Ubuntu: Menu forsvundet efter jeg har skif~
Fra : MooreHojer

Dato : 18-07-09 02:02

Hej NG

Jeg er ved at installere nogle maksiner der skal til Rumænien og har
valgt at udstyre dem med Ubuntu 9.04 som OS.

Jeg har installeret dem med den engelske udgave men er ved at være
færdig og derfor skifte sproget om til rumænsk.

Så jeg gik ind under 'language selector' og installerede og valgte
rumænske som sprog (Romãnã).

Men efter en reboot af system er min menubar i både toppen og bunden
af vinduet forsvundet. Det eneste som jeg kan se er mit skrivebord, og
hvis jeg starter FireFox kan se at den er blevet rumænsk.

Er der nogen der har en ide om hvorfor menuerne er væk, og evt.
hvordan de kommer tilbage igen?

Er der evt. en måde at komme ind i 'language selector' på via
Terminalen så jeg kan prøve at ændre sproget tilbage til engelsk og se
om det løser problemet?

Jeg har forsøgt at søge på google, men har ikke kunnet finde et svar.
Håber at der er nogen herinde der kan hjælpe mig for lige nu er mit
eneste alternativ at installere maskinerne forfra, og det virker ærlig
talt som spildt arbejde for mig

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Frank Damgaard

Dato : 18-07-09 09:48

MooreHojer skrev:
> [...]
> af vinduet forsvundet. Det eneste som jeg kan se er mit skrivebord, og
> hvis jeg starter FireFox kan se at den er blevet rumænsk.

prøv "gnome-panel" det er til taskbar , main menu, application launches and applets.

jeg ved dog ikke lige hvordan du kalder gnome-panel hvis desktop ikke
vil starte. (normalt Alt-F2 men hvis gnome-panel gør dette så ...)

og hvis den kører i forvejen får du det at vide, og i så fald
er det noget opsætning der gør at den ikke vises ;(

måske du også blot kan prøve shortcut keys *) ?

har du prøvet at oprettet ny bruger og se om det virker der?

eller evt. skal gnome-panel reinstalleres hvis der er gået kludder
i systemfiler.

*)
Shortcut Key Function

Alt+F1 Open the Applications Menu.

Alt+F2 Display the Run Application
dialog. See Afsnit 7.1 ― Running Applications for more
information.

Print Screen Take a screenshot of the entire desktop. See
Afsnit 7.2 ― Taking Screenshots for more information.

Alt+Print Screen Take a screenshot of the currently focused window.

Ctrl+Alt+Arrow keys Switch to the workspace to the specified direction of the
current workspace. See Afsnit 2.4 ― Workspaces for
more information on working with multiple workspaces.

Ctrl+Alt+D Minimize all windows and give focus to the desktop.

Alt+Tab Switch between windows. A list of windows that you can
select is displayed. Release the keys to select a window. You
can press the Shift key to cycle through the
windows in reverse order.

Ctrl+Alt+Tab Switch the focus between the panels and the desktop.
A list of items that you can select is displayed. Release the
keys to select an item. You can press the Shift
key to cycle through the items in reverse order.

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 18-07-09 18:06

MooreHojer wrote:

> Er der nogen der har en ide om hvorfor menuerne er væk, og evt.
> hvordan de kommer tilbage igen?
Jeg har selv oplevet at min menubar i toppen blev væk, og jeg ved ikke
hvorfor. Jeg løste problemet på flg. måde:

Skift til ny terminal med 'ctrl-alt-F1' og login som alm. bruger.
Stop xwindow med 'invoke-rc.d gdm stop'
Geninstaller gnome-panel med 'apt-get --reinstall install gnome-panel'
Start xwindow med 'invoke-rc.d gdm start'
Skift evt. tilbage til grafisk terminal med 'ctrl-alt-F7'

Ovenstående er skrevet af fra min notesbog og virkede for mig. Du skal
nok have en sudo foran kommandoerne.

-Steen Hansen, Aalborg.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-09 19:25

Den Sat, 18 Jul 2009 19:06:06 +0200 skrev Steen Lund Hansen:

> [...]
> Start xwindow med 'invoke-rc.d gdm start'
> Skift evt. tilbage til grafisk terminal med 'ctrl-alt-F7'

Det burde ikke være nødvendigt at stoppe/starte gdm.

Bare ctrl-alt-f1, 'apt-get --reinstall install gnome-panel', ctrl-alt-F7
og så logge ud (evt. med ctrl-alt-backspace), og logge ind igen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 18-07-09 19:43

Kent Friis wrote:

> Det burde ikke være nødvendigt at stoppe/starte gdm.
Det vil jeg ikke afvise.

Fra : MooreHojer

Dato : 18-07-09 11:59

> prøv "gnome-panel"  det er til taskbar , main menu, application launches and applets.

Når jeg skriver 'gnome-panel' i Terminal kommer det hele godt nok frem
men forsvinder igen ved næste login.

Terminalen ser dog også ud til aldrig at blive færdig. Den udskriver
følgende og står så bare og hænger uden at blive færdig:

-----------------------
---CITAT START----
-----------------------
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 0.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Initialized Panel Applet Signaler.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 1.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 2.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 3.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 4.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 5.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 6.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 7.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 8.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 9.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 10.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 11.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 12.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 13.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 14.

(gnome-panel:3025): libglade-WARNING **: Unexpected element <requires-
version> inside <glade-interface>.
** (gnome-panel:3025): DEBUG: Adding applet 15.

-----------------------
----CITAT SLUT-----
-----------------------

> eller evt. skal gnome-panel reinstalleres hvis der er gået kludder
> i systemfiler.

Har været inde i Synaptic og søgt på 'gnome-panel' og reinstalleret
alle resultater som var installeret, menproblemet er det stadig...

> Alt+F1   Open the Applications Menu.
> Alt+F2   Display the Run Application dialog

Ingen effekt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-07-09 21:24

MooreHojer skrev:

> [...]
> følgende og står så bare og hænger uden at blive færdig:

> (gnome-panel:3025): libglade-WARNING **: Unexpected element <requires-

Der er en syg konfigurationsfil. Søg i dit hjemmekatalog efter alle
filer der indeholder "requires-version", og ret synderen med en editor.

Fra : N/A

Dato : 19-07-09 14:55

Fra : MooreHojer

Dato : 18-07-09 12:55

> Ovenstående er skrevet af fra min notesbog og virkede for mig. Du skal
> nok have en sudo foran kommandoerne.

Har prøvet dette og det virker desværre ikke...

Fra : MooreHojer

Dato : 18-07-09 12:56

> har du prøvet at oprettet ny bruger og se om det virker der?

På den nye bruger virker det hele som det skal... både lidt øv men
også jubii... det virker men alle indstillinger og
programinstallationer skal laves forfra

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-07-09 08:24

MooreHojer skrev:

> På den nye bruger virker det hele som det skal... både lidt øv men
> også jubii... det virker men alle indstillinger og
> programinstallationer skal laves forfra

Det tyder på at det er opsætningsfiler til brugerens gnome der
er gået i "koks".
Lidt radikalt plejer jeg at slette de 1-2 skjulte kataloger
dette vedrører, men så skal man lave nye indstillinger
ligesom på en ny bruger....

Se evt.
http://groups.google.com/group/dk.edb.system.unix/browse_frm/thread/9c875e276e2b2fa5/9489e08d4ec29d7c?#9489e08d4ec29d7c

..snip..
"Skal desktop nyinitialiseres så kan man for hver bruger slette passende
system/skjulte directories i /home/USER/ :

rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity

(du kan altid hente dem igen fra din backup hvis du fortryder)
"..snip..

men begynd evt.med .gconf og evt. .gconfd

OBS start ned at omdøb, ikke slet! så du har en backup...

Fra : N/A

Dato : 18-07-09 21:24

Fra : MooreHojer

Dato : 18-07-09 16:01

> Der er en syg konfigurationsfil.  Søg i dit hjemmekatalog efter alle
> filer der indeholder "requires-version", og ret synderen med en editor.

1) Er det filer der hedder det eller filer med den tekst i sig?

2) Hvordan ved jeg hvad det er jeg skal rette? Hvad er det jeg skal se
efter i de filer?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-07-09 14:55

MooreHojer skrev:

> 1) Er det filer der hedder det eller filer med den tekst i sig?

Det er filer med den tekst i sig. Jeg ved ikke om Ubuntu har et grafisk
søgeværktøj men ellers er det en variant af

   find . -type f -print | xargs grep requires-version

> 2) Hvordan ved jeg hvad det er jeg skal rette? Hvad er det jeg skal se
> efter i de filer?

Ud fra fejlmeddelelsen vil jeg mene at konfigurationsfilen er
XML-baseret og indeholder et tag <glade-interface> med
<requires-version> indeni og at det ikke gæls med den nyeste version af
gnome-panel. Siger manualsiden til gnome-panel evt noget om hvad
konfigurationsfilen hedder?