stempel kaffe?
Fra : sigurno

Dato : 18-07-09 14:32

Hvor i Storkøbenhavn kan man købe stempelkaffe? Er der nogen her der synes,
det er ligemeget om det er til stempelkande?

Mvh.

Sigurno

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-07-09 14:43

sigurno wrote:

> Hvor i Storkøbenhavn kan man købe stempelkaffe? Er der nogen her der
> synes, det er ligemeget om det er til stempelkande?

Kaffe til stempelkande skal være kværnet grovere end til filter. Der er
flere muligheder:

1. Køb kaffen i en kaffeforretning hvor du kan få den kværnet som du vil
have den.
2. Køb kaffen som hele bønner samt en kaffekværn og kværn den selv.
3. Køb kaffen som grønne bønner, rist og kværn den selv.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-07-09 18:59

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
> 2. Køb kaffen som hele bønner samt en kaffekværn og kværn den selv.
> 3. Køb kaffen som grønne bønner, rist og kværn den selv.

Jeg synes netop at bønnerne skal være malet fint til stempelkaffe. Jeg
bruger de bønner, som Netto har i deres DøgnNetto butikker og så maler
jeg bønnerne, så fint som maskinen kan.

Kaffen bliver fantastisk og jeg har prøvet 117 forskellige
bønner/malinger og intet slår dette.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-07-09 15:24

Sigurno skrev:

> Hvor i Storkøbenhavn kan man købe stempelkaffe? Er der nogen
> her der synes, det er ligemeget om det er til stempelkande?

Jeg har brugt alm. kaffebønner til stempelkaffe i min. 30 år, og
har svært ved at se behovet for at købe specialmalede bønner til
en stempelkande.

Nogle gange maler jeg bønnerne selv, andre gange maler jeg dem i
butikken, og andre gange igen køber jeg færdigmalede bønner (i
den formaling de nu engang har).

Mit råd er: Find den kaffe, eller de kaffer, du synes bedst om,
og blæs på hvordan formalingen er (måske lige med undtagelse af
espressobønner).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-07-09 19:49

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:h3slur$3iv$1
@zdani.szn.dk:

> [...]

> Mit råd er: Find den kaffe, eller de kaffer, du synes bedst om,
> og blæs på hvordan formalingen er (måske lige med undtagelse af

Det er bryggemetoden der afgører hvor fint bønnerne skal være malede.

Jo kortere tid vandet er i kontakt med bønnerne, jo finere skal de være
malet for at smagen kan nå at trække ud. Derfor skal bønner til
espresso være malet meget fint.

Og derfor foretrækker mange at bønner til stempelkander (hvor bønnerne
forbliver i kontakt med vandet), males grovere, så det tager længere
tid før bitterstofferne bliver fremtrædende i kaffen. Men det er der jo
nogen der godt kan li'

Hvis man vil handle kaffebønner m.m. IRL i København, kan jeg anbefale
Moccashop i Smallegade på Frederiksberg. www.moccashop.dk. De rister
flere gange om ugen.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.