Oprydning af data
Fra : Cht

Dato : 19-06-09 10:03

Jeg har en harddisk med dokumenter, billeder, lyd og programmer, som
jeg gerne vil rydde op i. Der er meget der ikke skal gemmes og resten
skal gerne kopieres over på en anden harddisk. Der er også gemte
internetsider og filer, hvor filnavnene indeholder tegn, som gør at
filerne ikke umiddelbart kan læses. Hvordan griber man det an? Man kan
godt begynde at kopiere det der gerne skal gemmes over på den nye
harddisk, men det skal også gerne sorteres samtidig og så er det
muligvis ikke til at holde styr på, det der gerne skal gemmes, hvad
der er kopieret over på den nye harddisk og hvad der ikke er kopieret
over på den nye harddisk. Samtidig vil det være bedst at undgå at der
opstår fejl i filstrukturen eller andre fejl på den nuværende
harddisk. Findes der nogen programmer der kan løse opgaven eller
hvordan gør man?

Mvh. Cht

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 19-06-09 19:25

On Fri, 19 Jun 2009 09:02:53 -0700 (PDT), Cht
<christoffer.thygesen@gmail.com> wrote:

> [...]
>internetsider og filer, hvor filnavnene indeholder tegn, som gør at
>filerne ikke umiddelbart kan læses. Hvordan griber man det an?

Jeg ville kopiere *alt* over på den nye harddisk, hvorefter jeg på
denne ville slette det, der ikke skal gemmes.

På denne måde er jeg sikker på
- at få alt med fra den gamle harddisk
- at kunne genhente filer, der ikke skulle have været slettet

Hvis der er filer, der ikke kan læses, hvorfor skal de så gemmes?
Spøg til side. Filerne kan måske omdøbes til noget læsbart før
kopieringen, og efter denne kan de oprindelige navne så genskabes.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-09 20:19

Cht skrev bl.a.:

> [...]
> opstår fejl i filstrukturen eller andre fejl på den nuværende
> harddisk. Findes der nogen programmer der kan løse opgaven eller

Du starter med at hente Total Comander: http://www.ghisler.com/

Der har du to vinduer. I ventre opretter du alle de nye mapper, du skal
bruge, og så bruger du det højre vindue til at gennemgå hver eneste af
degamle mapper. Så tømmer eller rydde du ganske enkelt een mappe ad gangen.
Du markerer filer med "insert" eller efter filtype og så vælger du at
flytte filerne over i den nye mappe. Dem, der skal slettes kan du enten
slette med det samme, eller du kan lade dem være og så slette dem alle på
een gang til sidst. Lidt efter lidt bliver hver enkelt mappe så tømt.

Sådan har jeg gjort i femogtyve år, og jeg har endnu ikke fundet et bedre
system. Jeg har nok omkring 50 harddiske hvoraf de 20 er eksterne.

Samme program kan også finde dubletter.

Claus

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 19-06-09 22:40

"Claus Tersgov" <> skrev i meddelelsen ...

> Sådan har jeg gjort i femogtyve år, og jeg har endnu ikke fundet et bedre
> system.
Hmm. Og hvad kan man udlede af det?

mvh
Henning

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-09 22:55

Henning Præstegaard skrev bl.a.:

> Hmm. Og hvad kan man udlede af det?

At jeg arbejder lynhurtigt med windows commander!

Og det er jeg med garanti ikke den eneste, der gør. Det er et originalt og
gennemprøvet koncept. Det er endda et koncept, der har vist sig at holde på
alle platforme. Der findes næppe den platform, som ikke kan tilbyde en
ortodoks fil-håndtering.

Hvis du har kenskab til en hurtigere og bedre løsning, hvorfor deler du så
ikke den viden med os?

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-09 23:17

Claus Tersgov skrev:

> At jeg arbejder lynhurtigt med windows commander!

Jeg vil også anbefale Total Commander, som den
hedder i dag - det er genialt.

Jeg har programmet installeret på min usb-pen, og
bruger det hver dag på kunde-pc'er, når der slal laves
backup.

Jeg tager altid backup af:

Dokumenter
Foretrukne
Skrivebord
Outlook Express (*.dbx)
Outlook (*.pst)

Folk kan have gemt dokumenter og billeder de
mærkeligste steder - dem søger jeg også lige efter med
Total Commander.

Desuden har jeg omkring 120 ftp-adresser, som jeg kan
tilgå fra alle pc'er.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Peter

Dato : 20-06-09 00:06

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse
> Hmm. Og hvad kan man udlede af det?
>
> mvh
> Henning
At der ikke findes noget bedre!

PeterB

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-06-09 00:18

Henning Præstegaard skrev:

>Hmm. Og hvad kan man udlede af det?

At det er fantastisk når nogen bruger den samme måde i 25 år, især når
programmet der henvises til kom i første udgave i 1993

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-09 04:23

> At det er fantastisk når nogen bruger den samme måde i 25 år, især når
> programmet der henvises til kom i første udgave i 1993

> [...]

Total Commander har levet et tidligere liv som "Norton Commander". Et dos
program, som lignede TC så meget, så "gamle" dos-folk umiddelbart kan
arbejde med det.
Jeg mener at jeg første gang stiftede bekendskab med det midt i firserne.

Mvh Ebbe

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-06-09 06:28

Ebbe (7000) skrev:

>Total Commander har levet et tidligere liv som "Norton Commander".

Total Commander alias Windows Commander har intet med Norton Commander at
gøre

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-09 08:12

Ivan V. Klattrup wrote:

> Total Commander alias Windows Commander har intet med Norton
> Commander at gøre

Og det har slet intet med dk.edb.hardware at gøre

Fra : CC

Dato : 20-06-09 10:52

"Cht" < skrev i meddelelsen
[...]

Brug Total Comander som en anden forslår i denne tråd.
Husk i "opsætningen"/"visning" at sætte flueben i "Vis skjulte
filer/mapper".

Gå hele HD igennem og slet alt det der skal slettes.

Opret én flyttemapper på dit eksisterende HD i flyttemappen opretter du
mapper med navne som dokumenter, filer, billeder, lyde, programmer etc.

Kopier fra ekisterende mapper til flyttemaper, og gå slavisk igennem alle
mapper.
Kik godt efter hvis der er "brugerprofiler". Disse indeholder som oftest en
mappen med dokumenter - Her kan en masse være gemt.

Når du er færdig flytter (kopier/sletter) du flyttemappen til ny HD. Gem den
gamle HD i 3 måneder, er der ikke noget du savner, så formater HD.

Fra : Cht

Dato : 21-06-09 16:02

On 20 Jun., 11:52, "CC" <C...@mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Når du er færdig flytter (kopier/sletter) du flyttemappen til ny HD. Gem den
> gamle HD i 3 måneder, er der ikke noget du savner, så formater HD.

Windows Commander stopper ved de filer der indeholder tegn som gør at
filerne ikke kan læses. Det samme gør kopiering direkte i Windows. Så
i første omgang vil alle de filer der umiddelbart skal gemmes pakket i
nogen zip-filer til den anden harddisk, så er man sikker på at det er
gemt og det ser ud til at pakke programmet kan finde ud af at håndtere
de filer, som ikke umiddelbart kan læses.

Mvh. Cht

Fra : CC

Dato : 23-06-09 17:59

"Cht" skrev i meddelelsen ...
On 20 Jun., 11:52, "CC" wrote:

> [...]

gemt og det ser ud til at pakke programmet kan finde ud af at håndtere
de filer, som ikke umiddelbart kan læses.

Bruger Total Commader 7.04 af Christian Ghisler, og har ikke oplevet
ovennævnte problematik.