Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LR "point & shoot" preset
Fra : Skovsgaard

Dato : 17-07-09 12:05

Hej

Jeg fotografere altid i Raw, også når mit kamera mere eller mindre
bliver brugt som et point & shoot kamera til fødselsdage, familie
begivenheder etc. Det giver mig selvsagt muligheden for at få det
optimale ud af et billede, hvis man er heldig at fange 1-in-a-million
billede, men omvendt så går jeg glip af den konvertering kameraet selv
ville lave hvis jeg valgte jpg, og som ofte vil være tilstrækkeligt
til den slags billeder.

Da jeg ikke er interesseret i at skyde i Raw+jpg, og heller ikke gide
bruge den store tid på at konvertere disse billeder (eller i hvert
fald største delen af dem), så tænkte jeg på hvilket preset i ville
lave i Lightroom til hurtigt at behandle disse billeder, så de dog
lige er blevet optimeret en smule mere end hvad der kommer direkte ud
af kameraet, i.e hvilke indstillinger ville i bruge.

Mvh

Søren

Fra : Skovsgaard

Dato : 22-07-09 05:03

On 17 Jul., 20:05, Skovsgaard <skovsga...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> lige er blevet optimeret en smule mere end hvad der kommer direkte ud
> af kameraet, i.e hvilke indstillinger ville i bruge.

Kan det virkelig passe, at der ikke er nogen af jer herinde der havde
et par tips til ovenstående?

Mvh

Søren

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-07-09 17:17

"Skovsgaard" <skovsgaard@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
[...]

-----------

Camera calibration = Camera standard for det mere nøgterne og vivid, når der
skal sus på.
Clarity omkring 50
Vibrance + 30

Men det er lidt svært at sige om der er tale om optimering - det er vel
nærmere et spørgsmål om tilpasning til smag. Ovenstående passer imo.
nogenlunde til en gang familliealbum.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http;//album.boegh.net

Fra : Skovsgaard

Dato : 22-07-09 12:42

On 22 Jul., 18:16, "Jan Boegh" <nob...@nospam.nowhere> wrote:
> [...]
>
> Men det er lidt svært at sige om der er tale om optimering - det er vel
> nærmere et spørgsmål om tilpasning til smag. Ovenstående passer imo.

Hej Jan

Takker. Jeg er enig i at det selvfølgelig er et spørgsmål om
personlige preferencer, og det var også derfor jeg var ude efter hvad
forskellige personer brugte til disse famile album's billeder.

Så du bruger ingen standard sharpening?

Mvh

Søren

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-07-09 16:30

> [...]

personlige preferencer, og det var også derfor jeg var ude efter hvad
forskellige personer brugte til disse famile album's billeder.

----------------------

Nej, først, når jeg har bestemt hvilket outputformat, jeg vil bruge.

vh

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-07-09 18:00

"Jan Boegh" <nobody@nospam.nowhere> wrote in message

> Nej, først, når jeg har bestemt hvilket outputformat, jeg vil bruge.

Du bruger vel input sharpening i LR, ikke? Jeg tror det er hvad Søren mente.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-07-09 19:24

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "Jan Boegh" <nobody@nospam.nowhere> wrote in message

> Du bruger vel input sharpening i LR, ikke? Jeg tror det er hvad Søren
> mente.

Sorry, havde glemt det :sharp 40 radius 0,8 details 50 (preset Landscape)

vh
Jan

Fra : Gert Nielsen

Dato : 23-07-09 17:48

"Skovsgaard" <skovsgaard@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

**************************

Det afhænger meget af dit apparat og ojektiv. Men for Nikon D200 bruger jeg
altid:
Kamerakalibration: D2x mode 1
Vibrance +15
Saturation +10
Sharpening 50, radius 0,9, Details 50

Så jeg er stort set enig med Jan på nær Sharpening.

Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-07-09 18:05

Skovsgaard wrote:
> [...]
> lige er blevet optimeret en smule mere end hvad der kommer direkte ud
> af kameraet, i.e hvilke indstillinger ville i bruge.

I tillæg til hvad der er svaret allerede kunne også prøve med auto tone. I
mange tilfælde giver det et rimeligt godt resultat, men nogle gange også
helt ved siden af. Du kunne så vælge at bruge auto tone på alle billeder og
så lige rette dem op hvor det ikke funker. Prøv dig frem, så finder sikkert
en kombi, der passer dig og gem den så som et preset, som du så kan bruge
ved import af dine billeder.

Fra : Skovsgaard

Dato : 23-07-09 11:43

On 23 Jul., 19:04, "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> en kombi, der passer dig og gem den så som et preset, som du så kan bruge

Hej Alle

Ja, det var input sharpening jeg hentyde til. Efter at have siddet og
behandlet en mængde fra en tur til Barcelona tidligere på året, så har
jeg også fået en større fornemmelse af hvilke ting jeg oftest stiller
på, og hvilke jeg bruger til fine-tuning, så er enig i at med erfaring
får jeg også en større ide om hvilke indstillinger jeg som standard
bruger til hvilke billeder, og er også kommet frem til clarity,
vibrance og sharpening som dem jeg bruger på så godt som alle
billeder. Så med lidt mere arbejde, så er jeg sikker på at jeg får en
god fornemmelse af hvordan et par standard presets kan se ud.

Takker for input.

Mvh

Søren