Hjælp til fejlfinding: debian & X fryser
Fra : Jørgen Tietze

Dato : 21-06-09 17:02

Hej
Jeg har brug for lidt hjælp til at finde ud af hvorfor min computer
fryser. Det er nemlig noget den lige er begyndt på.

Jeg kører debian 5 med en 2.6.26 kernel på et via epia sn18000 bundkort
og alt har kørt i skønneste orden rigtig længe.

Den starter op i text-mode og når jeg skal ind i X bruger jeg startx. X
starter og window manageren xfce4 starter, men bliver ikke færdig med at
loade. Computeren er herefter frosset og kan hverken kontaktes gennem
netværk og tastaturet er låst (dioderne for caps lock og num lock virker
f.eks. ikke).

Jeg har prøvet at oprette en ny bruger for at se om det var en
konfigurationsfil der måske var noget galt med, men det har ikke
hjulpet. Jeg har fjernet de seneste pakker der er blevet installeret
gennem apt, men det har heller ikke gjort noget.

Jeg kan starte en tightvncserver, hvor brugerfladen loader uden at den
fryser.

Hvordan kommer jeg videre med fejlfinding? Jeg ville egentlig hellere
fejlfinde problemet end rulle tilbage til seneste backup.

- Jørgen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-06-09 17:08

On 2009-06-21, Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Hvordan kommer jeg videre med fejlfinding? Jeg ville egentlig hellere
> fejlfinde problemet end rulle tilbage til seneste backup.

Hvis du har en anden PC og serielle porte på begge kan du starte med at
slå seriel console til og se om du kan få et stack trace ud af den når
den crasher.

--
Andreas

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 21-06-09 17:10

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Hvis du har en anden PC og serielle porte på begge kan du starte med at
> slå seriel console til og se om du kan få et stack trace ud af den når
> den crasher.

Det har jeg desværre ikke

- Jørgen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-06-09 17:14

Den Sun, 21 Jun 2009 18:02:25 +0200 skrev Jørgen Tietze:
> [...]
> loade. Computeren er herefter frosset og kan hverken kontaktes gennem
> netværk og tastaturet er låst (dioderne for caps lock og num lock virker

Jeg ville skyde skylden på grafikkort-driveren.

> [...]
> hjulpet. Jeg har fjernet de seneste pakker der er blevet installeret
> gennem apt, men det har heller ikke gjort noget.

Prøv at nedgradere driveren til grafikkortet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 21-06-09 18:14

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Prøv at nedgradere driveren til grafikkortet.

Ja - det kunne være en mulighed, men lige nu bruger jeg nedenstående
version fra sidste halvdel af december 2008. Har du evt. en ide til
hvilken version jeg skulle nedgradere til?

xserver-xorg-video-openchrome_0.2.902+svn579-4_i386.deb

- Jørgen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-06-09 19:16

Den Sun, 21 Jun 2009 19:14:19 +0200 skrev Jørgen Tietze:

> [...]
> hvilken version jeg skulle nedgradere til?
>
> xserver-xorg-video-openchrome_0.2.902+svn579-4_i386.deb

Den sidste der har virket...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 21-06-09 22:43

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Den sidste der har virket...

Jeg har ikke kunnet finde ud af hvad den sidste velfungerende driver
var. Men du havde fat i den rigtige ende om at det var her det var galt.
Ifølge: <https://help.ubuntu.com/community/OpenChrome>

Kan man indføre "XaaNoImageWriteRect" som option i /etc/X11/xorg.conf:

Section "Device"
Identifier "VIA Chrome"
BusID "PCI:1:0:0"
Driver "openchrome"
Option "XaaNoImageWriteRect"
EndSection

Det er netop denne option der gør at den fryser eller ej.

Tak for hjælpen!

- Jørgen