Fjerne "lappe-skum" fra fælg
Fra : Peter

Dato : 21-07-09 22:15

Hej folkens
Punkterede i Ålborg på bagdækket. Fiksede det midlertidigt med en omgang
spray købt på nærmeste
tank, så jeg kunne køre til dækskifte næste dag.
Men der kom noget af det s..... skum på fælgen og det ses nu som mørk
belægning. Minder om limrester.

Gode ideer til, hvordan man fjerner stadset ?
Har prøvet med petrolium og rensebensin - uden virkning.
Acetone måske - men hvad så med lakken?

Mvh
Peter

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 22-07-09 06:42

"Peter" <theboss@dsa-net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> belægning. Minder om limrester.
>
> Gode ideer til, hvordan man fjerner stadset ?
> Har prøvet med petrolium og rensebensin - uden virkning.

Spørg et dækfirma. De har sikkert været ude for problemet før.
Hilsen Matthias

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-09 07:28

Peter skrev:

> Har prøvet med petrolium og rensebensin - uden virkning.

Hvis ikke olie-baseret så sprit!?

Men prøv med barbérskum først
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 22-07-09 17:54

Hans Paulin (6310) skrev:

> Hvis ikke olie-baseret så sprit!?
>
> Men prøv med barbérskum først

Touché!

Til Peter:
Når det er så stort et problem udvendigt(!) på fælgen, så vær glad for
at du (tilsyneladende) ikke selv skifter dæk

--
Armand.

Fra : Biker-Torben®

Dato : 22-07-09 15:58

"Peter" <theboss@dsa-net.dk> wrote in message
> [...]
> belægning. Minder om limrester.
>
> Gode ideer til, hvordan man fjerner stadset ?
> Har prøvet med petrolium og rensebensin - uden virkning.

Måske Xylol fra Borup Kemi?
http://www.borup-kemi.dk/en/FarveAndKemi/Husholdningskemi/Kemi%20Flydende/Xylol%20xylen.aspx

Jeg har selv med sucess (og en hel del knofedt!) brugt det til at fjerne
gummi, som var brændt fast på min forkromede udstødning. Små tjærepletter på
aluminium kunne jeg også nemt fjerne med dette opløsningsmiddel.

Jeg købte produktet i Silvan - ellers kan du ringe til BK's kundeservice
(det gjorde jeg) og få oplyst en forhandler i nærheden af hvor du bor.

--
Biker-Torben

Fra : Western

Dato : 22-07-09 17:08

"Biker-Torben®" <skriv_ikke_til_denne_mail@hotmail.com> skrev > Måske
> [...]
>
> Jeg købte produktet i Silvan - ellers kan du ringe til BK's
> kundeservice (det gjorde jeg) og få oplyst en forhandler i nærheden af

Xylol er bare et handelsnavn for xylen, og det burde du kunne få hos
enhver farvehandler og en hel del andre steder.

--

Leif Westen

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-09 22:45

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> "Biker-Torben®" <skriv_ikke_til_denne_mail@hotmail.com> skrev > Måske
> Xylol fra Borup Kemi?
Snip...
> Xylol er bare et handelsnavn for xylen, og det burde du kunne få hos
> enhver farvehandler og en hel del andre steder.

Men så vidt jeg husker er det et ret heftigt middel i forbindelse med
lak.....
Husker det som noget der fjerner gammel lak på et smut-sekund - og i det
mindste bruges som lakfortynder.

Hvis du vil prøve med Xylol/Xylen - så test først på et sted, hvor det ikke
skader (udseendemæssigt).

Måske petroleum/lampeolie kan klare det hvis man er tålmodig? Eller måske en
føntørrer og gnubning med klud? Mange klistre/gummisubstanser opblødes med
varme og kan så fjernes mekanisk uden at skade lak m.m.

--
Mvh Peter HH
DMCN#2-VFR800Fi

Fra : EK

Dato : 23-07-09 15:58

"Biker-Torben®" <skriv_ikke_til_denne_mail@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "Peter" <theboss@dsa-net.dk> wrote in message

Du kunne også forsøge med WD40 - det og en klud kan ihvertfald fjerne
tjærepletter og så er det fuldstændigt uskadeligt, hvilket lampeolie, som er
næsten det samme også er.

mvh
Erik