??? Fri plads 93,7 MB, men 0 bytes tilgæng~
Fra : Michael

Dato : 25-07-09 10:40

Hej,

Jeg er ny i Linux, i det her tilfælde Ubuntu og nu er jeg rent ind i
endnu et problem, som giver mig lidt ondt i hoved.

Den skriver under Systemovervågning, at der er 93,7 MB fri plads, men 0
byte tilgængelig. Har det noget med noget swapfil, at gøre?

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre? Har prøvet at slette nogle
programmer, men den bliver ved med, at skrive 0 byte tilgængelig.

Problemet er, at ingenting fungere fordi der ikke er plads på disken.

/michael

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-09 10:46

Den Sat, 25 Jul 2009 11:40:04 +0200 skrev Michael:
> [...]
> programmer, men den bliver ved med, at skrive 0 byte tilgængelig.
>
> Problemet er, at ingenting fungere fordi der ikke er plads på disken.

En vis procentdel af disken (i gamle dage, da diske var 1 GB, var det 5%)
er reserveret til root, så denne stadig har en chance for at rydde op
i systemet når disken er fyldt.

(Det kan fx være svært at logge ind, hvis et eller andet login-script
brager ned med "/tmp: no space left on device).

Derudover vil filsystemet blive fragmenteret hvis man fylder disken helt
op, så det anbefales ikke at gøre.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael

Dato : 25-07-09 11:04

Kent Friis wrote:
> [...]
>
> (Det kan fx være svært at logge ind, hvis et eller andet login-script
> brager ned med "/tmp: no space left on device).

Det lyder fair nok, men når jeg nu sletter/fjerner programmer og diverse
andet og der kommer mere plads, men der er stadigvæk kun 0 byte
tilgængelig. Det kan jeg ikke helt forstå.

Nu er det ikke noget større problem for der kommer en større disk i her
til den første og så er det ikke noget problem længere, men jeg vil
godt blive lidt klogere på det her Linux sjov.

/michael

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-09 15:14

Den Sat, 25 Jul 2009 12:03:32 +0200 skrev Michael:

> Det lyder fair nok, men når jeg nu sletter/fjerner programmer og diverse
> andet og der kommer mere plads, men der er stadigvæk kun 0 byte
> tilgængelig. Det kan jeg ikke helt forstå.

De programmer er installeret af root (Administrator i windows-
terminologi), som jo netop godt må bruge den plads.

5% af 4 GB er 200 MB. Når du er logget ind som almindelig bruger, vil
du derfor ikke kunne bruge de sidste 200 MB, hvis de 5% er reserveret.

Hvis du var fortsat med at slette indtil du havde fx 250 MB fri, ville
du se den skrive 50 MB ledig.

Andre har allerede vist dig hvordan man ændrer de 5%

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jan Birk

Dato : 25-07-09 10:54

> Nogen forslag til hvad jeg kan gøre? Har prøvet at slette nogle
> programmer, men den bliver ved med, at skrive 0 byte tilgængelig.

Kan du give output fra "df" (åben en terminal og skriv)

df

/Jan

Fra : Michael

Dato : 25-07-09 10:57

Jan Birk wrote:
> Kan du give output fra "df" (åben en terminal og skriv)
>
> df

michael@Den-lille-laekre$ df
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/sda1 73745528 4259784 65739652 7% /
tmpfs 1015172 0 1015172 0% /lib/init/rw
varrun 1015172 104 1015068 1% /var/run
varlock 1015172 0 1015172 0% /var/lock
udev 1015172 156 1015016 1% /dev
tmpfs 1015172 196 1014976 1% /dev/shm
lrm 1015172 2192 1012980 1%
/lib/modules/2.6.28-13-generic/volatile

Fra : Michael Dan

Dato : 25-07-09 11:18

Michael skrev:

> michael@Den-lille-laekre$ df
> Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
> /dev/sda1 73745528 4259784 65739652 7% /
> [...]
Hovsa, forkert computer. Her er den rigtige:

Filsystem 1K-blokke Brugt Tilbage Brug% Monteret på
/dev/sda1 3652684 3556780 0 100% /
tmpfs 509108 0 509108 0% /lib/init/rw
varrun 509108 108 509000 1% /var/run
varlock 509108 0 509108 0% /var/lock
udev 509108 164 508944 1% /dev
tmpfs 509108 92 509016 1% /dev/shm
lrm 509108 2192 506916 1%
/lib/modules/2.6.28-13-generic/volatile
overflow 1024 16 1008 2% /tmp
michael@Den-lille-laekre$

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-07-09 11:37

Michael Dan skrev:

> Filsystem 1K-blokke Brugt Tilbage Brug% Monteret på
> /dev/sda1 3652684 3556780 0 100% /

Du har lavet en installation på en 4 Gb disk? Det er nok lige i
underkanten.

Fra : Michael Dan

Dato : 25-07-09 11:44

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du har lavet en installation på en 4 Gb disk? Det er nok lige i
> underkanten.

Jeg ved det. Det er en Asus Eee 900 og "hoved" disken (den hurtigste) er
kun 4 GB. Der bliver smidt en 16 eller 32 GB disk i meget snart.

/michael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-07-09 12:24

Michael Dan skrev:

> Jeg ved det. Det er en Asus Eee 900 og "hoved" disken (den hurtigste) er
> kun 4 GB. Der bliver smidt en 16 eller 32 GB disk i meget snart.

Så vælg en distribution der ikke fylder så meget.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-07-09 11:22

On Sat, 25 Jul 2009 12:17:49 +0200, Michael wrote:

> Hovsa, forkert computer. Her er den rigtige:

> Filsystem 1K-blokke Brugt Tilbage Brug% Monteret på
> /dev/sda1 3652684 3556780 0 100% /

Hvis du bruger ext3, kan det være du kan få lidt tilbage, hvis der er
reserveret plads til root: kig på tune2fs. Noget i stil med:

$ sudo tune2fs -m 0 /dev/sda1

.... måske.

Mvh.

--
"Angels can fly because they take themselves lightly." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-07-09 20:56

Adam Sjøgren wrote:

> Hvis du bruger ext3, kan det være du kan få lidt tilbage, hvis der er
> reserveret plads til root: kig på tune2fs. Noget i stil med:
>
> $ sudo tune2fs -m 0 /dev/sda1

Det kan være farligt at sætte procenten helt ned på 0. Man risikerer
systemnedbrud, hvis disken løber fuld.
Den reserverede plads er en sikkerhedsmargin, der sikrer at faste
processser altid har diskplads til rådighed.

http://www.ducea.com/2008/03/04/ext3-reserved-blocks-percentage/

Ext3 – Reserved blocks percentage
According to tune2fs manual, reserved blocks are designed to keep your
system from failing when you run out of space. Its reserves space for
privileged processes such as daemons (like syslogd, for ex.) and other
root level processes; also the reserved space can prevent the filesystem
from fragmenting as it fills up. By default this is 5% regardless of the
size of the partition.

On large partitions (250GB drives and up are quite common these days),
the default 5% reserved space can be quite a lot (12.5Gb in my example).
For ext3 partitions you can tune this parameter by using tune2fs with
the parameter -m. For ex. to decrease this to 3% you would run (for ex.
on /dev/sda1):

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-09 21:46

Den Sat, 25 Jul 2009 19:56:14 +0000 skrev =?windows-1252?Q?J=F8rgen_Heesche?=:

> Det kan være farligt at sætte procenten helt ned på 0. Man risikerer
> systemnedbrud, hvis disken løber fuld.

En noget alternativ definition af "systemnedbrud". Der vil være tale
om at processer der skal bruge diskplads fejler, hvis disken er fyldt.
Fuldstændig logisk.

Problemet opstår hvis en af disse processer er involveret når man
skal logge ind - for kan man ikke logge ind, er det pokkers svært
at slette noget.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-07-09 11:36

Michael skrev:
> [...]
>
> Den skriver under Systemovervågning, at der er 93,7 MB fri plads, men 0
> byte tilgængelig. Har det noget med noget swapfil, at gøre?

Prøv at genstarte på CD'en og se hvordan det kører.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-07-09 12:25

On Sat, 25 Jul 2009 12:28:17 +0200, Michael wrote:

> Jeg fik 95 MB fri og tilgængelig. Tak skal du ha'.
> Kan du fortælle mig hvad den/de kommandoer gjorde, at jeg fik lidt
> plads tilbage?

Normalt reserveres en procentdel af pladsen på et ext3 filsystem til
systemet; se manualen til tune2fs ("man tune2fs" på kommandolinien).
Kommandoen ovenfor satte den reserverede mængde ned til 0% af
filsystemets kapacitetet.

Du bør kigge i manualen til de kommandoer du læser på nettet du skal
køre, før du kører dem - jeg kunne have læst forkert, eller jeg kunne
have været ondsindet.

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-07-09 21:02

On Sat, 25 Jul 2009 19:56:14 +0000, Jørgen wrote:

> Det kan være farligt at sætte procenten helt ned på 0. Man risikerer
> systemnedbrud, hvis disken løber fuld.

Man får under alle omstændigheder problemer når disken løber fuld.
Fra den første artikel i denne tråd:

"Problemet er, at ingenting fungere fordi der ikke er plads på
disken."

Hvor meget af 4GB vil du mene er tilstrækkeligt til at undgå
"systemnedbrud", og hvorfor?

> Den reserverede plads er en sikkerhedsmargin, der sikrer at faste
> processser altid har diskplads til rådighed.

Diskpladsen bliver ikke uendelig af at 5% af den er reserveret til root.

> http://www.ducea.com/2008/03/04/ext3-reserved-blocks-percentage/

I stedet for at citere tilfældige sider fundet med Google kan man også
gå direkte til kilden og læse manual-siden.

Mvh.

Adam

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-07-09 21:47

Adam Sjøgren wrote:

> Diskpladsen bliver ikke uendelig af at 5% af den er reserveret til root.
Nej, men den reserverede plads bruges også til den 'automatiske'
defragmentering af disken. Der er fare for fragmentering, hvis der ikke
er afsat plads til det formål.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-07-09 22:06

<heesche@webspeed.dk> writes:

>Nej, men den reserverede plads bruges også til den 'automatiske'
>defragmentering af disken. Der er fare for fragmentering, hvis der ikke
>er afsat plads til det formål.

ext3 har slet ikke nogen defragmentering. Den prøver proaktivt at
undgå fragmentering ved at allokere sammenhængende blokke altid,
men det bliver sværere og sværere, når disken fyldes op - og det
kan nemt blive et problem langt hurtigere end ved de sidste 5%.

Faktisk kan et ext3-filsystem med 50% ledig plads være alvorligt
fragmenteret. Det kan filsystemet selv ikke gøre noget ved.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-09 22:10

Den Sat, 25 Jul 2009 21:06:21 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
>
> Faktisk kan et ext3-filsystem med 50% ledig plads være alvorligt
> fragmenteret. Det kan filsystemet selv ikke gøre noget ved.

Et ext3 filsystem med en fil kan være alvorligt fragmenteret. Men det
er ikke det samme som at det bliver fragmenteret med en fil.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-07-09 22:19

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Et ext3 filsystem med en fil kan være alvorligt fragmenteret. Men det
>er ikke det samme som at det bliver fragmenteret med en fil.

Det var også lidt min pointe: graden af fragmentering handler
mere om, hvordan man har "behandlet" filsystemet gennem hele
dets levetid, end om hvor meget plads der er ledigt på et
givent tidspunkt. Selvom man beholder de sidste 5% fri -
eller 10% eller 20% - så kan slaget godt være tabt for de
filer, der allerede er fragmenteret. Og dermed måske også for
muligheden for at undgå fragmentering af nye (relativt store)
filer.

Dén situation kan ext3 ikke fikse selv. Der er altså ikke en
"automatisk defragmentering", der klarer ærterne via de
reservede blokke, sådan som det blev påstået.

Men det behøver heller ikke betyde noget nævneværdigt for
hastigheden i praksis.

Mvh.
   Klaus.