Vandmelon
Fra : Pernille Højgaard

Dato : 20-06-09 12:36

Hej gruppe

Jeg er vild med vandmelon, hvis den er sprød og sød. Gider ikke hvis den er
blød og kedelig i smagen. Jeg er ligeglad med kerner.

Sidste år havde SuperBest de kæmpe store tigermeloner. Der vejer minimum 10
kg. Heldigvis solgte de dem oxo i kvarte, da jeg umuligt kan nå at konsumere
en hel. De er/var nemlig rigtig rigtig gode.

Jeg mærker selvfølgelig på dem, inden jeg køber dem, og hvis de virker bløde
i skallen, går jeg uden om dem. Dem, med for meget gult, bliver oxo sorteret
fra. Og alligevel kom jeg hjem med en kedelig melon igår.

Men indtil jeg kan få dem igen: Hvordan kan jeg "se" på en alm. vand- eller
tigermelon om den er sprød og lækker? Har I nogen fif eller gode råd?

VH Pernille

--

Livet er for kort til at undgå Pernille

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-06-09 12:42

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men indtil jeg kan få dem igen: Hvordan kan jeg "se" på en alm. vand-
> eller tigermelon om den er sprød og lækker? Har I nogen fif eller

Ingen fif eller råd, men tillad mig at være en sur, gammel mand: Hvorfor
pokker skriver du "oxo"? Jeg går ud fra, det er i stedet for at skrive
"også"? Er det for at spare ét bogstav eller er du en 13-årig "tøz", der
bruger for megen tid på at skrive SMS'er?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Grev Dracula

Dato : 20-06-09 17:42

On Sat, 20 Jun 2009 13:41:52 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>"også"? Er det for at spare ét bogstav eller er du en 13-årig "tøz", der
>bruger for megen tid på at skrive SMS'er?

En 13-årig "tøz" ville aldrig have kunnet skrive et så langt indlæg
uden stavefejl og med næsten korrekt kommatering.

Hun tror nok bare, det er smart at skrive "oxo" i stedet for "også",
hvilket det ikke er, fordi det tager opmærksomheden fra selv
spørgsmålet, og måske afholder det også nogen fra at svare.

Anyways ...

Man kan ikke udenpå se, om en vandmelon er sød eller ej, men man kan
kontrollere, om en moden vanmelon er frisk ved løfte den op med den
ene hånd og med den anden banke på den med knoerne.

Kommer der en hård lyd som fra en spændt tromme, er den frisk og sprød
inden i. Kommer der derimod en dump lyd, er den sandsynligvis blød og
godt på vej mod forrådnelse.

Fra : kjaer

Dato : 20-06-09 18:58

Grev Dracula wrote:

> [...]
>
> Kommer der en hård lyd som fra en spændt tromme, er den frisk og sprød
> inden i. Kommer der derimod en dump lyd, er den sandsynligvis blød og

Eller også har alt for mange følt og banket på den. Det er da en tosset vane
at gå og klem, banke, mase og føle på frugt man alligevel ikke køber.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-06-09 19:02

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller også har alt for mange følt og banket på den. Det er da en
> tosset vane at gå og klem, banke, mase og føle på frugt man alligevel
> ikke køber.

Vel er det ej. Jeg klemmer, banker, maser og føler på de fleste fødevarer,
jeg køber. Jeg er rimelig sikker på, fødevarene ikke tager skade og er
samtidig rimelig sikker på, at jeg får dét, jeg helst vil have.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : padre

Dato : 21-06-09 09:10

"Grev Dracula" <gamma@euv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvilket det ikke er, fordi det tager opmærksomheden fra selv
> spørgsmålet, og måske afholder det også nogen fra at svare.

Skrevet af .................... grev Dracula

Ahemmm - sten og glashuse anyone?

--
padre

Fra : Emil

Dato : 21-06-09 00:46

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> wrote:

>Jeg er vild med vandmelon, hvis den er sprød og sød. Gider ikke hvis den er
>blød og kedelig i smagen. Jeg er ligeglad med kerner.

Kernerne er noget af det eneste sunde i vandmelonerne, så tyg dem og
spyt skallerne ud.
Modsat andre meloner, træder smagen bedst frem hvis vandmelonen nydes
let afkølet.

>Sidste år havde SuperBest de kæmpe store tigermeloner. Der vejer minimum 10
>kg. Heldigvis solgte de dem oxo i kvarte, da jeg umuligt kan nå at konsumere
>en hel. De er/var nemlig rigtig rigtig gode.

Egentligt er der ikke noget i botanisk forstand som hedder
tigermeloner. Med det er blevet kælenavnet for en variant, som
udmærker sig ved et lidt højere sukkerindhold, og som kendes på en
lysere marmorering, så gå efter de blege eksemplarer.
Generelt for vandmeloner gælder, at den sødeste smag findes inderst i
melonen.

10 kg vandmelon lyder af meget til en enkelt person. Fraregnes skallen
og frøende, er der kun 7-8 kg tilbage.
Ved opbevaring mellem 12 grader for hele meloner og 5 grader for
delte, kan de holde sig i maximalt en måned.
Da butikkerne ofte udstiller melonerne i bagende sol, skal
holdbarheden nok sættes til højest en uge.
Altså omkring 1 kg vandmelon at spise om dagen. Thja, så skal du kun
drikke 2 liter vædske derudover

>Jeg mærker selvfølgelig på dem, inden jeg køber dem, og hvis de virker bløde
>i skallen, går jeg uden om dem. Dem, med for meget gult, bliver oxo sorteret
>fra. Og alligevel kom jeg hjem med en kedelig melon igår.

Således ligner valget af melonen i dit liv, valget af kvinden i mit.

>Men indtil jeg kan få dem igen: Hvordan kan jeg "se" på en alm. vand- eller
>tigermelon om den er sprød og lækker? Har I nogen fif eller gode råd?

Normalt varer en høst på en mark med vandmeloner i en månedstid, og
melonerne bliver dagligt banket på, så bonden er helt sikker på, at
melonerne bliver høstet nøjagtigt på den dag, hvor frugten er helt
moden.
Vandmeloner eftermodner ikke, så du kan være ret sikker på, at du
aldrig vil kunne købe en umoden frugt.
Vælg den forhandler, som opbevarer dem ved max. 12 grader C.

m.v.h. Emil