Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
flytte lightroom mappe fra en pc til en an~
Fra : Ukendt

Dato : 22-07-09 13:05

Jeg har været på ferie og har redigeret lidt i billederne på min bærbar pc
undervejs.

Nu vil jeg gerne flytte billederne over på min stationære pc - sammen med de
redigeringer jeg ind til nu har lavet i LR.

Hvordan gør jeg dette nemmest... ?

Billederne er for så vidt ikke noget problem at flytte - det er jo bare at
kopiere mappen fra den ene pc til den anden - men hvad med lightroom ?

vh Palle

Fra : /Peter

Dato : 22-07-09 14:14

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Billederne er for så vidt ikke noget problem at flytte - det er jo
> bare at kopiere mappen fra den ene pc til den anden - men hvad med

Kan du ikke bare kopeire databasen, og derefter finde stien til
billederne igen hvis den ikke er den samme.

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-07-09 13:24

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> Kan du ikke bare kopeire databasen, og derefter finde stien til billederne
> igen hvis den ikke er den samme.
Se mit indlæg: Det er ikke en god metode du anbefaler her.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com

Fra : /Peter

Dato : 22-07-09 16:43

> "/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> Se mit indlæg: Det er ikke en god metode du anbefaler her.

Sikkert ikke, men det er den eneste "nemme" jeg kender.

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-07-09 16:48

> Sikkert ikke, men det er den eneste "nemme" jeg kender.
Så har du lært en ny nem.

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-07-09 13:23

"Palle Johansen" <invalid> wrote in message
> [...]
>
> Billederne er for så vidt ikke noget problem at flytte - det er jo bare at
> kopiere mappen fra den ene pc til den anden - men hvad med lightroom ?

Du kan eksportere din billeder "as catalog" på f.eks. en UDB HD. Vælg dette
fra File menyen. Bemærk at du så eksporterer alt som er relateret til de
billeder du eksporterer, dvs. justeringer, virtual copies, collections
etc.etc. Hvis du bare flytter folderen fra den ene maskine til den anden går
der mange ting tabt (collections, virtual copies, ...) selvom du har XMP
write slået til. På den anden maskine importerer du så ved at vælge det
katalog, som blev eksporteret fra den anden maskine.

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-09 12:43

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> selvom du har XMP write slået til. På den anden maskine importerer du så
> ved at vælge det katalog, som blev eksporteret fra den anden maskine.

Hej Hans

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg importerer bedst muligt...

Jeg har lavet et catalog fra een pc, og flyttet det over på skrivebordet på
en anden pc... Når jeg importerer i LR, får jeg ikke mulighed for at vælge,
hvor det nye catalog skal placeres...
Hvordan får jeg de nye billeder til at ligge i den rigtige mappe på den pc
nr. 2...

Jeg har forstået det sådan, at når jeg exporterer et catalog, så laver den
en mappe med det hele - altså rawfiler, virtuel copies, redigeringer mv... -
er dette korrekt ? Eller skal jeg kopiere raw-filerne manuelt ?

vh Palle

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-07-09 13:37

> [...]
> vælge, hvor det nye catalog skal placeres...
> Hvordan får jeg de nye billeder til at ligge i den rigtige mappe på den pc

Jo, du kan vælge placeringen ved at vælge "copy new photos to new
location...." under file handling.

> Jeg har forstået det sådan, at når jeg exporterer et catalog, så laver den
> en mappe med det hele - altså rawfiler, virtuel copies, redigeringer
> mv... - er dette korrekt ?

Ja, de kalder RAW filer for digital negatives og det måske ikke helt
indlysende for all, hvad det betyder.

> Eller skal jeg kopiere raw-filerne manuelt ?

Nej, og du kan vælge at medtage 1:1 previews også, hvis du allerede har
genereret alle eller blot nogle af dem på din laptop.

Se iøvrigt denne http://www.peachpit.com/articles/article.aspx?p=1151023,
som skulle gå det hele igennem. Jeg har dog ikke nærlæst den.

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-09 14:25

> "Palle Johansen" <invalid> wrote in message

> Jo, du kan vælge placeringen ved at vælge "copy new photos to new
> location...." under file handling.

ahh ja - selvfølgelig... Så er det på plads :)

tak for hjælpen...

vh Palle

Fra : Per

Dato : 23-07-09 08:38

Hvis du konveterer filerne til DNG så kan du blot importere dem i Lightroom.
Dog vil din redigeringshistorik så være borte, men du vil have to snapshots
hvor den ene er den originale import og den anden er de aktuelle
indstillinger.

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-07-09 09:18

"Per" <nej@tak.dk> wrote in message
> [...]
> Lightroom. Dog vil din redigeringshistorik så være borte, men du vil have
> to snapshots hvor den ene er den originale import og den anden er de
Undskyld, men hvorfor kommer den ene efter den anden med sådanne dårlige
anbefalinger? Jeg har jo lige skrevet ovenfor hvordan det skal gøres uden at
miste noget!

Fra : Per

Dato : 24-07-09 07:39

> [...]
> anbefalinger? Jeg har jo lige skrevet ovenfor hvordan det skal gøres uden

Ja undskyld jeg bryder dit monopol som den eneste der ved noget om Lightroom
Hans!

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-07-09 08:42

> Ja undskyld jeg bryder dit monopol som den eneste der ved noget om
> Lightroom Hans!
Per, haha, men gode råd må du gerne give, men jeg synes det er fjollet at
skrive om "forkerte" måder at gøre tingene på,specielt når du ikke nævner
hverken den rigtige og hvad problemerne er ved den måde du skriver om. I det
her tilfælde er der kun én måde at gøre det korrekt på.