Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Print, "mat" vs "halvmat" og "blank"
Fra : Ole Larsen

Dato : 19-07-09 12:15

Sådan lidt i forlængelse af blækpatroner osv....

Har hidtil benyttet "halvblank" (Epson Premium senigloss) som jeg
egentlig synes er fint, men
flere steder nævner folk "matte" varianter af forskellige navne som
noget a la archival matte eller....? Den test jeg selv for lang tid
siden lavede på en prøve var ikke god, men måske var mit setup ikke OK -
Hvad er jeres erfaringer m h t valg af papir TYPE, ikke -mærke ?
http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Gert Nielsen

Dato : 20-07-09 13:37

> [...]
> lavede på en prøve var ikke god, men måske var mit setup ikke OK -
> Hvad er jeres erfaringer m h t valg af papir TYPE, ikke -mærke ?
Smag og behag kan jo ikke diskuteres
Blank kan jeg ikke lide og har aldrig brugt selv hverken nu eller den gang i
mørkekammeret.
Alligevel køber jeg 10x15 til feriebilleder i højglans, for det er jo, hvad
man kan få.
Men til hjemmeprint bruger jeg silkemat (Sihl 280g, når det skal være fint
ellers samme fra TPI i 190g)
Sihl fra Aldi, når de har det og
http://tpi-danmark.dk/produkter.php?kat=200
Det er sikkert tæt på dit.

Det giver meget skarpe print, og de fleste foretrækker det, når jeg laver
print for andre.
Og klart meget flottere end købeprint.

Skal det være rigtig flot, bruger jeg helmat - også fra TPI. Klart min
favorit til de fleste billeder.
http://tpi-danmark.dk/produkter.php?kat=194

Krigen starter med setup.
Hvor de to silkematte printer med samme ICC profil og indstillingen Glossy i
Lightroom, kræver det matte en anden profil og indstillingen matte.
På de silkematte kan jeg bruge Canons ICC profil, men har justeret den til
det bedre.
Til det helmatte var Canons ikke acceptabel og jeg måtte gennem mange
forsøg. Nu er det flot!
Jeg har ikke prøvet Canons originale i mat. Måske virker det?
Så find en profil der dur. Helmat vil passe meget fint til dine billeder imo
Gert