Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så stoppede Kodachrome
Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-06-09 19:08

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-06-09 20:41

news:4a3fc86d$0$48241$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=2709&pq-locale=en_US&gpcid=0900688a80b4e692

Hej

Det ville jo ske, en epoke er slut, desværre

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-09 20:48

> http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=2709&pq-locale=en_US&gpcid=0900688a80b4e692
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Selvom Kodachrome er unik, er det næppe en katastrofe, at filmen udgår af
produktion. Jeg er nok en af dem som har syntes godt om Kodachrome, men i
praksis har jeg kun brugt den sjældent. Og Kodak kan på ingen måde leve af,
at en film er unik, hvis folk mest ønsker den på markedet af nostalgiske
årsager. Der er mange andre gode diasfilm at vælge mellem i dag (som er
lettere at scanne), og jeg er overrasket over, at Kodak har været så længe
om at dreje nøglen for Kodachrome (flere klassiske Ektachrome ER udgået).
Især når Kodaks eget laboratorium blev lukket for nogle år siden, og at
Kodak har en ekstra udgift ved at sende vores film videre til Dwaynes Photo
(som laver et fint arbejde i øvrigt).

-Joachim

Fra : Stig Holmberg

Dato : 22-06-09 22:19

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen
> http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=2709&pq-locale=en_US&gpcid=0900688a80b4e692
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Ja, og det må være den eneste dias-film som der er blevet skrevet en sang
om!:

http://www.youtube.com/watch?v=ujhdf9_IO4w

Mvh. Stig

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 22-06-09 23:00

> http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=2709&pq-locale=en_US&gpcid=0900688a80b4e692
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Jeg må ærligt indrømme, at den sidste jeg skød smed jeg ud, fordi den havde
lagt lang tid i køleskabet og skulle sendes til USA for at blive fremkaldt
(hvilket ikke var inkluderet i prisen, da laboratoriet i Schweitz var
lukket). Jeg har så også altid været Fuji mand, mere knald på de grønne og
blå farver, så det hedder Velvia 50 fra nu af

MVH
Thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-06-09 05:06

"www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> Schweitz var lukket). Jeg har så også altid været Fuji mand, mere knald på
> de grønne og blå farver, så det hedder Velvia 50 fra nu af

Det er også ganske få Kodachrome jeg har taget, men jeg syntes det er
bemærkelsesværdigt at de stopper produktionen. Velvia bidrog vist med at
markedsandelen faldt inden verden blev digital.

Jeg brugte også nogle langsomme Fuji diasfilm inden Velvia kom, men jeg var
mest til sort/hvid og farve-negativ film.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 23-06-09 08:19

> [...]
>
> Jeg brugte også nogle langsomme Fuji diasfilm inden Velvia kom, men jeg
> var mest til sort/hvid og farve-negativ film.

Jeg syntes at negativer var så bøvlede at scanne, så det blev som regel til
Velvia 50, selvom den var skide bøvlet at få i Sønderjylland, ellers stod
den på Sensia 100, som altid var hjemme.

MVH
Thomas

Fra : Thomas Kjær

Dato : 23-06-09 07:43

On 2009-06-22, www.tsp-photo.com <sass@-slet-mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> lukket). Jeg har så også altid været Fuji mand, mere knald på de grønne og
> blå farver, så det hedder Velvia 50 fra nu af

Var den med mailer, den film du havde? For mine film sender jeg til
Lausanne i Schweitz, hvorfra Kodak så sender dem til Dwayne's i Kansas for
mig. Så jeg kommer af med ~15,- i porto pr. film.

Hvis man skulle have lyst til at opleve det sidste af legenden (og har en
mellemmand i UK), så kan man stadig købe filmene med mailers fra 7dayshop;

http://www.7dayshop.com/catalog/product_info.php?cPath=777_1&products_id=6175

Her er lidt af mine Kodachrome billeder fra i år;

http://www.flickr.com/search/?q=kodachrome&w=10821106%40N08

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 23-06-09 08:24

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Var den med mailer, den film du havde? For mine film sender jeg til
> Lausanne i Schweitz, hvorfra Kodak så sender dem til Dwayne's i Kansas for
> mig. Så jeg kommer af med ~15,- i porto pr. film.

Maileren kan jeg ikke huske om jeg var kommet til at smide ud, men det var
en Lausanne-film, så meget kan jeg huske. Den endte sine dage som uexponeret
film, hvor den blev brugt til flash-eksperimenter

> [...]
> mellemmand i UK), så kan man stadig købe filmene med mailers fra 7dayshop;

Jeg tror faktisk også der er lagre herhjemme, men prisen er nok noget højere
end hvad de sælger til.

> Her er lidt af mine Kodachrome billeder fra i år;
>
> http://www.flickr.com/search/?q=kodachrome&w=10821106%40N08

Spændende, er den blålige tone bevidst? Hvad bruger du i grunden af scanner?

MVH
Thomas

Fra : Thomas Kjær

Dato : 23-06-09 08:46

On 2009-06-23, www.tsp-photo.com <sass@-slet-mail.tele.dk> wrote:

> Jeg tror faktisk også der er lagre herhjemme, men prisen er nok noget højere
> end hvad de sælger til.

Ja, 7dayshop har generelt nogle af de billigste priser jeg har fundet, men
de sender jo så kun til UK adresser.

> Spændende, er den blålige tone bevidst? Hvad bruger du i grunden af scanner?

Det er den, men jeg overvejer dog lidt om jeg måske skal have scannet
nogle af dem igen. Jeg synes det har været lidt svært at få ordentlige
resultater ud af KR64 når jeg scanner den - der er Velvia er meget nemmere
at have med at gøre.

Til disse billeder har jeg brugt en Coolscan V ED (og Vuescan). Til 120
har jeg købt en Epson V750, som dog pt. er tilbage hos Epson igen, da den
ikke belyste negativerne jævnt.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-09 09:59

> [...]
> nogle af dem igen. Jeg synes det har været lidt svært at få ordentlige
> resultater ud af KR64 når jeg scanner den - der er Velvia er meget nemmere

KR64 er heller ikke let at scanne. Kodachromes styrke har efter min mening
været til projektering på lærred. For mig er Velvia ikke noget alternativ
til Kodachrome - men det er et spørgsmål om smag. Filmen er skarp, men
farverne er alt for dominerende til mig. Næ, så vil jeg hellere bede om en
Fuji Astia (eller bare en almindelig Sensia eller Elite Chrome).

> Til disse billeder har jeg brugt en Coolscan V ED (og Vuescan). Til 120
> har jeg købt en Epson V750, som dog pt. er tilbage hos Epson igen, da den
> ikke belyste negativerne jævnt.

Jeg bruger også Coolscan V. Sjovt nok du nævner det med Epson. Jeg købte for
nylig en 4490, men den sendte jeg retur på grund af en permanent støjstribe
i billedet. Jeg har derfor overvejet en V750 i stedet, men....nu bevæger vi
os nok over mod et indkøbsspørgsmål...Epson skal roses for deres
kundeservice....

-Joachim

Fra : Thomas Kjær

Dato : 23-06-09 14:00

On 2009-06-23, J. Larsen <joac> wrote:
> [...]
> farverne er alt for dominerende til mig. Næ, så vil jeg hellere bede om en
> Fuji Astia (eller bare en almindelig Sensia eller Elite Chrome).

Jeg er stadig ved at prøve mig frem igennem de forskellige film. Jeg
synes også RVP50 til tider kan være en smule for meget, så jeg har bestilt
noget RVP100F som jeg glæder mig til at se hvordan ser ud. Jeg kunne
forestille mig det ville være endnu lettere at scanne.

> [...]
> i billedet. Jeg har derfor overvejet en V750 i stedet, men....nu bevæger vi
> os nok over mod et indkøbsspørgsmål...Epson skal roses for deres

Ja, Epson var ret lette at have med at gøre. De konstaterede blot
scanneren som DOA, og bad mig sende den retur til forhandleren. Nu venter
jeg så blot på at Pixmania modtager den, og (forhåbentligt) sender mig en
ny.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>