Køling og støj
Fra : peter-nt

Dato : 31-07-01 21:25

Ovennævnte subj. synes at gå igen her i NG.
Der er umiddelbart ikke meget at gøre ved komponenter der støjer fra ny, men
jeg har haft mærkbar forbedring ved 2 gratis foranstaltninger:
1: sørg for at fladkabler ikke forhindrer fri luftgennemstrømning til PSU.
2: (ved ældre pc´er) rengør ventilationsriller, rens eventuelle støvfiltre
og blæsere/køleribber.
Jo bedre luftgennemstrømning, jo nemmere arbejder blæserne, og larmer derfor
mindre.
- Jeg har set CPUkøleribber der nærmest var en stor støvblok, og blæsere
hvor vingerne rent faktisk kun med hiv og slæb/slet ikke kunne dreje rundt
på grund af nullermænd. - I det sidste tilfælde medførte det at PC´en gik
ned og prøvede at genstarte med alverdens mærkelige program-fejlmeldinger
til følge, selv om den virkelige årsag var overophedning af CPU´en.
Støv, og specielt fedtet støv f.eks. fra røg - (ja jeg er selv storryger)
synes at have en forkærlighed for PC´er, og står dit tower på gulvet, vil de
nullermænd du normalt ser i hjørnerne også på mystisk vis hellere holde
party i din PC.
mvh peter-nt