Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvilke hukommelseskort
Fra : Steen

Dato : 21-06-09 18:28

Forskellige kameraer bruger forskellige hukommelseskort. Hvilken type
kort er der mest fremtid/økonomi i?
Nogle typer man skal holde sig fra?
--
iPhoneSteen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-06-09 18:39

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> wrote in message
> Forskellige kameraer bruger forskellige hukommelseskort. Hvilken type
> kort er der mest fremtid/økonomi i?

De 2 mest udbredte typer er CF (Compact Flash) og SD/SDHC (Secure Digital
High Capacity). Det er nemt at finde kortlæsere til den type kort
Generelt findes CF kortene i hurtigere og med større kapacitet end SDHC, men
de er også fysisk større.

> Nogle typer man skal holde sig fra?

Olympus og Sony bruger deres egne specielle hukommelseskort (xD-picture card
og Memory Stick) af deres modeller i mange af deres modeller, men der er
også en del af deres kameraer som bruger CF kort.

Personligt ville jeg prøve at undgå sådanne kort, men det vigtigste er at
kortet passer til det kamera man har valgt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 21-06-09 19:45

Mogens Hansen wrote:
> [...]
>
> Personligt ville jeg prøve at undgå sådanne kort, men det vigtigste er at
> kortet passer til det kamera man har valgt.

Og dog.. - Ofte er kortet til kameraet en engangsanskaffelse lige
som selve kameraet.

/Lars

Fra : Steen

Dato : 21-06-09 20:35

Lars Peter Larsen <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

> Og dog.. - Ofte er kortet til kameraet en engangsanskaffelse lige
> som selve kameraet.
>
> /Lars

Tak til begge. Kortet er ganske rigtigt ofte en engangsomk. (med mindre
det går i ged), for man (jeg) tømmer som regel kortet for data med jævne
mellemrum
--
Steen

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 21-06-09 21:48

Steen wrote:

> Tak til begge. Kortet er ganske rigtigt ofte en engangsomk. (med mindre
> det går i ged), for man (jeg) tømmer som regel kortet for data med jævne
> mellemrum

Jeg har aldrig brugt kortlæser idet mit camera (Olympus C740)
præsenterer sig som en flashdisk når jeg slutter det til computeren med
USB-kablet.
Jeg har derimod oplevet at det går i ged for andre der vælger eller er
nødsaget til at bruge kortlæser.
Ved at bruge cameraet som kortlæser er jeg også ude over problemer med
at kortlæseren ikke kan håndtere kortet hvis det f.eks er større end
kortlæseren er beregnet til..

/Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-09 00:25

Lars Peter Larsen wrote:

> [...]
> Ved at bruge cameraet som kortlæser er jeg også ude over problemer med
> at kortlæseren ikke kan håndtere kortet hvis det f.eks er større end

Samme her med min Olympus SP-510UZ (og den gamle C760UZ), men jeg har
alligevel investeret i en orig. Olympus XD kortlæser til den. Det kan
godt være en god idé og fordel nogle gange....

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-09 00:16

Mogens Hansen wrote:

> [...]
>
> Personligt ville jeg prøve at undgå sådanne kort, men det vigtigste er at
> kortet passer til det kamera man har valgt.

Øhh...Man vælger da ikke kamera efter kort udbredelse. - det er da
kuleskørt..-( - Man vælger derimod kamera efter behov + kvalitet, - og
så må man tage det, som det kommer mht. korttype...

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-06-09 05:33

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in message

Mogens Hansen wrote:

[8<8<8<]

> Øhh...Man vælger da ikke kamera efter kort udbredelse. - det er da
> kuleskørt..-(

Det var det jeg mente.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Soren Friberg

Dato : 22-06-09 07:58

Mogens Hansen skrev:
> [...]
> High Capacity). Det er nemt at finde kortlæsere til den type kort
> Generelt findes CF kortene i hurtigere og med større kapacitet end SDHC, men

Men er det ikke lidt sjovt, at det nye Nikon D300s bruger SD kort i
stedet for CF kort?

Kh. Søren

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-06-09 08:38

"Soren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Men er det ikke lidt sjovt, at det nye Nikon D300s bruger SD kort i stedet
> for CF kort?

Nu har jeg ikke set nogen spec på Nikon D300s.

Hvad er din pointe ?

SDHC overtager en del kamerasegmenter hvor CF tidligere blev anvendt - det
ses i mange kameramodeller (f.eks. Nikon D70 -> D80 eller Canon 400D ->
450D)

Der er ingen tvivl om at CF kort findes med større kapaciteter (op til
100GB) og hurtigere overførselshastighed (45 MB/s) end hvad der findes i
SDHC. De hurtigste SDHC kort (Sandisk Extreme III) bruger angiveligt en ikke
standard protokol for at når 30 MB/s
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9314-9578
som kun er understøttet af få kameraer (f.eks. Nikon D90)
Det er formodentlig derfor at de største kameraer (f.eks. Nikon D3(x), Canon
1D(s) og Sony A900) bruger CF.

Fremover vil vi formodentlig se kameraer der bruger SDXC og CFast kort.

Personligt bruger jeg både CF og SD kort (som backup) - fordi sådan er
kameraerne bygget.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Soren Friberg

Dato : 22-06-09 17:01

Mogens Hansen skrev:

> Nu har jeg ikke set nogen spec på Nikon D300s.

Det har jeg heller ikke, men Nikon-US offentliggør øbenbart:
http://zoom.comon.dk/nyheder/Nikon-D300s-afsloeret-af-Nikon-USA-1.99286.html

> Hvad er din pointe ?

At D200 og D300 bruger CF-kort og at det er en forholdsvis stor ændring
i forhold til, hvad Nikon plejer, når de laver s-modeller.

Kh Søren

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-06-09 20:59

"Steen" skrev i en meddelelse
> Nogle typer man skal holde sig fra?

Egentlig ikke - det skal bare passe til kameraet

Nogle kameraer kan så bruge flere kort f.x. mit Sony A700 - der er slot
både til CF kort og Sony's eget Memorystick kort - og funktionsmæssigt
er der jo ikke større forskel.

Jeg bruger 16gb CF kort og 8gb memorystick lidt i flæng.

Jeg har også et Canon G9, der bruger SD kort, så jeg har lidt
forskellige kort

Der har tidligere været brugt andre typer, men disse tre er vist de mest
brugte nu - og det er egentlig lidt ligegyldigt, hvad du vælger.

Og der findes masser af billige kortlæsere, der læser alle formaterne.

Jan

Fra : Ivar

Dato : 21-06-09 21:37

Steen skrev:

> Forskellige kameraer bruger forskellige hukommelseskort. Hvilken type
> kort er der mest fremtid/økonomi i?

SD, på nuværnde tidspunkt.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 21-06-09 22:49

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev :

>SD, på nuværnde tidspunkt.

Men man bør ikke fravælge et kamera fordi det bruger en anden
type og slet ikke, hvis det er CF.

Kort er så billige i dag, at det må være vigtigere at finde et
kamera, der opfylder ens behov.
--
Kerim

Fra : Ivar

Dato : 21-06-09 23:35

Kerim Ellentoft skrev:

> Kort er så billige i dag, at det må være vigtigere at finde et
> kamera, der opfylder ens behov.

Selvfølgelig, men SD-læsere findes overalt. Jeg har en del år
ejet et Sony lommekamera. Det har jeg været godt tilfreds med.
Det eneste der har irriteret mig er korttypen. Det er ikke
spørgsmålet om at købe kortet, men om at kunne give andre
billederne. Jeg har flere gange stået og viftet med en Stick,
uden at der var en kortlæser til det. SD-læser er der i utroligt
mange transportable PC'er. Jeg tror CF vil langsomt forsvinde,
pga størrelsen. Canon er begyndt at droppe den i deres kameraer.

Ivar Magnusson