Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash og sløret baggrund
Fra : Jfo

Dato : 24-07-09 04:33

Hvis jeg bruger den indbyggede flash til 'fill in flash' når jeg har
programvælger på 'A' (blænde 2.8) bliver billedet enormt overbelyst.
Med programvælger på 'P' virker det fint, men så får jeg jo ikke
sløret baggrund.

Hvordan kan jeg bruge flash og sløre baggrunden ?

Mvh. Jon

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-09 12:52

"Jfo" <jon.fossa@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hej Jon
Der er en smule forskel på, hvordan kameraerne virker. Hvis du har Canon, så
prøv at bruge manuel. Stil kameraet på en brugbar lukkertid, og blænden som
du ønsker. Eller efter hvad nu det omkringværende lys tillader. Hvis der er
meget lyst, kan et gråfilter komme på tale.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens G

Dato : 24-07-09 12:59

On Fri, 24 Jul 2009 03:32:31 -0700 (PDT), Jfo <jon.fossa@gmail.com>
wrote:

> [...]
>sløret baggrund.
>
>Hvordan kan jeg bruge flash og sløre baggrunden ?

Som Claus Petersen er inde på, så er det nok fordi der er for meget
lys til blænde 2.8 ved 1/200 sekund som kameraet sikkert stiller sig
på ved fill flash.

Du kan prøve at sætte ISO ned til det lavest mulige, eller hvis
kamera/flash speed flash kan du sætte lukkertiden ned.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-07-09 13:32

"Jfo" <jon.fossa@gmail.com> wrote in message
> [...]
> sløret baggrund.
>
> Hvordan kan jeg bruge flash og sløre baggrunden ?

Du skal bruge stor blænde (lille blænde-tal) for at få lille dybdeskarphed.
Det gør så at du skal bruge en kort lukketid, men kameraet stopper ved
flash-sync tid (typisk omkring 1/200).

Løsning:
Sæt ISO ned og/eller sæt flashen på high-speed sync hvis det er muligt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-07-09 13:34

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
>
> Løsning:
> Sæt ISO ned og/eller sæt flashen på high-speed sync hvis det er muligt.

Og måske lave negativ flashkompensation for at dosere fill flash effekten,
som tydeligvis ikke bare var fill, men flush

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com

Fra : Jon

Dato : 24-07-09 07:05

On 24 Jul., 14:34, "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:
> "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote in message

Tak for alle svarene.
Kameraet er et Canon 40d og jeg har allerede justeret
flashkompensationen helt ned.

Løsningen var at justere ISO ned. Nu virker det perfekt

Jon

Fra : Gert Nielsen

Dato : 24-07-09 21:03

"Jon" <jon.fossa@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Kameraet er et Canon 40d og jeg har allerede justeret
flashkompensationen helt ned.

Løsningen var at justere ISO ned. Nu virker det perfekt

*********************'

Mogens kom med det rigtige svar. Men årsagen er:
De skyldes at din flash gav alt for meget lys på den givne afstand. - selv
på minimun udladning.
e og iTTL justerer ned automatisk til et vist minimum. Er man for tæt på kan
flashen ikke skrue mere ned og det giver overbelysning.
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-09 14:11

[...]

Det lyder lidt mystisk - næsten omvendt af, hvad det burde...

Der er grundlæggende forskel på hvordan flashen virker - afhængigt af
hvilket program du bruger.
P virker på een måde - tv, av og m virker på en anden måde...

I P forsøger kameraet at lave en korrekt eksponering af hele billedfladen.

I tv, av og m forsøger kameraet at lave en korrekt eksponering af
forgrunden, fx ved et portræt...

Hvis du fx laver et portræt i P, kan du opleve, at personen bliver
overbelyst, fordi baggrunden skal have lys fra flashen.
Modsat kan du opleve, at baggrunden bliver underbelyst, fordi personen
bliver korrekt belyst i de andre programmer...

Hvilken slags lysmåling bruger du (spot, center, eval) ?? Dette kunne måske
være årsagen til fejlen...

Mht. den sløret baggrung har det intet med flashen at gøre -
skarpheden/sløringen er styret af dit blændevalg.

vh Palle

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-07-09 18:22

"Palle Johansen" <invalid> wrote in message

[8<8<<8]
> [...]
>
> I P forsøger kameraet at lave en korrekt eksponering af hele billedfladen.
>
> I tv, av og m forsøger kameraet at lave en korrekt eksponering af

Siger du at E-TTL flash lysmålingen virker forskelligt afhængig af program ?

Det tror jeg ikke, og har aldrig bemærket det.
Har du nogen link eller konkrete eksempler ?

Derimod er der forskel på hvilke lukketider de forskellige programmer
tillader.

Av vil vælge (næsten) vilkårlig lang lukketid for at sikre belysningen for
fra det eksisterende lys.
P vil vælge lukketider i intervallet 1/60-1/200 (lidt afhængig af
kameramodel). Hvis det eksisterende lys passer inden for det vil kameraet
vælge en lukketid svarende til Av, men hvis det eksisterende lys ikke passer
i det interval vil kameraet vælge een af yder-lukketiderne (afhængig om der
er for meget eller lidt lys), og så må det eksisterende lys blive som det
bliver.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-09 19:26

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ?
>
> Det tror jeg ikke, og har aldrig bemærket det.
> Har du nogen link eller konkrete eksempler ?

Du kan tro der er forskel :)

http://photonotes.org/articles/eos-flash/index2.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-07-09 21:53

"Palle Johansen" <invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Du kan tro der er forskel :)
>
> http://photonotes.org/articles/eos-flash/index2.html

Så vidt jeg kan se, så står der i afsnittet "EOS flash photography
confusion" det samme som jeg skrev.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-07-09 21:55

On Fri, 24 Jul 2009 22:53:17 +0200, Mogens Hansen wrote:

> "Palle Johansen" <invalid> wrote in message
>
> [8<8<8<]

> Så vidt jeg kan se, så står der i afsnittet "EOS flash photography
> confusion" det samme som jeg skrev.

Også det indtryk jeg fik.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-09 22:13

> "Palle Johansen" <invalid> wrote in message
>
> [8<8<8<]

> Så vidt jeg kan se, så står der i afsnittet "EOS flash photography
> confusion" det samme som jeg skrev.

Det er muligt at vi så mener det samme :)

Uanset hvad, så arbejder flashen som fill i de kreative programmer - det gør
den ikke i P, når der er ikke er lys nok (under 10 EV)

I program P sker der det, at hvis der ikke er lys nok, vil den forsøge at
oplyse hele billedfladen. Det er så der jeg oplever, at objekter tæt på
bliver overbelyst.

vh Palle