Central brugeradministration?
Fra : Kasper Lund

Dato : 19-06-09 21:36

Hej med jer.

Jeg tænkte på at lave en central server til al min bruger administration
på mit hjemmenetværk.

Den første tanke jeg fik var NIS, og jeg gik derfor igang med google.
Dog viste det sig hurtigt at NIS ikke egner sig til netværk med dynamisk
tildelte IP adresser? Så er detr jo ikke meget værd (Eller er der sket
noget siden den artikel jeg læste er skrevet?)

Så, hvad er "defacto" standarden for at styre dette i et linuxmiljø?

Jeg ville da også godt have mit access point til at kunne verificere op
mod min brugerdatabase, kan det lade sig gøre?

Hvad skal jeg google efter?

Mvh.

Kasper

Fra : Steen Suder

Dato : 19-06-09 21:54

Kasper Lund skrev:
> Hej med jer.
>
> Jeg tænkte på at lave en central server til al min bruger administration
> på mit hjemmenetværk.

<KLIP>

> Hvad skal jeg google efter?

LDAP kunne være et forslag.

--
Steen Suder

Fra : Kasper Lund

Dato : 21-06-09 12:28

Steen Suder wrote:

> <KLIP>

> LDAP kunne være et forslag.

Jeg bruger LDAP til adressebog i mine mailklienter, og måske er det bare
mig der ikke har sat mig ordentligt ind i det, men jeg synes jeg bruger
alt for lang tid på det i forhold til hvad jeg får ud af det.

Hvis man sammenligner med AD hvir simpel brugeradministration er ret
nemt. Findet der ikke et lignende produkt til Linux, altså noget hvor
det meste er lavet i forvejen, og hvor jeg kun selv skal tænke på at
oprette brugere og give dem rettigheder?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-09 22:31

On Fri, 19 Jun 2009 22:36:23 +0200
Kasper Lund <kasper@fake.usenet.dk> wrote:

> Den første tanke jeg fik var NIS, og jeg gik derfor igang med google. Dog viste det sig hurtigt at NIS ikke egner sig til netværk med dynamisk tildelte IP adresser? Så er detr jo ikke meget værd (Eller er der sket noget siden den artikel jeg læste er skrevet?)

Artiklens forfatter har ikke en snus forstand på NIS, så glem den og
ham.
> Så, hvad er "defacto" standarden for at styre dette i et linuxmiljø?

NIS

Jeg har et sådan setup herhjemme, og det fungerer upåklageligt selvom
jeg har DHCP tildelt IP til klienterne. Kobler du ovenstående sammen
med NFS, kan du i tillæg få centralt hjemmekatalog på en server.

Dette setup er, hvad hele LTSP projektet går ud på, og har gjort i
mange år.

http://www.linuxbog.dk/admin/admin/nfs.html
http://www.linuxbog.dk/admin/admin/nis.html

Eneste ulempe er, at alt foregår i klar tekst, så du skal ikke udbrede
det ud over din router/firewall.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-06-09 13:02

On Sun, 21 Jun 2009 13:28:25 +0200
Kasper Lund <fake@usenet.dk> wrote:

> Hvis man sammenligner med AD hvir simpel brugeradministration er ret nemt.. Findet der ikke et lignende produkt til Linux, altså noget hvor det meste er lavet i forvejen, og hvor jeg kun selv skal tænke på at oprette brugere og give dem rettigheder?
Har du læst de henvisninger, jeg har givet dig?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 21-06-09 20:14

On 2009-06-21, Kasper Lund <fake@usenet.dk> wrote:

> Jeg bruger LDAP til adressebog i mine mailklienter, og m?ske er det bare
> mig der ikke har sat mig ordentligt ind i det, men jeg synes jeg bruger
> alt for lang tid p? det i forhold til hvad jeg f?r ud af det.
>
> Hvis man sammenligner med AD hvir simpel brugeradministration er ret
> nemt. Findet der ikke et lignende produkt til Linux, alts? noget hvor
> det meste er lavet i forvejen, og hvor jeg kun selv skal t?nke p? at
> oprette brugere og give dem rettigheder?

Faktisk er AD baseret paa AD
Og vi bruger LDAP paa min arbejdsplads og det er faktisk ikke saerlig slemt.
Man skal bare lige fange konceptet i det med at putte ting i kasser.

/Martin
--
Martin Arendtsen