Hvorfor bliver chokolademousse grynet?
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 18-07-09 19:58

Er det varme, vand eller noget andet, der får chokolademousse til at blive
grynet?

Fra : Emil

Dato : 18-07-09 21:39

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> wrote:

>Er det varme, vand eller noget andet, der får chokolademousse til at blive
>grynet?

Hvis vi tager en 'standardopskrift' ser jeg to oplagte fejlmuligheder:

1)Chokoladen har været for varm under irøring af æggeblommer.
Æggeblommernes forskellige bestanddele koagulerer ved forskellige
temperaturer, hvor de første begynder koaguleringen ved omkring 60
grader.

2) Fløden har været pisket for meget, hvorved udkærningen af
smørkrystaller er startet så småt.

Fløde piskes på maskine indtil den bliver tyk, herefter er det
håndarbejde, så processen kan styres 100%.
Det hjælper også at holde fløden så kold som muligt (0-5 grader).

m.v.h. Emil

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-07-09 22:01

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> wrote in

> Er det varme, vand eller noget andet, der får chokolademousse til at
> blive grynet?

Det er oftest temeraturforskelle eller for hårdt pisket fløde. Vand har
intet at gøre i en chokolademousse.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?