Gammel mc fra 80erne
Fra : Nicolai Rasmussen

Dato : 18-06-09 16:11

Fik et komplet sæt tøj/hjelm af konen og børnene i farsdags gave... flot ik

Det må jo betyde at jeg også skal have en mc. Da det er ved at være 15 år
siden jeg sidst har kørt, og fulgt med på mc fronten, er jeg totalt blank i
hvad jeg skal købe, og hvad der duer.

Mit budget ligger på max 25000,-

Min første indskydelse var at købe mig en 750 ccm luftkølet fra 80erne, men
som jeg kan læse mig til
her på dk.fritid.motorcykel kan det udvikle sig til et mareridt. Iflg bla
Armand

Hvad pokker gør jeg. Jeg regner med at køre til og fra arbejde ca 2 x 15 pr
dag. Er hverken til chopper eller sports maskiner.

/Nicolai

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-06-09 20:03

Nicolai Rasmussen skrev:
> Fik et komplet sæt tøj/hjelm af konen og børnene i farsdags gave... flot
> ik

Hold fast i hende - det er stort!

> [...]
>
> Hvad pokker gør jeg. Jeg regner med at køre til og fra arbejde ca 2 x 15
> pr dag. Er hverken til chopper eller sports maskiner.

Tag ud og prøv så mange du orker fra gul og gratis af dem du mener er
interessante. 25000 rækker ikke langt, medmindre det er strategisk (køb
et nedslidt øg af den rigtige slags, og genopbyg bagefter, så konen ikke
tror du vil brænde 60k af på projektet).

Er 25k vitterligt beløbsrammen bør du nok kigge efter en sund 500ccm der
ikke er alt for gammel. En 80'er cykel med 80-100000km på bagen, 16
ventiler og 4 cylindre kan hurtigt blive et dyrt bekendtskab i
vedligehold/reparationer.

Når "drømmecyklen" er fundet, så nap et fornuftigt genopfriskningskursus
- det kan redde dit liv, og er rigtigt sjovt og lærerigt. DMC's kurser
er en mulighed : www.dmc-kursus.dk

--
vh
Torben - ikke upartisk vedr. DMC.

Fra : aksel_k

Dato : 18-06-09 14:01

On 18 Jun., 21:03, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Når "drømmecyklen" er fundet, så nap et fornuftigt genopfriskningskursus
> - det kan redde dit liv, og er rigtigt sjovt og lærerigt. DMC's kurser

Hej
Jeg kan anbefale en Yamaha XJ 900, har selv købt en for 24.500 for 2
år siden, den havde gået 118.000 km, årgang 1985, bruger ingen olie,
og går fint. Cyklen har et fantastisk godt ry for god holdbarhed, og
reservedele er ikke noget problem. På tirsdags - aftens ture kan jeg
køre 18 - 19 km/l så økonomien er OK på den.
XJ 900 er kardantrækker, det samme er XJ 650 og XJ 750, og de bør også
kunne fås indenfor budgetrammen.
Jeg er ikke enig i ovennævnte påstand om, at 4 cylindre kan blive
dyrt, jeg har ikke oplevet dette. Min søn har en XJ 900 årg. 1988 som
har rundet 110.000 km, den har jeg givet nye stempelringe, og den
kører fint også.
Jeg vil gerne svare på spørgsmål.
Jeg har tilmeldt mig køreteknisk kursus ved www.mc-sikkerhed.dk prisen
er 950 kr. for 2 dage, og de har lige fået en sikkerhedspris fra GF
forsikring, og anbefales også af FDM, så det glæder jeg mig til...

mvh
Aksel

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-06-09 21:23

aksel_k skrev:

> [...]
> dyrt, jeg har ikke oplevet dette. Min søn har en XJ 900 årg. 1988 som
> har rundet 110.000 km, den har jeg givet nye stempelringe, og den

Jojo - man kan være heldig, og har man indkøbs- og skruetalent kan man
klare sig langt. Men jeg fastholder nu at alder, kilometer og
kompleksitet alle bidrager til at det _kan_ blive en dyr fornøjelse. Min
FJ1100 har heller ikke givet mig mange ærgelser, men dog en del timer i
garagen med at gøre den personlig, og en del timer på ebay.de med at
finde de rigtige stumper. Det gør det ikke til en entydig anbefaling at
købe sådan en.

Hvis maxbeløbet er 25.000, så kan man ikke bare købe en stor Yamaha fra
80'erne og tro at udgifterne stopper dér. Er er økonomi og lyst til at
rode med sådan en er det en anden snak.

> [...]
> er 950 kr. for 2 dage, og de har lige fået en sikkerhedspris fra GF
> forsikring, og anbefales også af FDM, så det glæder jeg mig til...

Det er helt sikkert noget du får gavn af. Der er dygtige folk på de
kurser - god fornøjelse.

--
vh
Torben

Fra : Peter Z

Dato : 18-06-09 21:42

du burde kunne finde en honda vfr 750 - rc 24 i ikke alt for pæn stand til
den pris - evt. via DE - så er du godt kørende

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-09 21:44

On Thu, 18 Jun 2009 17:11:05 +0200, Nicolai Rasmussen wrote:

> [...]

> som jeg kan læse mig til
> her på dk.fritid.motorcykel kan det udvikle sig til et mareridt. Iflg bla

Jeg ville også holde mig væk fra firsercykler. Mest fordi at de lander i en
periode hvor udviklingen gik meget stærkt mht. køreegenskaber. Der er en
verden til forskel på en firser XJ900, og en halvfemser CBR600, eller for
den sags skyld, en XJ600 Diversion, som nærmer sig budgettet.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-09 21:51

> [...]
> verden til forskel på en firser XJ900, og en halvfemser CBR600, eller for
> den sags skyld, en XJ600 Diversion, som nærmer sig budgettet.

Hvis man ikke vil ha bøvl, ville jeg gå efter en nyere 5'er

Hvis man vil have lidt mere hyp i motoren vil jeg tro at en CBR1000 SC21
efterhånden er dernede i pris. Den er solid, tilforladlig, simpel,
millioner af stumper på ebay, stor nok til tur med konen. kan både rykke og
være komfortabel.

Meeen med en pause på 15 år, skader det nok ikke at starte med lidt færre
heste, hvis vi nu skal være lidt moralske

Mvh TP
R1150RT, K1200RS

Fra : Bjarne

Dato : 19-06-09 08:38

Nicolai Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Hvad pokker gør jeg. Jeg regner med at køre til og fra arbejde ca 2 x 15
> pr dag. Er hverken til chopper eller sports maskiner.

Et hurtigtgt check på dba giver næsten en hel side med Moto Guzzi i
forskelllige størrelser.
En Guzzi er dødsimpel i teknikken og pærenem at holde kørende.

mvh,
Bjarne

Fra : Søren Ottosen

Dato : 19-06-09 14:00

> [...]
> forskelllige størrelser.
> En Guzzi er dødsimpel i teknikken og pærenem at holde kørende.

Helt enig Virkelig spændende køretøj og billig i stumper.

Søren

Fra : Hekto

Dato : 20-06-09 02:21

On 19 Jun., 09:38, Bjarne <b...@INGENSPAMc.dk> wrote:

> [...]
> forskelllige størrelser.
> En Guzzi er dødsimpel i teknikken og pærenem at holde kørende.

Ikke noget dårligt bud. Meget enkel mekanik, og der er stort set ikke
det der kan klares med en svensknøgle og en skruetrækker ... skal det
være fint, så brug en fastnøgle. Reservedele er lette at få fat i og
der er en god dansk mærkeklub i ryggen på ejeren.

Ducati er stort set lige så simpel; men en 600cc ligger nok for langt
fra budgettet.

Fra : Nicolai Rasmussen

Dato : 19-06-09 11:16

tak for alle svarene

Som i skriver er det nok en god ide, at starte med en "nyere" mc.

Idag skal jeg ud og prøve en kammerats Honda cbx 550, der dog ikke er til
salg. dens rygte er vist heller ikke for godt

/Nicolai

Fra : Richard

Dato : 19-06-09 12:00

On 18 Jun., 17:11, "Nicolai Rasmussen" <t...@teleno.dk> wrote:
> Fik et komplet sæt tøj/hjelm af konen og børnene i farsdags gave... flot ik

Jo, hun fortjener da et stort nøsser

> Mit budget ligger på max 25000,-
> Hvad pokker gør jeg. Jeg regner med at køre til og fra arbejde ca 2 x 15 pr
> dag. Er hverken til chopper eller sports maskiner.

Er det dit behov, er dit transportbehov dækket med en 250cc eller kvik
125cc rent motormæssigt. Så er du ikke specielt stor af kropsbygning
behøver du ikke gå højere op i cc, de vil i værste fald blot kokse til
for dig, fordi motorerne kun lige når at begynde at blive varme på
dine relativt korte daglige ture.

Men i de små klasser er udvalget af ikke-choppere ikke stort. Harr du
mod på import, finder du et lidt større udvalg syd for grænsen, men
uanset hvad du vælger, bør sikre dig, at en af dine lokale værksteder
gider skrue på cyklen, hvis du ikke selv kan eller vil

Det råd kom du måske ikke meget nærmere en bestemt cykel af, men det
er altså vigtigere end mærke og alder IMHO.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Big Mumi

Dato : 20-06-09 07:29

Hvis du kan skruge lidt selv ville jeg holle mig til Honda CB 750 Bol dor
det er mange resavedele til sådan en.

--
Venlig hilsen / Mit freundlichen Grüßen / Best Regards.
Carsten Hansen

Fra : Nicolai Rasmussen

Dato : 20-06-09 18:07

> Hvis du kan skruge lidt selv ville jeg holle mig til Honda CB 750 Bol dor
> det er mange resavedele til sådan en.

jeg har en vis forkærlighed for de "gl" kawaere.

bla
500
550
750
900
har prøvet en 900 engang i tidernes morgen husker den som værende temmelig
tung.

/Nicolai