Kan man forbedre spamfilter i Thunderbird
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 28-07-09 20:30

Jeg har i flere år benyttet mig af Thunderbird - og dermed også spam
filteret, men synes på det seneste at alt for mange smutter igennem til
min inbox. Findes der ikke nogen måder man kan tune filteret på, da jeg
mange gange fortæller at en bestemt slags mail er spam - uden det bliver
bedre.

Jeg kan se at 95% af de mails som ryger igennem til min inbox har links
i selve mailen til et .cn domæne - men jeg tror dog ikke at de kommer
fra Kina.

Min thunderbird er kørende 24/7 - og der er flere mailboxe den
"overvåger" og fjerner spam fra. Jeg har min egen Postfix server.

Nogen gode ideer til en nem løsning ? Min mail server har ikke voldsomt
meget RAM, så en stor løsning der sutter masser er RAM dur ikke.

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-09 20:32

Den Tue, 28 Jul 2009 21:29:56 +0200 skrev Jørn Hundebøll:
> [...]
>
> Min thunderbird er kørende 24/7 - og der er flere mailboxe den
> "overvåger" og fjerner spam fra. Jeg har min egen Postfix server.

Hvorfor smider du ikke spamassassin på serveren?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 28-07-09 20:52

Kent Friis wrote:

> Hvorfor smider du ikke spamassassin på serveren?
>
> Mvh
> Kent

Sutter den ikke en masse resourcer på serveren, og dage for opsætning og
fintuning af parametre filer ? Eller er en apt-get install nok ?

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-09 20:58

Den Tue, 28 Jul 2009 21:51:42 +0200 skrev Jørn Hundebøll:

> Sutter den ikke en masse resourcer på serveren, og dage for opsætning og
> fintuning af parametre filer ? Eller er en apt-get install nok ?

Sidst jeg installerede det, var "yum install" (CentOS) nok - sammen
med en check af hvad threshold var sat til. Det er den eneste parameter
jeg har skruet på.

Jeg har godt nok aldrig prøvet at køre den på små maskiner, på min
voldsomme PC med en hel gigabyte RAM, kan jeg stort set ikke mærke den
(det er da højst harddisken når den starter, men selv det er det sjældent
jeg bemærker).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 28-07-09 22:51

Kent Friis wrote:

> [...]
> voldsomme PC med en hel gigabyte RAM, kan jeg stort set ikke mærke den
> (det er da højst harddisken når den starter, men selv det er det sjældent

Jeg kan godt se at SA nok er løsningen. Hvad har du justeret din
threshold fra og til ? Kører du også med postfix ? Skal der rettes noget
i postfix - eller bør det ske automatisk ved installation ?

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 29-07-09 15:18

Den Tue, 28 Jul 2009 23:51:04 +0200 skrev Jørn Hundebøll:

> Jeg kan godt se at SA nok er løsningen. Hvad har du justeret din
> threshold fra og til ? Kører du også med postfix ? Skal der rettes noget
> i postfix - eller bør det ske automatisk ved installation ?

På arbejdet mener jeg at jeg lod den stå på 5. Herhjemme havde jeg
den nede omkring 3, men har haft spamassassin disablet siden jeg
fik ny e-mail.

På arbejdet er det postfix, herhjemme er det fetchmail+procmail.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Frank Damgaard

Dato : 28-07-09 22:44

Jørn Hundebøll skrev:

> Sutter den ikke en masse resourcer på serveren, og dage for opsætning og
> fintuning af parametre filer ? Eller er en apt-get install nok ?

Det er nu ikke så meget "fintuning" der skal til, men der smutter
let for meget igennem alligevel. spamassssin skal jo helst oplæres.

Har du lagt nogle blacklists i postfix ( main.cf ) ?
De kan fjerne mange spam ved at postfix nægter at modtage mail
fra de listede adresser. Eventuelt kombineret med en whitelist.

( se f.eks. på http://www.spamhaus.org/ , http://www.spamcop.net/bl.shtml .....
eksempel på http://www.spamcop.net/fom-serve/cache/349.html
)

lidt google:
http://www.cyberciti.biz/tips/postfix-spam-filtering-with-blacklists-howto.html
http://tldp.org/HOWTO/Postfix-Cyrus-Web-cyradm-HOWTO/postfix-config.html ( 6.3 )

check eksemplerne! , specielt at de ønskede lister stadig fungerer
(f.eks, er ordb.org ophørt)
start evt. med 1 eller 2 lister som spamhaus og/eller spamcop

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 28-07-09 22:53

Frank Damgaard wrote:

> [...]

> (f.eks, er ordb.org ophørt)
> start evt. med 1 eller 2 lister som spamhaus og/eller spamcop

Nej - postfix er næsten helt vanilla. Jeg synes main.cf - specielt i
bunden af filen, ser lidt for langhåret ud for mig. Men jeg vil kikke
nærmere på dine links. Takker.

Jørn

Fra : Frank Damgaard

Dato : 29-07-09 15:43

Jørn Hundebøll skrev:

> Nej - postfix er næsten helt vanilla. Jeg synes main.cf - specielt i
> bunden af filen, ser lidt for langhåret ud for mig. Men jeg vil kikke
> nærmere på dine links. Takker.

Ellers vend tilbage hvis du har specifikke spørgsmål til at konfigurere det,
f.eks. spamassassin + black-lists i postfix, og evt. tilsat greylisting (postgrey).

PS.
jeg antager at du har åben på port25 på din mailserver og ikke bruger
din udbyderes indgpende smtp hvis de blokerer port25, for så er det
ikke sikkert at blacklists, og greylists vil fungere så godt.

Fra : none

Dato : 28-07-09 21:32

On 07/28/2009 09:29 PM, Jørn Hundebøll wrote:
> [...]
>
> Nogen gode ideer til en nem løsning ? Min mail server har ikke voldsomt
> meget RAM, så en stor løsning der sutter masser er RAM dur ikke.

Jeg ved ikke om Spamdyke kan bruges, men jeg installerede en
Qmail-toaster på en Centos - og jeg kan se at Spamdyke tar op til 50.000
forsøg på spamaflevering per døgn på min lille server. Den indeholder
greylisting og en ganske smart feature: Hvis en sender har en åben TCP
forbindelse til mailserveren allerede bliver alle andre forsøg på at
aflevere mails afvist. Den feature snupper en betragtelig del af
spammen. Jeg tror at mange spamsendere ikke nedlægger deres TCP
forbindelse efter en afvisning f.eks. p.g.a. greylisting.

Jeg har stort set ingen spam mere og indtil nu - over 2-3 måneder - ikke
konstateret manglende levering af mails, som godt måtte komme frem.

Qmail-toaster har endda en DVD løsning hvor alt er indeholdt inkl.
Centos og så er det blot at rulle den ind på en PC. Jeg installerede
qmail-toaster per håndkraft - det tager en god dags tid for der er
rigtigt mange ting man skal tage stilling til undervejs. Men så lærte
jeg forhåbentlig noget af det.

Jeg køre en lille statistik på min server hver nat - her er resultaterne
for de sidste godt 50 dage:

Total greylistings: 5267

Number rejected spamdyke: 751256
Number rejected virus: 65
Number rejected no relaying: 9
Number rejected intrusion: 32
Number rejected no recipient: 8246
Total rejected spams: 759608

Number blocked by Fabel: 0
Number blocked by Csma: 0
Number blocked by Tqmcube: 0
Number blocked by dsbl: 0
Number blocked by Spamcop: 0
Number blocked by Abuseat: 0
Number blocked by others: 0
Total blocked spams: 0
Total spamattacks: 759608
Total spamattacks and greylistings: 764875

Total accepted deliveries : 4037

/Klaus

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 28-07-09 22:50

none wrote:

> [...]
> qmail-toaster per håndkraft - det tager en god dags tid for der er
> rigtigt mange ting man skal tage stilling til undervejs. Men så lærte

Da jeg allerede har en server kørende med apache, php, mysql, samba,
ntp, og postfix, synes jeg ikke spam genere så meget endnu at jeg vil
overveje at skifte til qmail. Men tak ellers.

Jørn

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-07-09 22:33

Jørn Hundebøll wrote:
> [...]
>
> Nogen gode ideer til en nem løsning ? Min mail server har ikke voldsomt
> meget RAM, så en stor løsning der sutter masser er RAM dur ikke.

Thunderbird har da et meget effektivt og 'lærenemt' spamfilter. Hvis du
bare markerer uønskede mails som 'junk' lærer Thunderbird hurtigt at den
type mails er spam.
Forøvrigt er det et spørgsmål om en god email-udbyder. Jeg har webspeed,
og TDC har et effektivt spamfilter.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 28-07-09 22:45

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> type mails er spam.
> Forøvrigt er det et spørgsmål om en god email-udbyder. Jeg har webspeed,

Som jeg skriver har jeg også været godt tilfreds med Thunderbird og har
som sagt brugt den i nogle år. Men de sidste par måneder er for mange
kommet igennem og ind i min mailbox. Spørgsmålet var derfor om der var
noget jeg kunne gøre for at forbedre spamfilteret i thunderbird.

Email-udbyder - jeg kører min egen server, og har derfor ikke brug for
en udbyder. Virker lidt voldsomt at skulle til at købe adgang alene for
at få spamfilter på.

Men ellers tak for dine inputs.

Jørn

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 29-07-09 10:32

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
>
> Email-udbyder - jeg kører min egen server, og har derfor ikke brug for
> en udbyder. Virker lidt voldsomt at skulle til at købe adgang alene for

Du skal helt sikkert instalere spamfilter på din mail-server, men det
har jeg desværre ingen erfaring med.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : jos

Dato : 28-07-09 22:40

Jørn Hundebøll wrote:
> [...]
>
> Nogen gode ideer til en nem løsning ? Min mail server har ikke
> voldsomt meget RAM, så en stor løsning der sutter masser er RAM dur

Og jeg var facineret af hvor let det var at smide assp på,- samt hvor
effektiv den var fra dag 1.
Jeg kan ikke mærke forskel i perf. om den kører eller ej!
- svjv. er det samme koncept som spamassasin.

finn

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 28-07-09 22:48

jos wrote:

> [...]
> effektiv den var fra dag 1.
> Jeg kan ikke mærke forskel i perf. om den kører eller ej!
> - svjv. er det samme koncept som spamassasin.

Kan se på deres projektside at de selv mener det er godt. Synes bare
ikke jeg gider installere noget som ikke direkte er understøttet af
ubuntu server. Måske lidt fjollet - men måske hvis spam bliver ved med
at drille.

Jørn

Fra : Steen Thomassen

Dato : 28-07-09 23:03

Jørn Hundebøll skrev:
> [...]
>
> Nogen gode ideer til en nem løsning ? Min mail server har ikke voldsomt
> meget RAM, så en stor løsning der sutter masser er RAM dur ikke.

Når du har egen server, så er en mindre løsning er bruge greylist - til
postfix findes bl.a. postgrey. Det holder det ude i første omgang.

Mvh
Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-07-09 10:57

Jørn Hundebøll skrev:

> Nogen gode ideer til en nem løsning ? Min mail server har ikke voldsomt
> meget RAM, så en stor løsning der sutter masser er RAM dur ikke.

Jeg har selv gode erfaringer ved at bruge en gmail-konto, og så lade dem
filtrere spam fra.

Spørgsmålet er om du er interesseret i DEN slags tiltag :)

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 29-07-09 15:26

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg har selv gode erfaringer ved at bruge en gmail-konto, og så lade dem
> filtrere spam fra.
>
> Spørgsmålet er om du er interesseret i DEN slags tiltag :)

Jeg har overvejet det - da jeg allerede får forwarded alt mail fra min
gmail konto og "hjem" - og der er mængden af spam meget lav. Men hvordan
gøres det i praksis ? Jeg har pt en MX record på mine domæner til at
pege hjem på min server som kører postfix. Men den funktion skal google
vel overtage ?

Jørn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-07-09 16:53

Jørn Hundebøll skrev:

> [...]
> gøres det i praksis ? Jeg har pt en MX record på mine domæner til at
> pege hjem på min server som kører postfix. Men den funktion skal google

Produktet du i så fald er ude efter er Google Apps.

Se forskellige forslag til hvordan email kan flyttes på

http://www.google.com/apps/intl/da/business/messaging_deployment.html

Jeg har købt et domæne til $10/året gennem

http://www.google.com/a/cpanel/domain/new

og er fint tilfreds. Samme sted kan man angive hvis man har et domæne i
forvejen - der skal nok skrues lidt her og der.