Jeg må på banen igen
Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 24-07-09 19:41

Hej Alle.

Jeg har lige et spørgsmål mere til GS500'eren jeg lige ( næsten ) har
erhvervet mig.

Problemet er at den hoster lidt når jeg giver fuld gas, dvs. den trækker
først jævnt hakker i det og trækker så jævnt igen.

Jeg har undersøgt følgende:
Tanken + benzinhaner: er ren fri for skidt og filter i tank er renset.
Karburator:
Dyser: så vidt jeg kunne læse på hoveddysen står der
127,5 ( std 122,5 ).
Nåle: Er efterset for grov slid, intet at bemærke, nåle
stod dog i nederst hak, så de er altså hævet maks. Har sat dem i miderste
hak nu
Svømmernåle: spidsen efterset for slid, ser helt fine
ud, og ingen mærker.
Membraner: Umiddelbart ingen defekter, køre problem frit
op og ned.
Jeg ved ikke om karburatorene er synkrone, da jeg ikke
har en vacuumtester.

Tændrør: Har en farve over i det hvide, hvilket får mig til at mene at den
køre for mager. Maskinen har en BSM Future dæmper monteret men med orginale
forrør.

Luftfilter er standard.

Ville I ikke mene at jeg skal prøve at gå en enkelt dysestørrelse op ??
Eller er der noget der taler for at gå mod std størrelse ??

--
MVH
Ann-Rikka & Jon Søgaard

Fra : Carsten

Dato : 24-07-09 20:16

"Jon&Ann-Rikka" <spam@sapm.dk> skrev i en meddelelse news:4a6a004f$0$25199

> Problemet er at den hoster lidt når jeg giver fuld gas, dvs. den trækker
> først jævnt hakker i det og trækker så jævnt igen.

...og det er ikke tændingsudfald ?

Carsten

Fra : Rene Joergensen

Dato : 24-07-09 21:25

Jon&Ann-Rikka <spam@sapm.dk> wrote:

> Problemet er at den hoster lidt når jeg giver fuld gas, dvs. den trækker
> først jævnt hakker i det og trækker så jævnt igen.

Min har gjort det samme, og der var det indsugningsgummiet, altså
gummiet mellem karbs og manifold.

--
-René

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-07-09 22:39

Jon&Ann-Rikka skrev:

> Problemet er at den hoster lidt når jeg giver fuld gas, dvs. den
> trækker først jævnt hakker i det og trækker så jævnt igen.

Hvad med udluftningen i tankdækslet?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-07-09 23:01

On Fri, 24 Jul 2009 23:38:50 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

Hej.

>Hvad med udluftningen i tankdækslet?

Jeg vil nu sætte mine 5 øre på et karbureringsproblem.
René's bud på gummimanchetter er godt, og let at kontrollere med en
dåse dieselstart,
Dog - Hvis det er revnet gummi plejer der at følge en gave med - At
modellen knalder i udstødningen når der motorbremses.

Tankudluftningen er usandsynlig.
Hvis det var tilfældet ville den gå i stå efter nogle Km's kørsel.

Den med en tændingsfejl tør jeg ikke byde ind med.
Den plejer at være alle andre steder end i mellemområdet

Så er der dysserne.
De er kun inde ved fuld gas, så mellemområdet står nåle og spjæld for.
Når den nu går fint når hanen er i bund vil jeg tro at den har fundet
sig i et par numre større dysser
Som det er beskrevet kan det være både for fed og for mager blanding i
mellemområdet.
Prøv at hive spjældene ud og kig på hvilket hak nålene står i.
Hvis de er i et af de nederst hak, altså hævet meget ville jeg prøve
at sænke dem et hak og se hvad der så sker.
Sagt på civilt dansk: Hvis dyssestørrelsen er øget, kan der være en
god grund til at sænke nålene.

Den helt sikre metode er at overlade opgaven til et værksted der råder
over et rullefelt - Med sådan et stykke værktøj tager der ikke mange
gange 10 min at korrigere fejlen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-07-09 23:05

Steen Gruby skrev:

> Tankudluftningen er usandsynlig.
> Hvis det var tilfældet ville den gå i stå efter nogle Km's kørsel.

Dét jeg forestillede mig var at den var delvist tilstoppet

Det er også nemt at kontrollere
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-07-09 23:24

On Sat, 25 Jul 2009 00:04:40 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

Hej Hans.

>Dét jeg forestillede mig var at den var delvist tilstoppet
>
>Det er også nemt at kontrollere

Ja, ja, ja, det var ikke for at overse din pointe.
Men netop det nummer plejer at starte et andet sted.

Den med tankens udluftning er blot at køre en tur og så åbne dækslet
meget hurtigt efter stop.
Et lydeligt "svup" taler sit tydelige sprog - Undertryk = Rensetid.

Hvis det er en delvis "forstoppelse" (Ingen skæve grin og ingen
latrinære tanker - Please), er den bedste test at pille benzinslangen
af tanken, udstyre den med et stykke gennemsigtig slange så man kan
betragte flow'et, og så tappe en ½ liter af tanken, først med dækslet
lukket og derefter åbent.
Hvis tiden for en ½ liter er den samme er der nok ikke megen
"forstoppelse"

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-07-09 23:31

Steen Gruby skrev:

> Ja, ja, ja, det var ikke for at overse din pointe.
> Men netop det nummer plejer at starte et andet sted.

Jow jow - har da osse skiftet gummi på min CB 7½ i sin tid - et farligt bøvl
i øvrigt.

Det var blot for ikke at slå med den store hammer først.

Kører i øvrigt med de originale gummier på GSX'en endnu, skulle jeg mene.

> Den med tankens udluftning er blot at køre en tur og så åbne dækslet
> meget hurtigt efter stop.
> Et lydeligt "svup" taler sit tydelige sprog - Undertryk = Rensetid.

Jep jep - men når jeg hidtil har haft overvejelser omkring denne udluftning
har det netop været en cykel der går i stå efter nogle km.; har ikke tænkt
på delvis forstoppelse før i aften

> [...]
> lukket og derefter åbent.
> Hvis tiden for en ½ liter er den samme er der nok ikke megen

Jeg ville nok lave en plasticposetragt og se om jeg kunne blæse igennem
dækslet

Men mit forslag var som sagt osse bare for at prøve de lette løsninger af
inden man kørte det svære artelleri i stilling
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Knud Dam

Dato : 24-07-09 23:37

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

Hej Steen.

> Prøv at hive spjældene ud og kig på hvilket hak nålene står i.
> Hvis de er i et af de nederst hak, altså hævet meget ville jeg prøve
> at sænke dem et hak og se hvad der så sker.

Det har Jon prøvet jf. hans post:

" Nåle: Er efterset for grov slid, intet at bemærke, nåle
stod dog i nederst hak, så de er altså hævet maks. Har sat dem i miderste
hak nu "

De hvide tændrør indikerer for mager blanding. Det er nok derfor den
tidligere ejer har hævet nålene max; men det lyder ikke rigtigt.

Jeg hælder også til, at falsk luft kunne være årsagen.

; - )

KD

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-07-09 00:05

On Sat, 25 Jul 2009 00:37:11 +0200, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> wrote:

Hej Knud.

>Det har Jon prøvet jf. hans post:

Det har jeg overset - Undskyld.

>" Nåle: Er efterset for grov slid, intet at bemærke, nåle
>stod dog i nederst hak, så de er altså hævet maks. Har sat dem i miderste
>hak nu "

Har Jon også kigget på strålerørene med en lup?
De kan være slidt ovale, og så er der ikke meget at gøre.

>De hvide tændrør indikerer for mager blanding. Det er nok derfor den
>tidligere ejer har hævet nålene max; men det lyder ikke rigtigt.

Det der forvirrer mig er at den går perfekt ved fuld gas.
Kan der være revner i gummi til spjældene således at de ikke bevæger
sig korrekt?

>Jeg hælder også til, at falsk luft kunne være årsagen.

Du er nok tættest på

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 25-07-09 09:39

> [...]
>>
> Det der forvirrer mig er at den går perfekt ved fuld gas.
> Kan der være revner i gummi til spjældene således at de ikke bevæger

xxxxxxxxxxxxx

Hej igen.

For lige at teste det med den falske luft/revner i indsugningsgummier har
jeg prøvet med diesel/benzinstart, og motoren steg ikke i omdr.

Jeg har tjekket membranerne i karbsne og umiddelbart fandt jeg ingen revner
eller noget, hvilket også burde give udslag uanset hvor meget gas man giver
( erfaring fra GSX-R 250 )

Efter at have sænket nålene ( til miderste hak ) synes jeg, baseret på
fornemmelse, at motoren har mistet pusten lidt ( marginalt )

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-07-09 10:34

On Sat, 25 Jul 2009 10:39:18 +0200, "Jon&Ann-Rikka" <spam@sapm.dk>
wrote:

Hej Jon.

>For lige at teste det med den falske luft/revner i indsugningsgummier har
>jeg prøvet med diesel/benzinstart, og motoren steg ikke i omdr.

Så langt så godt.

>Jeg har tjekket membranerne i karbsne og umiddelbart fandt jeg ingen revner
>eller noget, hvilket også burde give udslag uanset hvor meget gas man giver
>( erfaring fra GSX-R 250 )

Helt enig, men nu er det checket.

>Efter at have sænket nålene ( til miderste hak ) synes jeg, baseret på
>fornemmelse, at motoren har mistet pusten lidt ( marginalt )

Som Knud venligst påprgrfr då tyder de hvide tændrør på for mager
blanding, så det du har lavet med at sænke nålene bekræfter det idet
den har tabt pusten.
Noget kunne tyde på at der kunne være behov for en 5 numre større
hoveddysse.
Er der foretaget ændringer på den a'la' KN filter og anden udstødning?

Inden du ændrer hoveddysse kunne jeg nu godt tænke mig et sidste check
af en fejlmulighed mere.
Prøv lige at checke om en af knasterne er hoppet en tand i timing.
Det er godt nok langt ude, men det er set før.
Den sidste af den slags vi havde i min omgangskreds var hoppet to
tænder. og alligevel kørte den til syn mm. før der jagten på fejlen
gik ind.
Og ja, det var en Suzuki GS

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 25-07-09 10:57

Hej Steen

> [...]
> hoveddysse.
> Er der foretaget ændringer på den a'la' KN filter og anden udstødning?

Den originale dæmper er udskiftet med en Future dæmpe fra BSM. Der er ikke
voldsomt større hul igennem men den har jo nok alligevel en effekt.
Luftfilteret er originalt, så det er der ikke pillet ved. Jeg har kigget
dyser og mener at kunne aflæse 127,5 (det er sqisme nogel små tal ) hvor
standard er 122,5. Derfor mener jeg at et spring på 1 - 2 numre i starten må
være det der skal til.

> [...]
> Den sidste af den slags vi havde i min omgangskreds var hoppet to
> tænder. og alligevel kørte den til syn mm. før der jagten på fejlen
Burde timingen så kun være gal i mellemområdet ?? En forkert timing burde
vel også give udslag hele vejen gennem en acceleration ?!?!?

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-07-09 11:19

On Sat, 25 Jul 2009 11:56:39 +0200, "Jon&Ann-Rikka" <spam@sapm.dk>
wrote:

Hej Jon.

>Burde timingen så kun være gal i mellemområdet ?? En forkert timing burde
>vel også give udslag hele vejen gennem en acceleration ?!?!?

Det kan du mene, men det er faktisk uforudsigeligt hvorledes det
rammer.
Når man kan køre rundt med en knallert der er hoppet to tænder er en
tand til at overse.
Årsagen til at jeg påpeger det er, at før man begynder at ændre på
krabureringen bør man sikre at det ikke er en anden defekt man på den
måde slører.
Altså: At det grundlag man arbejder ud fra er i orden.

Fra : Knud Dam

Dato : 25-07-09 13:56

> [...]

> måde slører.
> Altså: At det grundlag man arbejder ud fra er i orden.

Fuldstændig enig !

Når problemet er snørklet, er det rart at kunne udelukke flest mulige
faktorer.

PS: Når ventildækslet er afmonteret, kunne du lige checke ventil-afstanden,
så er det også på plads.

Mvh.

KD

Fra : Armand

Dato : 25-07-09 13:05

Jon&Ann-Rikka skrev:
> [...]
>
> Problemet er at den hoster lidt når jeg giver fuld gas, dvs. den trækker
> først jævnt hakker i det og trækker så jævnt igen.

Skræk-scenarie:
Flækket topstykke!?

Sprøjt rigelige mængder af kraftigt shampoo-vand omkring tændrørene
umiddelbart efter opstart (derved at blot lidt varm motor/forrør
producerer damp i generende mængder) og konstanter hvorvidt der blæses
sæbebobler :-/

--
Armand.

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 01-08-09 08:43

> [...]
> umiddelbart efter opstart (derved at blot lidt varm motor/forrør
> producerer damp i generende mængder) og konstanter hvorvidt der blæses

xxxxxxxxxx

Stik imod alle jeres råd har jeg sat nye større hoveddyser i modellen (
skift fra 127,5 til 130 ). Jeg har endvidere opdaget at der faktisk er
monteret et fuldt udstødningssystem fra BSM, og ikke kun dæmperen som jeg
først antog.

Nå men, den 1 nummer større dyse har tilsyneladende haft en effekt idet det
har fjernet en del af "hosteriet" som mest giver udslag når jeg på motorvej
giver fuld rulle ( ikke at jeg køre for hurtigt, men kun vil teste om den
accelerere ). Efter tjek af tændrør har jeg bemærket at de nu har fået en
mere brunlig farve. Jeg synes dog at et spring fra 122,5 som std, og op til
130, er stort, også selvom der er monteret andet udstødningssystem, men det
er måske bare mig.

Jeg opdagede i øvrigt også at jeg ikke havde fået placeret spændebåndende
til gummi-rørene fra luftfilterkassen til karbsne, rigtigt, så det kunne
have resulteret i at den trak lidt falsk luft der, og det er nu ordnet, så
de sidder som de skal.

Jeg har ugentligt tjekket olie, og indtil videre har jeg ikke været nød til
at efterfylde, faktisk har jeg ikke kunnet aflæse noget forbrug overhovedet.
( jeg husker naturligvis at olieproppen skal hvile i hullet og ikke skues i
for aflæsning. )

Jeg vil dog stadig lige efterprøve Armands råd med shampoo'en, og ellers vil
jeg til vinter tjekke ventiler og timing da den jo alligevel skal holde
stille. Jeg skal helst have en køretøj der køre resten af sæsonnen, så jeg
kan komme på arbejde

Vi ses derude.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-08-09 09:23

Jon&Ann-Rikka skrev:

> [...]
> rigtigt, så det kunne have resulteret i at den trak lidt falsk luft
> der, og det er nu ordnet, så de sidder som de skal.

Dét kan sagtens have været årsagen.*

Hvis du har overskud kan du jo prøve at sætte de gamle dyser i igen og se
hvordan den kører.

*Min Honda 7½ var monteret med K&N-filtre m.m. da jeg købte den, og dér var
også kompenseret på dyse- og nåleområdet.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 01-08-09 10:39

Hans Paulin (6310) skrev:

> Dét kan sagtens have været årsagen.*
>
> Hvis du har overskud kan du jo prøve at sætte de gamle dyser i igen og se
> hvordan den kører.

Hoveddysen er blot en prop der begrænser det maksimale flow/forbrug
mellem svømmerhus og venturi.
Det er således kun ved maksimalt forbrug, á fuld roulade, at man
"bruger" den justeringsmulighed der er i hoveddyse-størrelsen!
Hvis man kører stille og roligt med halv fart kan der være en tre gange
så stor hoveddyse monteret uden at have nogen indvirkning :-|

Hvis ikke at der har været ræset for fuld hammer ud af motorvejen lige
inden kontrollen af tændrørene, fortæller farvningen af dém på samme
måde heller ikke noget om hoved-dysningen!

Ergo: Jeg hælder også mest til at det har været falsk luft fra
karbunade-monteringen, men sagde du ikke, Jon, at du havde kontrolleret
med dieselstart!?

--
Armand.

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 01-08-09 10:53

> Ergo: Jeg hælder også mest til at det har været falsk luft fra
> karbunade-monteringen, men sagde du ikke, Jon, at du havde kontrolleret
> [...]

Jo.. men kun ved indsugningsgummierne. Dog burde den nok have trukket noget
med ind, når jeg har sprayet løs.

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-08-09 11:12

On Sat, 01 Aug 2009 11:38:58 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>Hvis man kører stille og roligt med halv fart kan der være en tre gange
>så stor hoveddyse monteret uden at have nogen indvirkning :-|

Den er go' nok den
I det lave mellemområde er det en kombination af spjældudskæring og
nålens dtilling i dyssen, og i det høje mellemområde er det nålen
alene.
Hoveddyssen skal være meget for lille før det kan mærkes der.

>Ergo: Jeg hælder også mest til at det har været falsk luft fra
>karbunade-monteringen, men sagde du ikke, Jon, at du havde kontrolleret
>med dieselstart!?

Her er jeg lidt uenig.
Den oplysning fra Jon om at der er monteret andre forrør kan betyde at
der opstår et gevaldigt hul i mellemområdet som kan være svært at
komme til livs.
Mange gange er det et kompromis med at acceptere en lidt for fed
blanding ved bundgas at få valle nok frem i mellemområdet - Pudsigt
nok, hvis det kun skulle være nålens konusitet i forhold til
strålerøret der sætter blandingsforholdet, men man kan dermed
konludere at man kan komme i situationer hvor forbruget pga. ændret
flow i motoren er større end forventet i mellemområdet.
Det er svært at sætte fingeren det rigtige sted, idet en ændret
udstødningskaraktestik har en meget stor indflydelse på flow'et i
indsugningen.

lige en kommentar:
En ændring fra 127,5 til 130 svarer til godt 2%, og giver næppe de
store udsving - Man skal nok op på 5% ændring før det rigtig kan
mærkes

Fra : Armand

Dato : 01-08-09 11:57

Steen Gruby skrev:

> Her er jeg lidt uenig.
> Den oplysning fra Jon om at der er monteret andre forrør kan betyde at
> der opstår et gevaldigt hul i mellemområdet som kan være svært at
> komme til livs.

Der snakkes om gasreaktion og ikke hul i effektkurven!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-08-09 12:09

On Sat, 01 Aug 2009 12:57:18 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Der snakkes om gasreaktion og ikke hul i effektkurven!

Jeg kan åbenbart ikke læse for tiden, så det er vist bedst at jeg
holder bøtte

Fra : Knud Dam

Dato : 01-08-09 13:56

> Jeg kan åbenbart ikke læse for tiden, så det er vist bedst at jeg
> holder bøtte

Nej !

; - )

KD