Mærkeligt udenbordsmotor stop ...
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-07-09 13:09

Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.

Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig stopper.
Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at starte og giver
mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt tomgang og dør når den
får gas. Hvorefter den er helt død. Choler eller ej.

Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager mønstret.

Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3 sekunder,
hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe uden choker når
den pludselig strækker.

Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet at køre
uden tankdækslet (har indbygget tank).

Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte, men
opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3 år, så man
kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den slags inferiører
detaljer ... )

Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare halte
videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en 2 cyl
Mariner 8 så det symptom kender jeg,

Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter .....

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-09 13:20

Det lyder lidt som om bæstet ikke får tilstrækkelig med benzin til
karburatoren.
Som da efter en lille tid vil være tørlagt--
Er der frit løb gennem slangen fra tanken til karb.?
Og "fødedysen" til svømmerhuset er helt ren?

De nævnte symptomer tyder på noget i retning af det her nævnte.

MVH
Egon

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-07-09 13:22

JO, men jeg har prøvet både med helt vild gas og så køre den i tomgang. Og
det gør ingen forskel. Nogenlunde samme strækning og så dør den.

Hvis den fik for lidt benzin burde det vel blive værre når jeg sejler med
fuld gas ift når jeg tøffer afsted med 1/4 gas ?

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-09 13:41

> JO, men jeg har prøvet både med helt vild gas og så køre den i tomgang. Og
> det gør ingen forskel. Nogenlunde samme strækning og så dør den.

Da lyder det ikke som manglende benzin.
Og slet ikke, om bæstet ikke tager omdrejninger umiddelbart før den
strejker.
(mager blanding - flere omdr.)

> Hvis den fik for lidt benzin burde det vel blive værre når jeg sejler med
> fuld gas ift når jeg tøffer afsted med 1/4 gas ?

Bestemt.

Normalt er der to mulige årsager til motorstop.
Brændstof eller tænding.

Har du prøvet at se, om den kan trække gnister, når den har opgivet at gøre
tjeneste?
Du ved: Af med tændrør, et af gangen, hætten på, stelforbindelse, træl i
snor.
(Husk at holde tændrøret med en isoleret tang)

Forøvrigt minder beskrivelsen ikke så lidt om min gamle plæneklippers
opførsel gennem en del forsomre.
Hvor løsningen hvert år var en omhyggelig rensning af karburatoren, som
forøvrigt altid så ganske ren ud--

MVH
Egon

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-07-09 13:49

Ja, jeg tror jeg giver den 2 nye tændrør. Og tager nøglen med ud (næsten
gang jeg har luft i gummibåden). Så kan man jo både checke gnist og
bezinlugt ....

Bjarke

Fra : Henrik K

Dato : 21-07-09 11:42

Har du skiftet benzinfilteret? Det ville være mit første sted for en
sådan fejl - dernæst karburator. Mht tænding, så kan der selvfølgelig
være en dårlig forbindelse, men hvis motoren stopper indenfor
nogenlunde samme tidsinterval, så er det ikke der fejlen ligger. En
løs forbindelse el.lign i tændingssytemet vil ikke komme så
regelmæssigt.

Mvh
Henrik

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-07-09 19:15

Ærligt, så kan jeg ikke finde det. De er jo sådan en fyr med indbygget
tank.....

Måske eg skulle få skaffet mig en vedl- håndbog. Nogen der ved hvor der
ligger det til Johnson ?

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 21-07-09 19:23

> [...]
>nogenlunde samme tidsinterval, så er det ikke der fejlen ligger. En
>løs forbindelse el.lign i tændingssytemet vil ikke komme så

Hej Henrik,

Det er desværre kun en delvis sandhed, for defekte tændspoler opfører sig
også på den måde.
Når defekten opstår blæses gnisten ud, da den er meget svag.

Det der undre mig er at der ikke er nogle advarselssignaler, som f.eks dens
trækket ikke forsvinder stille og roligt eller at den tændingsskyder.
Jeg ville sætte den i en tønde og lade den kører til den stopper, så slipper
Bjarke for at ro hjem

Jeg ville skifte tændrør og være sikker på at det er de rigtige...
"test-gnist" med rørene ude, gnisten skal være klar og tydelig selv i
solskin.
Er den det, så i med dem igen. For så fejler tændingen ikke noget.
Se om du kan starte den igen... vil den ikke det. Så pump bolden hård igen
og prøv derefter at starte igen.
Starter den og kører det samme tid den plejer og derefter går i stå. Så kan
det være returløbs-ventilen i bolden der er død.

Mvh
Leon

Fra : Henrik K

Dato : 21-07-09 13:36

Hmmm.....min Yamaha har også indbygget tank, men der går da en slange
fra den og hen til karburatoren - og ca. midt på er der sat et
benzinfilter ind - så mon ikke det også er sådan på din?

Såvidt jeg husker (men er ikke 100% sikker) så er det Mariner der
producerer Johnsons motorer, så det må være muligt at finde en manual
på nettet?

Og iøvrigt - den kan jo have fået vand i tanken - som nu er krøbet ind
i karburatoren, og som ikke kommer ud af sig selv.

Mvh
Henrik

Fra : Henning

Dato : 02-08-09 22:41

Jeg var for mange år siden ude at sejle i en jolle hvor motoren opførte sig
på samme måde. Ejeren havde prøvet "alt".

Den kom på værksted og det viste sig at være en defekt toppakning. Et sent
svar men måske du kan bruge det til noget.

mvh Henning

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 02-08-09 23:34

OK.TAK !!

Nej, jeg har ikke fikset den endnu .... så det er ikke for sent.