Pizzafyld
Fra : Padre

Dato : 15-06-09 03:01

Al den snak om pizzaskorper gjorde mig sulten, og da mine forældre
skulle komme forbi, lavede jeg pizzaer. Vi har en lokal ostehandler,
som udover at et godt udvalg af oste også har pølser, så jeg lavede
dem med (altså udover tomat og mozzarella):
- mild salami (til de små)
- medium stærk salami og gedeost
- grillede røde pebre og gorgonzola
- tigerrejer i hvidløg
- gedeost og trøffelolie

Den sidste af dem har jeg aldrig prøvet at lave før, men den smagte
fantastisk. Jeg brugte en gederulle med aske, og den let syrlige smag
og spinkle gedeostesmag blandede sig fremragende med den fede, bløde
trøffelolie. Det var meget tæt på at være dekadent ....

Tomatsovsen lavede jeg ved at indkoge min hjemmelavede tomatpuré med
tomatkoncentrat, finthakkede skalotter, salt og hvid peber.

--
padre

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-09 15:55

Padre wrote:
> [...]
>
> Tomatsovsen lavede jeg ved at indkoge min hjemmelavede tomatpuré med
> tomatkoncentrat, finthakkede skalotter, salt og hvid peber.

Lækkert. Og hvad med bunden? Den har jeg mine problemer med.

Fra : Ralph

Dato : 16-06-09 17:02

"Peter" <-> skrev i en meddelelse
> Lækkert. Og hvad med bunden? Den har jeg mine problemer med.

Jeg laver en simpel dej af 1 pk. gær, ½ liter lunken vand, 1 del durummel, 2
dele hvedemel og salt, det giver fem pizzaer, heldigt for vi er præcis fem i
familien
(hvis jeg ved at konen og jeg skal spise ude, så laver jeg ekstra, så kan
børnene selv lave pizza når de har lyst), 250 grader undervarme, varmluft,
og alle skal have et par minutter på nederste rille, det kræver en del
flytten rundt, men 10-15 minutter så er alle klar på samme tid, hvis man kun
laver een, er den vel færdig på 5-7 minutter.

Iøvrigt laver jeg dejen, og tomatsovsen, skolder løgringe, svitser
oksekød(måske med bacon) og former bunden, så kan kone og børn selv bestemme
hvor meget tomat, ost og fyld der skal på.

--
Ralph

Fra : padre

Dato : 17-06-09 08:31

"Peter" <-> skrev i en meddelelse

> Lækkert. Og hvad med bunden? Den har jeg mine problemer med.

175 gram mel pr pizza sammen med
2/3 mel tipo 00
1/3 durumhvedemel
2 små teskefulde sukker
1 lille spiseskefuld olivenolie
gær
vand indtil dejen er glat og elastisk uden at klæbe

Mit bud er at
- bruge meget høj varme, faktisk alt det, éns ovn overhovedet kan trække
- bruge en sten
- bruge det rigtige mel, durumhvedemel som mindstemål. Tipo 00 giver et
bedre resultat end almindeligt hvedemel, men durummen er uundværlig
- rulle pizzaerne tyndt ud
- lave en tomatsovs, som er så kraftig, at man får en kracftig smag bare med
en lille smule af den

--
padre