Fatter hat af AM3 + DDR3
Fra : Martin [6000]

Dato : 22-06-09 21:07

Hej gruppe,

Jeg er kørt lidt fast i min upgrade.

Har kig på noget AM3 + X4940BE men alle de bundkort jeg kan finde har en
ram-spec på 1,5v og alle de ram jeg kan finde i DD3 triplechannel er
1,65v og derover. Har kigget Geil, OCZ, Kingston osv..

Nogen mening med galskaben? Går ud fra bundkortene ikke kan køre med ram
der kører med mere end 1,5v...

På forhånd tusind tak

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 23-06-09 10:33

> [...]
> 1,65v og derover. Har kigget Geil, OCZ, Kingston osv..
>
> Nogen mening med galskaben? Går ud fra bundkortene ikke kan køre med ram

Hej Martin

Er det rigtig forstået at du vil samle en maskine med en Phenom II 940 i et
AM3 bundkort?
Det vil jeg foreslå dig ikke at gøre, da lige præcis den cpu ikke
understøtter AM3. Phenom II 920 og 940 er de 2 eneste cpu'er i Phenom
II-serien som kun kan køre med DDR2-ram. Hvis du vil have quad-core og DDR3,
skal du kigge på de 2 nye modeller, 945 og 955.

http://www.amd.com/us/products/desktop/processors/phenom-ii/Pages/phenom-ii-model-number-comparison.aspx

PÃ¥ det link kan du se at 920 og 940 er AM2+, og alle de andre er AM3 - de 2
nye - 945 og 955 står ikke på den liste, men de er også AM3

Det næste er, at et AM3-system ikke understøtter triple-channel ram, men
dual-channel, så du skal montere enten 2 eller 4 ram-stænger for optimal
ydelse (du kan godt sætte 3 stænger i, mig bekendt, men jeg er ikke lige
klar over hvad resultatet bliver)
De triple-channel sæt du kigger på, er primært målrettet mod intel's I7-cpu.

Bundkortet kan godt køre med ram der kræver mere end 1,5v - de 1,5v er std
specifikation for DDR3-standarden.
Omvendt mener jeg at du skal kigge dig for når du køber - der er en del
"ældre" dual-channel sæt der kræver omkring 1,9-2,0v for at køre med den
lovede hastighed.

Typisk kører rammene langsommere end de er garanteret at kunne, når du bare
sætter dem i bundkortet, og derfor vil du normalt sagtens kunne starte
computeren op, og så indstille spænding og hastighed i bios efterfølgende.

Jeg har kingston 1600 mhz ddr3-ram i min computer, og std indstillingen i
bios er 1066 mhz, og ved den fart kan de nemt fungere ved 1,5v, selv om det
er 1,65v

mvh
Jacob

Fra : jk

Dato : 23-06-09 11:31

On Tue, 23 Jun 2009 11:32:51 +0200, "Jacob Pedersen" <spam@go.away>
wrote:

> [...]
>bios er 1066 mhz, og ved den fart kan de nemt fungere ved 1,5v, selv om det

Wow, det var da vejledning, der vil noget !

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=482721&Specs=true

disse mushkin DDR3 ram kræver kun 1.5 volt.

Jeg vil generelt anbefale, at satse på et bundkort for DDR2 ram (AM2+)
og en CPU, der kan køre med både DDR2 og DDR3.

DDR3 ram performer ikke et hak bedre end DDR2 ram, og koster mere.

Computerbranchen ynder dog teknologi-skift for omsætningens skyld. Jeg
læste lige i dag, på en linuxsite (distrowatch) et interview med en
softwaremand, der mente, at MHz-racet nu er ovre, og erstattet af et
power-ræs imod lav effekt og lang batteri-tid. Jeg tror, han har ret.
Megapixel racet er nok også ved at kulminere. Man betaler jo ikke mere
for mere støj.

mvh

John

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 23-06-09 13:12

> Wow, det var da vejledning, der vil noget !

Jeg syntes i hvert fald at det ville være ærgeligt at få købt en cpu og et
bundkort der ikke passede sammen.

> Jeg vil generelt anbefale, at satse på et bundkort for DDR2 ram (AM2+)
> og en CPU, der kan køre med både DDR2 og DDR3.

I teorien er vi enige. I praksis syntes jeg AMD's prissætning gør den
løsning mindre attraktiv hvis man vil have quad-core.

Hvis man vil have AM2+ kan man vælge frit mellem alle quadcore Phenom II,
incl X4 940BE, som koster kr. 1277,- på edbpriser
Hvis man vil have en quadcore cpu med ddr3-kompatibilitet og mindst samme
ydelse som X4 940BE, er der kun X4 945 og X4 955BE at vælge imellem, og de
koster hhv kr. 1527,- og kr. 1622,-

Derfor mener jeg at man får mere value for money ved at vælge X4 940BE hvis
man alligevel vil have AM2+ platform.

Hvad der er den optimale løsning er selvfølgelig helt individuelt.

> DDR3 ram performer ikke et hak bedre end DDR2 ram, og koster mere.

Pris/ydelsesforholdet er ikke til DDR3's fordel i dag - omvendt er
muligheden for at genbruge rammene ved en evt opgradering større.

mvh
Jacob

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-06-09 14:26

> Er det rigtig forstået at du vil samle en maskine med en Phenom II 940 i
> et AM3 bundkort?

Ja det var min intention.

> Det vil jeg foreslå dig ikke at gøre, da lige præcis den cpu ikke
> understøtter AM3.

Hmm det var jeg ikke klar over - synes jeg havde set den som AM3.

> Det næste er, at et AM3-system ikke understøtter triple-channel ram, men
> dual-channel,

Ja det fandt jeg ud af i nat.. hehe. Det kommer bag på mig da jeg troede
det var en selvfølge - det har bidraget en hel del til min forvirring at
det implicit lå at det "selvfølgelig" var Intel der kørte med det.

> så du skal montere enten 2 eller 4 ram-stænger for optimal
> ydelse (du kan godt sætte 3 stænger i, mig bekendt, men jeg er ikke lige
> klar over hvad resultatet bliver)

Jeg holder mig til dual

> Bundkortet kan godt køre med ram der kræver mere end 1,5v - de 1,5v er
> std specifikation for DDR3-standarden.

Ahh nice. For synes godt nok ikke de hænger på træerne og dem man endelig
finder i DDR3 kører med så lav hastighed at DDR2 render fra dem - på
papiret ihvertfald.

Tak for dit meget udførlige svar.

Jeg er imellemtiden gået væk fra AM3 og over til AM2+ - basalt set rækker
mit behov ikke til 4 kerne og ej heller DDR3 ram. Jeg tænkte blot at
skulle der være fest så lad der være fest :D

Prismæssigt sparer det mig også ca. 50% - noget jeg snildt kan bruge på
andet hardware istedet for.

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-06-09 15:11

> Derfor mener jeg at man får mere value for money ved at vælge X4 940BE
> hvis man alligevel vil have AM2+ platform.

AM2+ har jeg mere eller mindre lagt mig fast på nu.

Umiddelbart har jeg prøvet at arbejde ud fra 940BE'en - den er noget
dyrere end en Phenom (I) X2, men jeg håber den performer betydeligt bedre
og dermed merprisen værd.

Jeg har kig på et GA-M720-US3 som kræver 1,8v ram. Er det korrekt
forstået at dette blot er standard-spændingen og jeg således fint kan
smide nogle 1066MHz OCZ på 2,1v i?

Jeg strander hver gang på ram-valget... de billige valueudgaver kan
"nemt" findes på 1,8v (eller 1,5v ved DDR3), men går man et hak op i
kvalitet så stiger spændingen også.

Nogle anbefalinger omkring bundkort og ram til omtalte CPU? Jeg har ikke
brug for SLI/Crossfire og et af mine eneste krav er nvidia-chipsæt da jeg
ikke er helt tryg ved AMD (kører Linux primært). I første omgang skal der
ikke games, men når Diablo 3 udkommer skal der et matchende grafikkort i.

På forhånd tak

PS: Jeg har et Antec Sonata III med 500W "80" PSU til projektet. Jeg går
ikke ud fra den er for svag?