Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash og X FPS
Fra : /Peter

Dato : 19-07-09 18:54

Når man ser presse-fotografer fyre kameraet med flsash af med 3-10
frames/second, ser det ud til at flashen fyrer af hvergang der
eksponeres -men gør den nu også det?

Med min 5D og 580X stillet på 3 fps, fyrer den tilsyneladende kun af
første gang, da de sidste 2 billeder er uden flash og altså meget mørke.

Er det bare sådan det er eller gør jeg noget galt?

Fra : Jens G

Dato : 19-07-09 19:00

On Sun, 19 Jul 2009 19:53:34 +0200, "/Peter" <nospam@no.mail> wrote:

> [...]
>første gang, da de sidste 2 billeder er uden flash og altså meget mørke.
>
>Er det bare sådan det er eller gør jeg noget galt?

Flashens lysudladning styres jo normalt af behovet for ekstra lys, så
hvis du har en lille blændeåbning og er i mørke omgivelser, bruger
flashen meget af sin elektriske ladning på at lyse tilstrækkeligt op,
og kan måske ikke fyre igen før den har ladt op igen.

Hvis du derimod har stor blændeåbning, og der er godt oplyst i
forvejen, bruger din flash ikke meget af den elektriske ladning ad
gangen, og vil kunne fyre flere gange i træk. Og hvis dine batterier
er gode til at afgive strøm, bliver opladningen af flashen også
hurtigere.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-09 19:21

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gangen, og vil kunne fyre flere gange i træk. Og hvis dine batterier
> er gode til at afgive strøm, bliver opladningen af flashen også

Du kan også sørge for at vælge højere iso-værdier. Så skal der ikke så meget
lys til.

Du kan også gå tættere på det, du fotograferer, så der ikke er brug for så
meget lys.

Derudover kan mange flash udstyres med en ekstra batterienhed, som booster
genopladningstiderne.

Mvh. Claus Petersen