Hjælp til at finde et godt gaskomfur med g~
Fra : Ukendt

Dato : 20-06-09 11:57

Jeg bliver nok nødt til at købe et nyt komfur, og det skal være gas, med
gas ovn.

Alle forhandlere i nærheden af hvor jeg bor brillierer med ikke at have et
eneste hjemme, så jeg er nok nødt til at købe det online.

Jeg synes der mangler teknisk information hos forhandlere og producenter,
især om ovnens egenskaber, og derfor spørger jeg jer om råd og vejledning.
Jeg er stort set ligeglad med hvordan det ser ud. Jeg går mere op i
funktionalitet, holdbarhed/kvaliteten. Jeg vil rigtig gerne have en ovn der
er god til at holde lave temperaturer.
Det eneste mærke jeg har set der skriver lidt om temp. regulering i ovnen er
Smeg, som har en model der angiveligt kan reguleres fra 50 til 275 grader.
Men til gengæld har jeg fået at vide at Smeg er noget lort, forstået på den
måde at det er flot design, med elendig hardware inden i. Er i enige?

Er der nogen der kan give lidt gode råd?

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 20-06-09 13:34

"Suede" <-----> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er i enige?
>
> Er der nogen der kan give lidt gode råd?

Allerførst er jeg for nysgerrig til ikke at spørge om hvorfor du vil have
gasovn også. Er der ikke strøm, hvor det skal anvendes?

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-09 14:27

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> Allerførst er jeg for nysgerrig til ikke at spørge om hvorfor du vil have
> gasovn også. Er der ikke strøm, hvor det skal anvendes?

Mest fordi at jeg godt kan li at bruge gas. Det er billigere end strøm, og
strøm bruger jeg allerede alt for meget af.
Jeg har et 46 år gammelt gas komfur nu, med gasovn, som ikke længere er i
stand til at holde den laveste temp. fordi sikrings anordningen tror at
ovnen er gået ud når der i længere tid kun er en lille flamme, og så lukker
gassen af sig selv.
Den laveste temp var 125 grader på min nuværende, hvilket egentlig er for
meget, og derfor efterlyste jeg info om de nye ovnes egenskaber, for at
finde ud af om det overhovedet er muligt at få en gasovn der kan holde temp.
under 125 grader.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-06-09 22:41

Suede skrev bl.a.:

> for meget, og derfor efterlyste jeg info om de nye ovnes egenskaber,
> for at finde ud af om det overhovedet er muligt at få en gasovn der
> kan holde temp. under 125 grader.

Du skal være heldig, hvis det overhovedet er muligt at få en gasovn!

Kig på alle de relevante producenter hjemmeside. Der er kun meget få
modeller som har gasovn, så udvalget er slet ikke så stort.

Langt de fleste har elovn, fordi det uden problem kan laves med 1-fase
varmelegemer. Min kammerat købe komfur i 2007 da alle skulle skifte pga
gassen, og jeg hjalp med at finde en model med gasovn. Det var nærmest
umuligt at finde, og slet ikke til en pris, han kunne betale. De dyre og
større modeller er rimelig nemme at finde, men de mindre er udbudet meget
reduceret.

Claus

Fra : Bjarne

Dato : 21-06-09 07:04

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> modeller som har gasovn, så udvalget er slet ikke så stort.
>
> Langt de fleste har elovn, fordi det uden problem kan laves med 1-fase

I forhold til de ting, som vi tilbereder i ovnen, føler jeg ikke, at vi
savner en gasovn. Temperaturen er rimeligt stabil og opnås hurtigt, og
der er desuden varmluftovn og grill.
Jeg er lidt nysgerrig efter, hvad der gør gasovn så meget bedre?

Til gengæld er jeg meget glad for vores gasblus!

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-09 08:01

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg er lidt nysgerrig efter, hvad der gør gasovn så meget bedre?

At den er hurtig varm, ikke bruger strøm, og er billigere i brug.
Jeg påstår dog ikke at den er så meget bedre end noget andet. Det eneste jeg
siger er at jeg godt ka li' sådan en, og derfor gerne vil have en igen.

Er der slet ingen der har en nyere gasovn, der kan fortælle mig lidt om
muligheden for at holde lave temperaturer?

Fra : Bjarne

Dato : 21-06-09 13:55

Suede skrev:
> [...]
> jeg siger er at jeg godt ka li' sådan en, og derfor gerne vil have en igen.

Det kan jeg godt følge.

Mit råd kunne være at spørge dit gasselskab. Måske har de en
forbrugerrådgivning og interesse i at fremme anvendelsen til forskellige
formål.

vh

Bjarne

Fra : Anders P.

Dato : 21-06-09 14:32

> Er der slet ingen der har en nyere gasovn, der kan fortælle mig lidt om
> muligheden for at holde lave temperaturer?

I forbindelse med Bygas2 købte jeg et Voss GGB3205, hvor der på knappen
står 150-290. Jeg har dog ikke prøvet nogen af yderstillingerne, så hvor
præcise de er kan jeg ikke sige. I øvrigt er jeg godt tilfreds, bortset
fra at ovnen ikke kan lave sprøde forårsruller

Mvh. Anders

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-06-09 14:52

Anders P. skrev bl.a.:

> I forbindelse med Bygas2 købte jeg et Voss GGB3205, hvor der på
> knappen står 150-290. Jeg har dog ikke prøvet nogen af
> yderstillingerne, så hvor præcise de er kan jeg ikke sige

Det lyder meget rigtigt. Man skal lige huske på, at en elovn er
*termostatstyret*, og kan derfor have meget lave og præcise temperaturer,
fordi det jo er muligt at tænde og slukke for varmelegemet ganske nemt. Det
kan man ikke med gas. Det er antageligvis ikke muligt for små komfurer at
slukke og tænde gasbrænderen. Det kan man gøre i et stort anlæg med et lille
vågeblus og meget automatik, men det er nok både for dyrt og farligt i en
lille gasovn. Så der vil gassen altså brænde hele tiden, og det medfører
naturligvis en ret høj minimums temperatur.

Det gør også, at en gasovn er dyrere i drift end en elovn.

Iøvrigt mener jeg, at jeg så noget med økonomi i gas kontra el i den pdf,
jeg postde tidligere fra Suhrs husholdningsskole.

Claus

Fra : Bjarne

Dato : 21-06-09 15:14

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> lille gasovn. Så der vil gassen altså brænde hele tiden, og det medfører
> naturligvis en ret høj minimums temperatur.

Elektrisk regulering af gassen gør uden tvivl projektet dyrere end en
simpel elovn, men forudsætningen er tilsyneladende ikke, at det skal
være lige så billigt.

Det vigtigste for sikkerheden er, at gassen afbrydes, hvis der ikke er
flammer. Det kan den jo godt uanset om reguleringen af gastilførselen
sker elektrisk.

Spørgsmålet er ikke, om det er muligt, men om der findes et brugbart
produkt på markedet i Danmark.

> Det gør også, at en gasovn er dyrere i drift end en elovn.

Ikke nødvendigvis. Det må afhænge af ovnen og hvordan den bruges.
El er meget dyrt.

Men det bliver næppe nogensinde økonomisk rentabelt, hvis komfuret
koster det dobbelte. Der skal steges mange hanekyllinger, før
besparelsen er hjemme.

Bjarne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-06-09 08:13

Bjarne skrev bl.a.:

> [...]

Ovenstående er dårligt formuleret. Der skulle stå, langt de fleste
*producenter* har gaskomfurer med el-ovn, fordi det uden problemer kan
> [...]

> hurtigt, og der er desuden varmluftovn og grill.
> Jeg er lidt nysgerrig efter, hvad der gør gasovn så meget bedre?

Jeg aner ikke, hvorfor det er bedre eller om det overhovedet er bedre, men
min kammerat er englænder, så han *ville* have en gasovn og ikke el. Det er
vist ret normalt for englændere, at de har gasovne. Det er også derfor,
hvis man nogen siden har set engelske mad/kogeudsendelser, at de altid
oplyser både ovntemperatur og "gas mark", f.eks. gas mark four.

Men jeg har hørt flere sige, at mad tilberedt i en elovn er mere tørt end
mad tilberedt i en gasovn. Hvad forskellen er, ved jeg ikke, men det kunne
måske være noget med afbrænding af ilten i en gasoven. Det sker vel ikke i
en elovn.

Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-06-09 11:24

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt nysgerrig efter, hvad der gør gasovn så meget bedre?

Siger man ikke, at alt lykkes i en gasovn?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bjarne

Dato : 20-06-09 14:31

Anders Halskov-Jensen skrev:

> Allerførst er jeg for nysgerrig til ikke at spørge om hvorfor du vil have
> gasovn også. Er der ikke strøm, hvor det skal anvendes?

En gasovn kan noget, som en elovn ikke duer til.
Hvor tit har du hørt om folk, der lægger sig med hovedet i en elovn?

Bjarne

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-06-09 14:47

> Hvor tit har du hørt om folk, der lægger sig med hovedet i en elovn?

Det går fint, hvis man bare skal have tørret hår
--
mvh/Preben

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 20-06-09 19:05

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> En gasovn kan noget, som en elovn ikke duer til.
> Hvor tit har du hørt om folk, der lægger sig med hovedet i en elovn?
>
> Bjarne

Jeg vil tro cirka ligeså tit som jeg har hørt om folk med hovedet i en
gasvon

Anders

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-06-09 22:50

Bjarne skrev bl.a.:

> En gasovn kan noget, som en elovn ikke duer til.
> Hvor tit har du hørt om folk, der lægger sig med hovedet i en elovn?

Der er i dag ingen grund til at lægge hovedet i en gasovn. Ligesom
flaskegas, der er bygas2 nemlig ikke giftigt. Man har fjernet kulilten fra
gassen, så man dør ikke af at indånde bygas2. Man bliver ikke engang
bevistløs.

Så det eneste man får ud af at lægge hovedet i en gasovn er hold i nakken og
en irriterende stor gasregning, som man lever længe nok til at skulle
betale.....

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-09 08:49

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> flaskegas, der er bygas2 nemlig ikke giftigt. Man har fjernet kulilten fra
> gassen, så man dør ikke af at indånde bygas2. Man bliver ikke engang

Det er nu ikke rigtigt. Det er måske nok rigtigt at gassen ikke
er giftig (det ved jeg ikke), men man kan dø af at indånde en
vilkårlig luftart hvis der ikke er ilt i luften.

> Så det eneste man får ud af at lægge hovedet i en gasovn er hold i nakken og
> en irriterende stor gasregning, som man lever længe nok til at skulle
> betale.....

Det er dødsboet der skal betale pengeregningen - og familie,
naboer eller redningmandskab der skal betale med deres liv hvis
gassen bliver udsat for en gnist.

--
Bertel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-06-09 14:41

Bertel Lund Hansen skrev bl.a.:

> Det er nu ikke rigtigt. Det er måske nok rigtigt at gassen ikke
> er giftig (det ved jeg ikke), men man kan dø af at indånde en
> vilkårlig luftart hvis der ikke er ilt i luften.

Så er det jo heller ikke gassen, der slår dig ihjel, det er iltmangel. Men
osse det er dybt teoretisk, der er ingen gasovne, der er lufttætte, fordi så
fik forbrændingen ingen ilt, og så er den ene side i brændtrekanten
pludselig væk.

Så jo, der er 100% rigtigt. Se det link, jeg postede tidligere, se også
bygas2.dk og endelig slå methan op i et leksikon.

> Det er dødsboet der skal betale pengeregningen - og familie,
> naboer eller redningmandskab der skal betale med deres liv hvis
> gassen bliver udsat for en gnist.

Det er noget helt andet. Men naturgas er modsat bygas og flaskegas ikke
tungere end luft, så det falder ikke ned på gulvet. Det er derimod lettere,
så det stiger og trækker normalt ud gennem vinduer og aftrækkanaler (i følge
bygas2.dk)

Som alle ved, så kan gas ikke eksplodere, det brænder. Først når det blandes
med ilt i forholdet 1:600 er det eksplosivt. Så med naturgas er det meget
svært at opnå den rette, eksplosive kombination af ilt og gas, netop fordi
den stiger til vejrs.

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-09 16:56

Claus Tersgov skrev:

> Så er det jo heller ikke gassen, der slår dig ihjel, det er iltmangel.

Okay, så kan man heller ikke drukne.

> Men osse det er dybt teoretisk, der er ingen gasovne, der er lufttætte, fordi så
> fik forbrændingen ingen ilt, og så er den ene side i brændtrekanten
> pludselig væk.

Jeg skulle nu nok nære mig for at eksperimentere med hvor længe
jeg kunne trække vejret i en gasovn. Der er ikke nogen garanti
for at det lige er ilten man får trukket ned i lungerne - eller
at man får nok af det.

> Så jo, der er 100% rigtigt.

Ihhh ja.

> Se det link, jeg postede tidligere, se også
> bygas2.dk og endelig slå methan op i et leksikon.

Drop det pis. Jeg lærte om bygas før du var andet end et glimt i
dine forældres øjne.

> [...]
> så det stiger og trækker normalt ud gennem vinduer og aftrækkanaler (i følge

Jeg kan godt acceptere at det er mindre farligt end den gamle gas
af den grund, og specielt må det følge at eksplosionsfaren
forsvinder relativt hurtigt når gasforsyningen er lukket -
medmindre en selvmorder har tapet sprækkerne til.

> Som alle ved, så kan gas ikke eksplodere, det brænder.

Som alle ved, så kan benzin ikke brænde. Det kan kun dampene.

> Først når det blandes med ilt i forholdet 1:600 er det eksplosivt.

Uanset blandingsforholdet så er gas temmelig farligt når det
bliver antændt. Det kan godt ske at pustet er mindre end en ideel
eksplosion, men det er en ringe trøst når man bliver slynget
gennem luften.

Og det er jo ikke sådan at gassen er jævnt blandet over det hele.
Hvis man pumper gas i et rum, vil der stå lommer med ideel
knaldgas hist og pist selv om det meste gas måske er ublandet.

--
Bertel

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-06-09 11:27

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> flaskegas, der er bygas2 nemlig ikke giftigt. Man har fjernet
> kulilten fra gassen, så man dør ikke af at indånde bygas2. Man bliver

Jeg synes, du skal prøve at indånde den helt ugiftige ædelgas helium i
f.eks. otte minutter. Hvis du bagefter er i stand til at skrive et indlæg om
oplevelsen, lover jeg at gå i kirke næste søndag.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-06-09 14:43

Jens Bruun skrev bl.a.:

> Jeg synes, du skal prøve at indånde den helt ugiftige ædelgas helium i
> f.eks. otte minutter. Hvis du bagefter er i stand til at skrive et
> indlæg om oplevelsen, lover jeg at gå i kirke næste søndag.

Hvorfor blander du tingene sammen?!

*ILTMANGEL* er IKKE det samme som *FORGIFTNING*!

Kan du se pointen nu, eller skal jeg stave det for dig?

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-09 16:57

Claus Tersgov skrev:

> Kan du se pointen nu, eller skal jeg stave det for dig?

Vi staver lige engang. Dit postulat:

>    Man har fjernet kulilten fra gassen, så man dør ikke
>    af at indånde bygas2.

Jo, man gør.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 21-06-09 13:56

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> en irriterende stor gasregning, som man lever længe nok til at skulle

Måske gør man, når naboen ringer på døren.

Bjarne

Fra : Lars

Dato : 21-06-09 03:56

Suede skrev:
> [...]
> i. Er i enige?
>
> Er der nogen der kan give lidt gode råd?

Køle-Møller (der hvor Pivert i Klovn arbejder havde i tirsdags en
annonce i avisen for et Electrolux gaskomfur med gasovn for 2000 kr.
Modellen hedder EKG 5000W - ingen oplysninger om min. temp. , men dem
kan du nok finde på nettet.

Fra : Tine

Dato : 21-06-09 17:06

"Suede" <-----> skrev i meddelelsen
> [...]
> Er i enige?
>
> Er der nogen der kan give lidt gode råd?

Jeg har et Smeg gaskomfur med gasovn. Det har fungeret fint i 5 år - det
eneste, jeg er afsindig træt af, er, at foran ved siden af det store blus
med 3 brændere er et lille simreblus. Det betyder, at jeg enten skal stå og
række ind over simregryden for at nå det bagvedliggende arbejdsblus eller
række ind over det meget varme store blus. Ekstremt uhensigtsmæssigt!! Men
ovnen er OK; jeg har i hvert fald ikke haft mislykkede retter endnu.

Hilsen
Tine