Gyldighed af pas-forlængelse
Fra : Heidi

Dato : 23-07-09 09:22

Er der nogen der lige nu og her ved om forlængelse af et pas er gyldigt
til indrejse i Belgien og Frankrig? Knejtens pas udløb for et par dage
siden, og nu har vi planer om en lille tur til ovenstående om et par
dage. Vi har fået bekræftet af borgerservice at vi kan få det forlænget
med bare et stempel, men der er vel noget med at ikke alle lande
accepterer dette?

Skal vi have fat i begge landes ambassader i DK?

--
Heidi

Fra : Armand

Dato : 23-07-09 15:07

Heidi skrev:
> [...]
> dage. Vi har fået bekræftet af borgerservice at vi kan få det forlænget
> med bare et stempel, men der er vel noget med at ikke alle lande

I EU er der ikke brug for passet ved grænseoverskridelse, men man får
brug for det som dokumentation "på gaden"
Det er ikke en hverdagsbegivenhed at politiet foretager paskontrol på
gadeplan, hvilket de forøvrigt er forpligtet j.v.f. Schengen-aftalen, så
om han overhovedet får brug for passet undervejs er tvivlsomt.
Skulle det blive tilfældet, er der vel ikke nogen der vil punke en ung
dansker med offentlig istemplet forlængelse, ligesom at det samme synes
utænkelig overfor en ung franskmand herhjemme.

Skulle han til USA var det derimod en het anden sag

--
Armand.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-07-09 18:49

> [...]
> utænkelig overfor en ung franskmand herhjemme.
>
> Skulle han til USA var det derimod en het anden sag

Det er noget sludder. Man har stadig pligt til at medbringe pas undtagen ved
rejser til de nordiske lande.
EU har ikke aftalt noget om, at man ikke skal bruge pas og heller ikke
Schengensamarbejdet fritager for at man skal medtage pas.
Det er blot et samarbejde, hvor man som hovedregel ikke har paskontrol hele
tiden, men i stedet laver stikprøvekontroller ligesom man iøvrigt ved
særlige lejligheder genindfører fuld paskontrol - som også gælder for
EU-borgere.
Man kan i øvrigt læse meget mere om det her:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/hvornaarskalduhavepasmed/

Kurt

Fra : Armand

Dato : 24-07-09 16:21

Kurt B. Andersen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Det er noget sludder. Man har stadig pligt til at medbringe pas undtagen ved
> rejser til de nordiske lande.

Hvor skrev jeg noget andet?

Skrev jeg ikke også "dokumentation på gaden"? :-|

> ligesom man iøvrigt ved særlige lejligheder genindfører fuld paskontrol
> - som også gælder for EU-borgere.

Rigtigt nok. Men ændrer det noget på mit svar i.h.t. subj. ?

> Man kan i øvrigt læse meget mere om det her:...........

Du burde iøvrigt have læst meget mere på mit indlæg inden du svarede :-|

--
Armand.
(der på sin vinterferie til sydtyskland og Frankrig ikke gad køre 125 km

Fra : MVJ

Dato : 24-07-09 16:26

?

-------------------
Hmmmm..... så prøv at tage til Cypern uden dit pas - det er EU, og se om du
kommer ind ?
Mogens

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-07-09 22:11

> [...]
Her skriver du, at der ikke er brug for passet ved grænseoverskridelse,
hvilket er noget sludder.
Når man rejser uden for de nordiske lande har man pligt til at medbringe sit
pas, uanset om der den pgl. dag er paskontrol eller ej.
Mine øvrige kommentarer var en opsummering af de gældende regler.

Kurt

Fra : Armand

Dato : 25-07-09 11:13

Kurt B. Andersen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Her skriver du, at der ikke er brug for passet ved grænseoverskridelse,
> hvilket er noget sludder.

Jeg taler ud fra erfaring og hensigten med Schengen-aftalen.
At pasbetjentenes glashuse ved de dansk/tyske grænse-overgange forlængst
er fjernet er helt i Schengen-ånden, og hvordan mener du at man skal
benytte sit medbragte pas ved Padborg motorvejs-overgang?

Dette dækker dog ved rejser over land, hvor passet er bydende
person-dokumentaion ved flyrejser.

> Når man rejser uden for de nordiske lande har man pligt til at medbringe sit
> pas, uanset om der den pgl. dag er paskontrol eller ej.

Jup!

Jég tog chancen uden pas på min nytårstur til Mulhouse ud fra egne
erfaringer ved krydsning af europæiske "grænser". Men hele polemikken er
i grunden en udpensling af hvor lidt man risikerer overhovedet at få
brug for sit pas, samt at passet ikke er et væsentligere dokument end at
der ved en given gade-kontrol næppe opdages at f.eks. alderen er udløbet
på et EU-pas.

Dine modargumenter kan let opfattes som at det er et problem at tage til
Belgien med et pas der officielt er forlænget, så vær venlig at vende
tilbage til subj. og svar på om dét er tilfældet!

--
Armand.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-07-09 20:35

> [...]
> benytte sit medbragte pas ved Padborg motorvejs-overgang?
>
> Dette dækker dog ved rejser over land, hvor passet er bydende

Jeg forholder mig ikke til erfaring/risiko osv. Jeg forsøger at beskrive
gældende retspraksis - hverken mere eller mindre.
Jeg er vidende om, at man også af og til holder kontroller i større eller
mindre grad ved Padborg, også selv om man ikke mere kan benytte pasboksene.
Jeg rejste selv ind i Danmark i bil via Gedser fra Rostock for ca. 1 md
siden og blev stoppet i en såkaldt storkontrol. Tro det eller lad være - jeg
måtte vise mit pas. Såfremt jeg ikke kunne det, ville jeg kunne få en bøde.

> [...]
> Belgien med et pas der officielt er forlænget, så vær venlig at vende
> tilbage til subj. og svar på om dét er tilfældet!

Jeg har på intet tidspunkt skrevet om det var et problem med et forlænget
pas i Belgien, jeg forsøgte blot at forholde mig til, hvad der står i
reglerne. Generelt vil jeg da tro, at man i diverse lande godkender, hvis et
pas er forlænget, idet det jo ellers ville være mærkeligt, at de danske
myndigheder bruger denne metode i vissse tilfælde.

Kurt

Fra : MVJ

Dato : 25-07-09 11:29

> [...]
> et stempel, men der er vel noget med at ikke alle lande accepterer dette?
>
> Skal vi have fat i begge landes ambassader i DK?
--------------------------------

Har selv lige haft problemet, da vi tog en meget hurtig beslutning om en tur
til Cypern, vores pas ville udløbe 14 dage efter turen, men Cypern forlanger
mindst 3 mdr. gyldighed efter turen. I vores tilfælde er Cypern med i EU men
ikke Schengen-aftalen derfor var der paskontrol i lufthavnen i DK og på
Cypern. Jeg kontaktede Cyperns Ambassade og de godkendte en forlængelse
stemplet i passet. Så mit råd vil være at kontakte de respektive ambassadder
eller hvis landene er med i Schengen, så vil en forlængelse være rigeligt.
Det er kun lande udenfor schengen der godt kan have lidt specielle regler
(som blandt andet i vores tilfælde Cypern).
God tur
Mogens

Fra : Heidi

Dato : 29-07-09 20:03

Heidi wrote:
> [...]
> alle lande accepterer dette?
>
> Skal vi have fat i begge landes ambassader i DK?

Jeg siger tak for svarene, hvor jeg først har læst de fleste efter vi er
kommet hjem igen
Vi fik forlænget hans pas i 7 måneder, var det vist, i borgerservice, og
en hurtig email til den franske ambassade gav svaret at en forlængelse
var ok, men at vi for en sikkerheds skyld burde tage hans
fødsels/dåbsattest med, så det gjorde vi.
Vi blev ikke stoppet eller kontrolleret nogen steder, men jeg har det nu
bedst med at vide at tingene var i orden

--
Heidi