Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Forstørre udsnit af foto
Fra : Mogens

Dato : 26-07-09 17:56

Jeg har et foto af en blomsterbuket som kun er et lille udsnit. Kan det
lade sig gøre ved evt. konvetering til vector så det kan forstørres
uden tab af kvalitet?

Mogens
mohen@SLETc.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-07-09 18:21

"Mogens" <mohen@SLETc.dk> wrote in message
> Jeg har et foto af en blomsterbuket som kun er et lille udsnit. Kan det
> lade sig gøre ved evt. konvetering til vector så det kan forstørres uden
> tab af kvalitet?

Nej, men der fndes nogle softwarepakker, hvor det påstås at opskalering sker
med god kvalitet. Jeg har aldrig set noget rigtigt overbevisende, som var
bedre en opskalering i Photoshop. Når der ikke er pixels nok, er der ikke
nok til at definere dit billede og derfor alle ticks i hele verden ikke
fylde ind og gætte, hvad der skulle være der hvor der ikke er opløsning.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com

Fra : Mogens

Dato : 26-07-09 19:45

Efter mange tanker skrev Hans Kruse:
> [...]
> til at definere dit billede og derfor alle ticks i hele verden ikke fylde ind
> og gætte, hvad der skulle være der hvor der ikke er opløsning.

Tak for svaret Hans. Ja der er desværre nok det der er problemet der er
forlidt at gøre godt med, har lige prøvet at doble op i Photoshop, men
det er ikke særlig godt, og billedet er ikke for skarpt i forvejen, så
må nok lade være at forvente mirakler.

Mogens
mohen@SLETc.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-09 18:43

"Mogens"
> [...]
> ved evt. konvetering til vector så det kan forstørres uden tab af kvalitet?

Ja - det lyder skørt, men du kan faktisk opnå noget
der næsten har fotografisk kvalitet. Men hvorfor ikke
bare beholde formatet og forstørre billedet, hvis
udgangspunktet er godt, kan du blæse det op i
10x30 meter hvis du lyster.

Hvis du har Flash kan du jo lege med at konvertere
til vektor, det kræver vidst noget computer kraft.
-max-

Fra : Mogens

Dato : 26-07-09 19:49

o--max:
> [...]
> bare beholde formatet og forstørre billedet, hvis
> udgangspunktet er godt, kan du blæse det op i
Det er det der er problemet, kvaliteten af det billede udsnittet er
lavet fra er ikke verdensklasse.

> Hvis du har Flash kan du jo lege med at konvertere
> til vektor, det kræver vidst noget computer kraft.
> -max-
Er det noget du kan beskrive lidt nærmere, specielt program navn?

Mogens
mohen@SLETc.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-09 20:23

"Mogens"
> o--max:

> Er det noget du kan beskrive lidt nærmere, specielt program navn?
> Mvh
>
> Mogens

Lyder som om du har brug for mirakler, det er muligt du
kan finde det en religions gruppen. Men ellers kan du
lege med et Flash program, fra Adobe hedder det vidst
bare Flash, og der er sikkert 30 dages prøvetid - vil lige
advare det er ikke et program man lige træder ind i,
men skal du kun vektorisere et billede finder du det nok
i hjælpefilen. Men lave en gogle på flash software og
se hvad der er, eller søg bitmap to vector conversion.
Det er mange år siden jeg rodede med det, der er nok
sket en del. -max-

Fra : Mogens

Dato : 26-07-09 23:09

o--max tastede følgende:
> [...]
> se hvad der er, eller søg bitmap to vector conversion.
> Det er mange år siden jeg rodede med det, der er nok

Det vil jeg prøve at lede efter, men det kan godt være religionsgruppen
kan give mere hjælp

Mogens
mohen@SLETc.dk

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 26-07-09 20:08

Mogens wrote:
> Jeg har et foto af en blomsterbuket som kun er et lille udsnit. Kan det
> lade sig gøre ved evt. konvetering til vector så det kan forstørres uden
> tab af kvalitet?

Hvorfor ikke bare tage et nyt billede ?

Jørn

Fra : Mogens

Dato : 26-07-09 23:08

Jørn Hundebøll udtrykte præcist:

> Hvorfor ikke bare tage et nyt billede ?
>
> Jørn

Det kan ikke lade sig gøre, da det er et billede fra et bryllup, men
tak for rådet

Mogens
mohen@SLETc.dk

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-07-09 09:35

Mogens wrote:
> Jørn Hundebøll udtrykte præcist:

> Det kan ikke lade sig gøre, da det er et billede fra et bryllup, men tak
> for rådet

Jeg tænkte næsten det var noget lign. Hvad med at høre gæsterne om der
ikke er en som har et bedre billede af buketten ? Ofte tager gæsterne
mange billeder, og det skulle da være underligt om der ikke var et som
er bedre end det du har fået til forstørelse.

Jørn

Fra : Mogens

Dato : 28-07-09 08:48

Jørn Hundebøll skrev den 27-07-2009:

> [...]
> billeder, og det skulle da være underligt om der ikke var et som er bedre end

Ja ideen er udmærket, så den vej har også været forsøgt. Der er nok
ikke andet at gøre end acceptere billedet som det er.

Mogens
mohen@SLETc.dk