Hvor meget RAM skal vi bruge?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 20-06-09 13:21

Hej igen

Afledt af tråden nedenunder ( "Den vil ikke starte.. " ) er vi ude efter en
ny pc.
Der er jo nok at vælge imellem, og de nye kører jo med Vista Home Premium.

Ikke for at starte en religionskrig, men:
Hvor meget RAM vil i anbefale vi skal bruge for at Vista kører ok?
Vi har set på maskiner med både 2, 3 og 4 GB RAM.

Maskinen skal kun bruges til almindeligt hjemmebrug: Internet, email,
office, billeder fra digitalkamera (ikke vild billedbehandling, kun lidt
klipning måske), og vi vil ikke købe mere end nødvendigt - man kan jo altid
opgradere hvis behovet ændrer sig...

--
Hilsen Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 13:41

Jakob Griffel skrev:

> Hvor meget RAM vil i anbefale vi skal bruge for at Vista kører ok?

Så meget I har råd til. RAM er meget billigt for tiden og jo mere RAM
jo gladere er Vista (plus den nok holder et år eller to mere uden bøvl).

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-06-09 13:53

On Sat, 20 Jun 2009 14:41:03 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så meget I har råd til. RAM er meget billigt for tiden og jo mere RAM
> jo gladere er Vista (plus den nok holder et år eller to mere uden bøvl).

Korrekt. MEN! Det er meget billigt og nemt selv at opgradere til mere
RAM, så vælg gerne en maskine med 2 gb RAM og hurtigere-noget-andet. Så
kan du for få kroner putte mere RAM i når behovet opstår.

--
Lasse Jensen

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 20-06-09 14:05

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klipning måske), og vi vil ikke købe mere end nødvendigt - man kan jo
> altid opgradere hvis behovet ændrer sig...

Start op med 2 GB og se hvor lagt det rækker (Vista Home Premium kan køre
med 1 GB).

Alt. kunne være at nedgradere den til XP, el. hente en Windows 7 RC udg. på
nettet.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-09 14:15

Lasse Jensen wrote:

> Korrekt. MEN! Det er meget billigt og nemt selv at opgradere til mere
> RAM, så vælg gerne en maskine med 2 gb RAM og hurtigere-noget-andet. Så
> kan du for få kroner putte mere RAM i når behovet opstår.

I så fald skal man sikre sig at der er ledige RAM slots. Hvis 2 GB er
4x512MB, vil det ikke være tilfældet.

--
Jesper Lund

Fra : Wilden

Dato : 20-06-09 16:44

Jakob Griffel formulerede spørgsmålet:
> [...]
> Hvor meget RAM vil i anbefale vi skal bruge for at Vista kører ok?
> Vi har set på maskiner med både 2, 3 og 4 GB RAM.

Jeg kan komme med et par eksempler.

Min Vista Premium 64bit bruger 1.3GB i tomgang.
Jeg kan uden problemer få den op over 2GB
Har en 4GB samlet Corsair klods til ca. 600 kroner.

Min kærestes laptop Vista Business 32bit ligger
med lidt under 1GB i tomgang. Hun har 2GB og den
klager ikke over noget på noget tidspunkt.

Altså minimum 3GB til min og 2GB til hendes.