Starter nogle gange op i 16 farver, 800x60~
Fra : Stig Johansen

Dato : 22-06-09 17:58

Hej gruppe.

En af mine kammerater har en, godt nok lidt ældre, PC.

Den er begyndt af og til at starte op med 16 farver, og 800x600 opløsning,
altså 'minimums' indstilllingerne.

Hvis man rebooter en eller flere gange, når det sker, starter den korrekt op
med 16bit farver og 1024x768.

Det har stået på nogle uger, men det er åbenbart lidt tilfældigt hvornår den
starter op med den lave opløsning.

Jeg har ikke maskinen her, men under et besøg så jeg at properties på
grafikkortet var default driver.

Vi snakker lidt om det kan vær grafikkortet, men så burde det vel slet ikke
virke eller ?

Som sagt har jeg ikke maskinen her, så jeg kan ikke komme med flere
oplysninger pt.

Men er der nogle bud på hvad der evt. er galt ?

Eventvieweren viser ingen fejlmeldinger.

Stig Johansen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-06-09 21:19

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> oplysninger pt.
>
> Men er der nogle bud på hvad der evt. er galt ?
>
> Eventvieweren viser ingen fejlmeldinger.

Default driveren plejer ikke at være den optimale. Opdater med en rigtig
driver som enten hentes hos producenten af den bærbare,eller hos det firma
som har lavet grafikkortet.

Kurt

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-06-09 05:49

Kurt B. Andersen wrote:

> Default driveren plejer ikke at være den optimale. Opdater med en rigtig
> driver som enten hentes hos producenten af den bærbare,eller hos det firma
> som har lavet grafikkortet.

Jeg fik vist ikke forklaret det særlig godt, når jeg læser det jeg har
skrevet.

Det er en ældre stationær PC, og den er installeret med den rigtige driver
til grafik kortet.

Det jeg mente med default, er symptomet når den starter op med de 16 farver
(ikke 16 bit) og 800*600.

Når den starter på denne måde står der bare standard vga under properties.
Starter den derimod normalt op, er det den rigtige driver, og den fungerer
normalt.

Det kunne tyde på, at windows måske slet ikke ser kortet rigtigt, og bare
bruger den indbyggede vga driver (en gang imellem).

Jeg ved ikke om det er HW eller SW, men windows melder ikke om fejl i
eventvieweren.

Måske er det grafikkortet, men så burde der vel slet ikke komme noget på
skærmen.

Spørgsmålet er også om man overhovedet kan få reservedele, da den nok er 6-7
år gammel.

Stig Johansen

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 23-06-09 07:02

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skærmen.
>
> Spørgsmålet er også om man overhovedet kan få reservedele, da den nok er

Det kan ikke betale sig at rep. grafikkortet, køb hellere et nyt / andet.