Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vejledning ønskes (valg af objektiv)
Fra : Morten

Dato : 23-06-09 11:57

Hej gruppe

Jeg håber at kunne få lidt kyndig vejledning herinde.

Jeg har et Canon EOS 350D kamera (men regner med at skifte til et bedre i
løbet af 1-2 år). Jeg har hidtil kun haft et "standard" objektiv - mener det
er en EF-S 18-55 mm.

Men nu vil jeg gerne have et nyt og bedre objektiv, da jeg savner mere
tele/zoom effekt, mens vidvinklen ikke betyder helt så meget (dermed ikke
sagt at den er ligegyldig - men om den starter ved 16, 18 eller 28 er slet
ikke afgørende for mig).

Jeg håber mest på at kunne finde en universal "alt-i-et" således, at jeg
slipper for at skifte om på objektiverne og bringe flere med mig. Jeg er
opmærksom på, at jeg nok får det bedste resultat hvis jeg skifter objektiv
til den givne lejlighed, men jeg er villig til at give afkald på lidt her,
hvis jeg kan slippe for "bøvlet" og "slæbet" ved at skulle have flere
forskellige objektiver med mig.

Jeg vil altså gerne have et objektiv som jeg kan bruge til det meste -
primært natur/landskab, sport, bygninger/bybilleder men evt. også gerne lidt
gruppebilleder, portrætter, blomster og biler mv.

Jeg har så kigget lidt på disse to:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-28-200mm-f-3.5-5.6-USM-Lens-Review.aspx

Hvor fordelen vel er en ok kvalitet, nogenlunde fornuftige billeder og
relativt kompakt/let rent fysisk.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-28-300mm-f-3.5-5.6-L-IS-USM-Lens-Review.aspx

Hvor fordelen nok er bedre kvalitet, bedre billeder og mere tele, mens
ulempen er størrelse og vægt.

Hvad synes I at jeg bør vælge - måske et helt tredje objektiv, som jeg ikke
har nævnt herover?

Jeg synes det er rigtigt svært at vælge - jeg vil gerne have et rigtigt godt
objektiv, mens jeg vil også gerne have at kamera + objektiv er nogenlunde
handy - da jeg i mange situationer skal bruges det på rejser og til
ferie-fotos, hvor man gerne vil gå rundt med sit kamera fremme - klar til at
tage det helt rigtige billede, når muligheden byder sig/opstår.

Som I sikkert kan tolke ud af mine formuleringer, udtryk og spørgsmål, så er
jeg bestemt ikke professionel, men derfor kan man jo godt have ønsker om at
blive bedre - og i den forbindelse er det jo meget rart, at have noget
fornuftige udstyr at arbejde med.

På forhånd tak for hjælpen og undskyld at det blev en lidt længere omgang!

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-06-09 12:17

"Morten" skrev i en meddelelse
> Jeg håber at kunne få lidt kyndig vejledning herinde.

Du burde nok i stedet prøve i

- der netop er beregnet til den slags spørgsmål

Jan

Fra : Morten

Dato : 23-06-09 12:23

> Du burde nok i stedet prøve i

> - der netop er beregnet til den slags spørgsmål
>
> Jan

Det ville jeg også meget gerne, men af en eller anden grund kan jeg ikke
finde denne gruppe?
Har Cybercity/Telenor, ved ikke om det har noget at sige?

Mvh
Morten

Fra : Jesper Juul

Dato : 23-06-09 13:00

Morten skrev:

> Det ville jeg også meget gerne, men af en eller anden grund kan jeg ikke
> finde denne gruppe?
> Har Cybercity/Telenor, ved ikke om det har noget at sige?

Enten skal du forhøre dig hos CC eller evt. bruge en gratis newsserver
ala Sunsite.

Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-09 13:54

Morten wrote:

> Det ville jeg også meget gerne, men af en eller anden grund kan jeg ikke
> finde denne gruppe?
> Har Cybercity/Telenor, ved ikke om det har noget at sige?

Tag dig ikke af Jan og hans udgydelser. han tror, han hele tiden skal
rende rundt og spille strisser, - så ignorer ham!

Mht. selve den "påståede" gruppe, så er du langt fra den eneste, der
ikke kan finde den, - og jeg sidder endda på Danmarks næststørste
udbyder - Stofanet. - Min gamle Telia konto kan heller ikke finde
gruppen... og flere af de nye bredbåndsudbydere kan heller ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-06-09 15:24

"Erik Richard Sørensen" skrev i en meddelelse
> Tag dig ikke af Jan og hans udgydelser. han tror, han hele tiden skal
> rende rundt og spille strisser

Det har ikke noget at gøre med at lege strisser - det er et venligt råd
til at finde den korrekte gruppe - det giver alt andet lige altid de
bedste chancer for et godt svar, når man spørger i den rette gruppe.

Jan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-09 13:48

Jan Vestergaard wrote:

> Du burde nok i stedet prøve i

> - der netop er beregnet til den slags spørgsmål

Og du burde holde din kæft godt og grundigt lukket og ikke tro, du skal
spille netbetjent - bare fordi, et indlæg ikke passer dig! Og desuden er
det dælme ikke alle nyhedsservere, der overhovedet har den gruppe -
langt fra endda!

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-06-09 15:26

"Erik Richard Sørensen" srev i en meddelelse
> Og du burde holde din kæft

)

Jan

Fra : Hans_Kruse

Dato : 23-06-09 12:53

"Morten" <billigpc@(FJERN)yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> noget fornuftige udstyr at arbejde med.
>
> På forhånd tak for hjælpen og undskyld at det blev en lidt længere omgang!

Hvis du er villig til at betale de ca. 2400 Euro som en Canon 28-300 L IS
koster, så vil jeg forslå at købe følgende i stedet.

1) En brugt 5d til 6-7000kr.
2) Canon 24-105 f/4L IS til 1069 euro
3) Canon 70-200 f/4L IS til 1099 euro

Det er så lidt mere end du har budgetteret med, men du kan jo gemme 5D'eren
lidt.

Det første du nævner 28-200 er uden IS og ikke noget godt objektiv.

Alternativt, hvis du ønsker at fortsætte med crop-formatet, køb en 17-85 IS
(findes billigt brugt til 1500-2000kr) eller en 17-55 f/2.8 IS som er
virkelig god. Sammen med 70-200 f/4L IS. Naturligvis kan 24-105 f/4L IS
også bruges på et crop-kamera, men du vil formentlig på et tidspunkt finde
ud af vidvinklens lyksaligheder og da er 24mm på et crop kamera ikke særlig
vidvinklet. 24-105 er et fantastisk walk-around objkektiv til et full frame
kamera som 5D.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Canon 28-300L IS er virkelig god når man tager i betragtning at den dækker
et så stort område, men den en meget tung og stor. Du kommer ikke udenom to
objektiver, hvis du skal dække det område.

Fra : Morten

Dato : 23-06-09 15:01

> [...]
> et så stort område, men den en meget tung og stor. Du kommer ikke udenom
> to objektiver, hvis du skal dække det område.

Hej Hans

Mange tak for dit input.

Hvis jeg i første omgang gerne vil prøve at holde mig til ét objektiv og
forestiller mig at det skal dække et område som går op til ca. 200 (eller
der omkring) fra et sted i 20'erne eller der omkring - hvad vil du så mene
er den bedste løsning?

Ved ikke om min søgning har været god nok, men umiddelbart ser jeg kun ét
objektiv fra Canon, som har IS og som lever op til ovenstående og det er
dette:
http://www.photozone.de/canon-eos/400-canon_18200_3556is (hvor anmelderne jo
ikke ligefrem er vildt begejstrede - synes i øvrigt heller ikke der står
ikke noget om USM)?

Så måske den bedste løsning alligevel vil være at satse på et Canon EF
24-105mm f/4 USM L IS i første omgang og så se hvor lang tid jeg kan klare
mig med et max. på 105mm

Mvh
Morten

Fra : Hans_Kruse

Dato : 23-06-09 16:03

> [...]
> http://www.photozone.de/canon-eos/400-canon_18200_3556is (hvor anmelderne
> jo ikke ligefrem er vildt begejstrede - synes i øvrigt heller ikke der

Det er ikke USM. Du kan finde mere info om dette objektiv her
http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-200_3p5-5p6_is_c16/
Der er også et tilsvarende Sigma, som er omtalt her
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_18-200_3p5-6p3_os_n15/
Tamron har et endnu større zoomområde
http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_18-270_3p5-6p3_vc_n15/
Læs konklusionerne i alle tilfælde, da der er nogle kompromier med disse
lange zoomområder. Alle har billedstabilisering, dog er Sigma's ikke helt
så effektiv som Canon's og Tamron'en har langsom AF, men er optisk tæt på de
to andre iflg. dette review.
F.eks. kan du så også sammenligne skarhed ved forskellige blænder og
brændvidder her (hvis du ikke allerede har set det)
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0&Lens=476&Camera=474&Sample=0&FLI=1&API=1&LensComp=355
men desværre er hverken Sigma eller Tamron'en testet endnu.

> Så måske den bedste løsning alligevel vil være at satse på et Canon EF
> 24-105mm f/4 USM L IS i første omgang og så se hvor lang tid jeg kan klare
> mig med et max. på 105mm

Det er jo altid svært at dømme for andre, men hvis du er lidt kritisk
anlagt, så vil 24-105'eren være et meget bedre valg. Den dag du evt. køber
et full frame kamera vil det være et ideelt zoomområde.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-09 13:42

Morten wrote:
> [...]
> ulempen er størrelse og vægt.
>
> Hvad synes I at jeg bør vælge - måske et helt tredje objektiv, som jeg

Hm, hvis vægt også skal tages med i betragtning, så skal du nok lidt
længere ned i fx. 28-200mm eller 18-200mm

Prøv at tage et kig på sigmas 18-200mm EX-DC og Tamron 18-200mm XR-Di,
evt. en Sigma 18-250mm eller Tamrons nye 18-270mm...

Sigma 18-200mm
http://www.google.com/search?source=ig&hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENDK276&=&q=sigma+18-200+review&btnG=Google+Search&aq=1&oq=sigma+18
Sigma 18-250mm
http://www.google.com/search?hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENDK276&q=sigma+18-250+review&aq=1&oq=sigma+18-250&aqi=g9g%3As1
Tamron 18-200mm
http://www.google.com/search?hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENDK276&q=tamron+18-200+review&aq=1&oq=tamron+18-20&aqi=g10
Tamron 18-270mm
http://www.google.com/search?hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENDK276&q=tamron+18-270+review&aq=1&oq=tamron+18&aqi=g10

mvh. Erik Richard

Fra : Morten

Dato : 23-06-09 15:31

[...]

Hej Erik

Ja, det var nok noget i stil med ovenstående, som jeg havde i tankerne. Men
så vidt jeg umiddelbart kan se, så er div. anmeldelser ikke alt for gode af
disse alt-i-et-objektiver, hvilket er ærgerligt.

Jeg havde håbet på, at den teknologiske udvikling efterhånden havde gjort,
at man kunne opnå bedre resultater med sådanne objektiver (forstået, at de
selvfølgelig ikke vil komme helt op på samme niveau i alle områder,
sammenlignet med objektiver som er specielt lavet til at dække mindre
områder - men mindre kan da også gøre det for mit vedkommende).

Mvh
Morten

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-09 13:53

Morten <billigpc@(FJERN)yahoo.dk> wrote:

> Hvad synes I at jeg bør vælge - måske et helt tredje objektiv, som jeg ikke
> har nævnt herover?

Du skal bare huske på at alle de objektiver du nævner har en _enorm_
spændvidde, og de fleste af dem jeg har haft i hænderne var ærligt talt
ringe.

Jeg vil nok spiltte det op i 2 eller 3 og så bruge de 15 sekunder det
tager at skifte objektiv en gangimellem.

/thomas