke tjekket om det
passede....

Sgu nemmere med maskiner der er gamle nok til man ikke skal bekymre sig om
at garanti og så skal have den på værksted

Fra : Jesper

Dato : 26-07-09 18:33

Ja - olien skal måles uden at skrue pinden i.
Men at hævde at motoren er helt tom for olie fordi pinden dårigt kan nå ned
til olien er altså at overdrive.
Svjh skal der 2,3 liter på ved skift incl filterskift - efterfylder i med
omkring 2 liter, når pinden siger motoren er tør ?
Nej vel - det bliver vel højest til 0,2 - 0,4 l, altså ca 10-20 %
Ikke noget der skader motoren - selvølgeligt forudsat det kun sker
lejlighedsvis.
Forresten - når i lærer motoren lidt bedre at kende behøver i ikke pejle
oliestanden så tit - man kan høre det på den, når der begynder at være lidt
lav oliestand.

Mvh
Jesper Hedegaard
-signaturen er osse på ferie o)

Fra : Knud Dam

Dato : 26-07-09 20:23

"Jesper" <Eksistererr@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Forresten - når i lærer motoren lidt bedre at kende behøver i ikke pejle
> oliestanden så tit - man kan høre det på den, når der begynder at være
> lidt lav oliestand.

Hej Jesper.

Hvordan hører man, at oliestanden er lav ?

Mvh.

KD

Fra : Western

Dato : 26-07-09 21:47

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> skrev

> Hvordan hører man, at oliestanden er lav ?

Jeg havde for del år siden en GS 400, og der kunne høres tydelig forskel
på om oliestanden var på min. eller max. Der var ganske enkelt mindre
mekanisk støj når der var max oliestand. En GS 500 har meget til fælles
med 400'eren, så for mig er det ikke overraskende at Jesper kan høre om
der (for) lidt olie på.

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 26-07-09 22:51

Western skrev:
> [...]
> mekanisk støj når der var max oliestand. En GS 500 har meget til fælles
> med 400'eren, så for mig er det ikke overraskende at Jesper kan høre om

HURRA!
Jeg elsker at høre om folk med ægte uforfalsket fingerspitzengefühl!!

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 27-07-09 08:25

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> så for mig er det ikke overraskende at Jesper kan høre om der (for)
> lidt olie på.

Hemmm.......... jeg er lidt overrasket over hvor få der kører med
høreværn

--
Mvh.
Dennis Pedersen. (dejligt halvdøv med mine formstøbte høreværn

Fra : Western

Dato : 27-07-09 16:43

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev

> Hemmm.......... jeg er lidt overrasket over hvor få der kører med
> høreværn

....men dem er jeg ikke iblandt!

--

Leif Westen

Fra : Western

Dato : 27-07-09 20:11

> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev

> ...men dem er jeg ikke iblandt!

Og dén udtalelse kom til at udtrykke det modsatte af hensigten; jeg ER
nemlig en af de få(?) som kører med høreværn.

--

Leif Westen

Fra : Ulvir

Dato : 27-07-09 21:00

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Og dén udtalelse kom til at udtrykke det modsatte af hensigten; jeg ER
> nemlig en af de få(?) som kører med høreværn.

Også her- jeg slukker bare for mine høreapparater.. Eller kører uden..

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 28-07-09 07:30

Dennis Hellan Pedersen skrev:

> Hemmm.......... jeg er lidt overrasket over hvor få der kører med
> høreværn

Har set din smiley, meeen..

Det er noget nemmere at høre mekanisk støj når man kører med
(ordentlige) ørepropper!

Thore

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-07-09 17:32

"Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev i en meddelelse

> Har set din smiley, meeen..
>
> Det er noget nemmere at høre mekanisk støj når man kører med
> (ordentlige) ørepropper!

Hej.

Har det omvendt med bimse, den lyder som om den er ved at falde fra
hinanden når jeg kører på den uden mine høreværn, så i med propperne,
formstøbte fra DOT-E med 25db dæmpning, så kører den som en drøm

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Jesper

Dato : 26-07-09 21:26

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper" <Eksistererr@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jesper.
>
> Hvordan hører man, at oliestanden er lav ?
>
> Mvh.
>
> KD

Hej Knud
Det er såmænd meget let....hvis man har øre for det.
Du kan høre det på motorens lyd; den begynder at støje lidt mere.....svært
at beskrive - ikke at jeg er musikalsk, men det er måske lidt i den
boldgade; enten kan du høre det eller også kan du ikke

Kan også høre det på min nuværende, vandkølede Bimmer...det er noget med at
mororen ændrer lyd - ikke det store men alligevel.
Måske jeg har en sjælden og absolut underkendt form for begavelse

Men prøv alligevel selv at lytte efter til dagligt; det høres nok bedst ved
lavere hastighed, f.eks. bykørsel - og det er nok i detaljerne, du skal
lytte; siger ventilerne ikke lidt mere i dag ?
Eller også er jeg bare mere bekymret over udgifter end gennemsnittet af
MC-kørere herhjemme og bekymrer mi derfor mere om det mekaniske lydbillede

Mvh
Jesper Hedegaard
-signaturen er osse på ferie

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-07-09 08:34

Jesper wrote:
> Det er såmænd meget let....hvis man har øre for det.
> Du kan høre det på motorens lyd;

Det er da ulig meget nemmere blot at kigge på skueglassset.

/jim (ER-5)

Fra : Knud Dam

Dato : 27-07-09 08:37

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er da ulig meget nemmere blot at kigge på skueglassset.
>
> /jim (ER-5)

Der er ikke skueglas på en GS 500; men det er nu også meget hurtigt at
checke vha oliepinden.

; - )

KD

Fra : Kasper

Dato : 26-07-09 11:27

> Havde du tjekket olien inden du tog afsted ?

Nej jeg skal väre ärlig at jeg ikke tjekkede oliestanden da jeg köbte
maskinen, da den er köbt hos en forhandler, sä jeg troede at den var
fyldt rigtigt op. Men det kan man äbenbart ikke altid stole pä :-/
Men jeg fylder den op, og sä holder jeg öje med det. Men generelt er
det sä ikke for meget at bruge al olien pä ca. 1000km, hvis det viser
sig at väre tilfäldet?

> Men luftkølede maskiner kan godt bruge en del olie, hvor meget har den gået?
ca. 45.000 km

> Husk at målningen skal ske uden at skrue oliepinden i.
Ja. Jeg skruer oliepinden op. Törrer den af og sätter den löst ned i
(uden at skrue den i). Tager den op igen og afläser. Men det var lidt
svärt at se, da olien er sä klar (?)

Fra : Armand

Dato : 26-07-09 23:13

Kasper skrev:

> [...]
> Men jeg fylder den op, og sä holder jeg öje med det. Men generelt er
> det sä ikke for meget at bruge al olien pä ca. 1000km, hvis det viser

1 liter på 1000km plejer at være tommelfingerregelen for hvornår det er
tid for en motor-renovering.
Der er sikker langt under ½ liter mellem top og bund -mærkerne på
pejlepinden, men nu du er ájour kan du let regne på
distance/efterfyldnings-behov ved næstkommende lejlighed!

Når du har forliget dig med GS'erens forbrug, så vær opmærksom på at
kraftig acceleration og højere hastighed bruger mere end roligere
kørestil => oftere kontrol!

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-07-09 05:40

> Når du har forliget dig med GS'erens forbrug, så vær opmærksom på at
> kraftig acceleration og højere hastighed bruger mere end roligere kørestil
> => oftere kontrol!

på min gamle xj600, som også brugte olie, havde jeg altid en shampooflaske
med 250ml olie med under sædet .
Så hvis jeg ikke havde fået tjekket, havde jeg altid noget med, så den kunne
trille til nærmeste tank eller hjem, og få fyldt på. Den fyldte ikke så
meget.

Men jeg fik det faktisk aldrig brugt, for når du ved den bruger olie,
tjekker man oftere

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-07-09 08:30

steelman wrote:
> Hej,
> Som sagt sä ved jeg ikke meget om motorcykler, da dette er min förste.

Hvorfor læser du ikke så ikke lidt på lektien inden du køber og kører?

> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> den skulle toppes op.

Hvem har givet dig den forventning? Slå ham.

Tillykke med cyklen!

/jim

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-09 08:36

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Det er da ulig meget nemmere blot at kigge på skueglassset.

Ikke på en GS500, som ikke har noget skueglas.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-07-09 11:07

steelman skrev:
> [...]
> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der

Det var vel ikke dig jeg mødte på Campen forleden, gl. køreskole GS, og
dyb undren over at olien tilsyneladende var fordampet på vejen?

Hvis så, så tjente min hukommelse mig vel - dækslet skal ligge på
gevindet ved måling

____

Hvis den har været belastet ud over det daglige (og det har den jo nok,
med bagage passager osv. kan en ældre luftkølet godt blive lidt
forslugen mht olie. Vær ops. på det, efterfyld, og når du (som kim
skriver) begynder at lande på 1l pr. 1kkm så er det ved at være tid til
at få kikket på motoren (eller skifte til næste MC i rækken )

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-07-09 08:05

On 26 Jul., 16:40, steelman <kbst...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der

Det er en GS 500, ikke ukendt at de bruger olie, især hvis de skal
slæbe nogle kg, eller får masser af omdrejninger. Er der en
eftermonteret fuldkåbe på vil det også påvirke det.

Fra : Jesper G

Dato : 30-07-09 15:05

steelman wrote:
> [...]
> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der

Hej

Min gamle GS'er brugte også fjollet meget olie. Den kunne godt bruge fra
max til under min på en 250km tur. Tror det var en ½L den brugte på
sådan en tur. Prøvede at bore den op med nye stempler osv. uden held.
Det skete først en væsentlig forbedring da jeg skiftede til en tykkere
olie (dyr/dum erfaring). Sååå.. Prøv at skifte til en tykkere olie. Hvis
du bestiller fra louis, så var letløbsolie (kan ikke lige huske det
tyske ord) en rigtig skidt ide.

Mvh Jesper G

Fra : Kasper

Dato : 13-08-09 13:47

Tusind tak for alle jeres tilbagemeldinger! Jeg holder godt øje med
oliestanden... Men jeg kørte hjem til det vestjyske fra Kbh. og den
havde ikke brugt så meget olie. Så den var nok bare ikke fyldt
ordentligt op fra forhandleren.
Men tak for hjælpen.

On 27 Jul., 09:30, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid>
wrote:
> Hvorfor læser du ikke så ikke lidt på lektien inden du køber og kører?

> Hvem har givet dig den forventning? Slå ham.

Nu troede jeg at en gruppe som denne også kunne være et sted for folk
som havde spørgsmål og gerne vil vide mere om deres (nye) interesse,
og ikke kun er en gruppe for indvidede, indelukkede folk, som ikke er
interesseret i at lære fra sig. Dejligt at se at andre kan komme med
gode konstruktive svar.