Den vil ikke starte... :-(
Fra : Jakob Griffel

Dato : 18-06-09 21:09

Hej med jer

I morges ville min kærestes PC pludselig ikke starte.
Når der trykkes på Power-knappen tænder den, men hverken skærm eller
harddisk starter op. Jo, harddisken kører kan jeg høre, men den arbejder
ikke.

Nu har jeg pillet harddisken ud og sat den i min egen maskine, og den virker
fint. Vi har adgang til alle data på den - heldigvis...

Bundkortet er et ECS K7VZA, så maskinen er ikke helt ny længere...

Hvor mon jeg skal starte med at lede efter fejlen...?
Vi vil gerne redde den hvis vi kan :-|

Håber i har en go' idé

--
Hilsen Jakob

Fra : Jakob Griffel

Dato : 18-06-09 21:11

> Hvor mon jeg skal starte med at lede efter fejlen...?

Bør den ikke kunne finde BIOS'en i det mindste...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-06-09 21:47

Jakob Griffel skrev:

> Hvor mon jeg skal starte med at lede efter fejlen...?

Prøv at pille bios-batteriet i et par minutter, og se
om du nu kan komme ind i bios - du skal jo have
sat dato og klokkeslæt igen.

I mange tilfælde kan sådan en operation hjælpe.

Du skal også tjekke elektrolytterne på bundkortet,
er de bulede i toppen, er bundkortet færdigt.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Jakob Griffel

Dato : 18-06-09 22:14

> Du skal også tjekke elektrolytterne på bundkortet,
> er de bulede i toppen, er bundkortet færdigt.

Hmm... Nogle af dem ser sådan ud:

http://peecee.dk/upload/view/176554
http://peecee.dk/upload/view/176555

Ser vist ik så godt ud, vel?

Hvorfor gør de det? Alder?

--
Hilsen Jakob

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-06-09 22:25

Jakob Griffel skrev:

> Ser vist ik så godt ud, vel?

Nej, det ser ikke godt ud - du skal finde en nyt
bundkort eller en ny pc.

> Hvorfor gør de det? Alder?

Ja, når en pc har været brugt i en årrække, er
det typisk at lytterne ser sådan ud - jeg ser det
hver eneste dag.

Nu er det op til dig at vurdere om det kan betale
sig at finde en andet bundkort - det skal jo passe
til dit kabinet, cpu, ram og grafikkort.

Find ud af hvor gammelt bundkortet er, hvad det
hedder, hvilken cpu, ram og grafikkort der sidder i.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Peter

Dato : 18-06-09 22:25

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm... Nogle af dem ser sådan ud:
>
> http://peecee.dk/upload/view/176554
> http://peecee.dk/upload/view/176555
>
> Ser vist ik så godt ud, vel?
>
> Hvorfor gør de det? Alder?
>
> --
> Hilsen Jakob

Nej det er noget skidt, så du kan godt regne med at skulle skifte bundkort
(hvis du kan finde et), med mindre du kender en eller anden, der er skrap
med en loddekolbe, og kan skifte elektrolytterne. Husker jeg rigtigt er der
13 eller 14 af de sorte, og de buler sikker i toppen alle sammen.
Hvorfor de gør det - hmm - for dårlig kvalitet - der er jo tale om et
lavpris bundkort i den ringeste ende, så komponenterne skal jo være så
billige som muligt.
Hørte på et tidspunkt, at ECS bundkort have en fejl procent på 35 inden for
det første år.
Dertil skal så siger, at jeg stadig har en af to computer kørende på et
bundkort magen til, så nogle af dem kan da holde mere end 1 år.

PeterB

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-06-09 22:42

Peter skrev:

> med mindre du kender en eller anden, der er
> skrap med en loddekolbe, og kan skifte
> elektrolytterne.

Normalt er det en stakket frist - jeg har prøvet
det mange gange, og kun nogle få procent vil
køre igen.

Indkøb af lytter i en elektronikbutik, kørsel og
arbejdsløn gør indkøb af et nyt bundkort til en
bedre forretning.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Jakob Griffel

Dato : 18-06-09 22:57

Hmm... Tak for "hjælpen"

Det ser lidt trist ud, men nu ved vi da hvor vi står... :-|

--
Hilsen Jakob

Fra : Peter

Dato : 19-06-09 00:30

> Hmm... Tak for "hjælpen"
>
> Det ser lidt trist ud, men nu ved vi da hvor vi står... :-|
>
> --
> Hilsen Jakob

ECS K7VZA kan så nogenlunde erstattes af ASRock K7S41GX. Det eneste der
ikke kan genbruges er dine ram, hvor ECS bundkortet bruger SD ram og
ASRocken DDR.
ASRock bundkortet koster mellem kr. 350-500 afhængig af hvor du køber det.
En af de billigste er B.J.Trading hvor bundkort + ram koster kr.365,00 +
kr.232 + porto.
Du vil dog stadig have en gammel og langsom computer, idet jeg formoder
CPU'en max er på 1,2 GHz, dog med nyt bundkort og nye ram.
Med lidt held behøver du ikke at lægge den om, da du sikkert kan klare dig
med en reparation. Jeg vil dog anbefale en omlægning.
Du kunne få en væsentlig hurtigere computer samme sted for kr. 1649,00 +
fragt, så prisforskellen er ikke så stor.

bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=86176&searchArea=&Soegeord=

B.J.Trading bundkort:
http://www.bjtrading.dk/shop/default.asp?f=edbp&vare=207306

B.J.Trading Ram:
http://www.bjtrading.dk/shop/default.asp?f=edbp&vare=R-184-1024-T

B.J.Trading Ugens Tilbud: http://www.bjtrading.dk/shop/default.asp

PeterB

Fra : Jakob Griffel

Dato : 19-06-09 08:10

> B.J.Trading Ugens Tilbud: http://www.bjtrading.dk/shop/default.asp

Uha det lyder billigt for en ny maskine
Den skal ikke bruges til at spille, kun til almindeligt hjemmebrug -
internet, email, tekstbehandling mv., håndtering af billeder fra
digitalkamera osv.

Har du erfaringer med ting fra B.J.?

--
Hilsen Jakob

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 19-06-09 10:34

> [...]
> Den skal ikke bruges til at spille, kun til almindeligt hjemmebrug -
> internet, email, tekstbehandling mv., håndtering af billeder fra

Syntes faktisk det er en smule smådyrt, når man selv kan lave en billigere.

Fra : Peter

Dato : 19-06-09 11:07

"(6400) Anders" <Hauge@erenidiot.dk> skrev i en meddelelse
> Syntes faktisk det er en smule smådyrt, når man selv kan lave en
> billigere.

Kunne du ikke lige stille det regnestykke op.

Peter B

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 19-06-09 11:29

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "(6400) Anders" <Hauge@erenidiot.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne du ikke lige stille det regnestykke op.
>
> Peter B

AsRock bundkort + CPU (P4FSB1333) 535,-
Aopen H450B (Sort) 491,-
Kingston DDR2 2x1 GB, 667 MHz 202,-
NorthQ 3391 CPU køler 199,-
Samsung SHS-223F 190,-
WD Caviar SATA2 disk, 500GB 367,-

Samlet pris: 1996,-

Beklager prisen blev en lille smule dyrere, men
så er der også doblet op i ram og harddisk.
Så de sidste 300,- er givet godt ud.

Samlet pris

Fra : N_B_DK

Dato : 19-06-09 18:34

"(6400) Anders" <Hauge@erenidiot.dk> wrote in message

Nogen grund til du misbruger det domæne?

kunne du så i det mindste bruge anders@jegerenidiot ?

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Peter

Dato : 19-06-09 11:14

> [...]
> Den skal ikke bruges til at spille, kun til almindeligt hjemmebrug -
> internet, email, tekstbehandling mv., håndtering af billeder fra

Ja, jeg bor i det Midtjydske, og har gennem tiden handlet meget hos B.J., og
altid fået en god behandling, også når noget går galt.
Jeg har dog gennem de sidste år ikke købt nye færdigbyggede computere hos
dem, da de altid brugte ECS bundkort, og dem har jeg for længe siden fået
nok af.
Ugen tilbud er med et ASRock bundkort, så de har tilsyneladende hævet
standarden.
Du skal dog regne med, at for de penge får du kun et tower, resten dvs.
skærm, tastatur, mus m.m., skal du genbruge.

PeterB

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-09 11:43

Jakob Griffel skrev bl.a.:

> Uha det lyder billigt for en ny maskine

Og du får mindre end du betaler for...
Der er en åbenlås årsag til, at det er så billigt. Det er samme kvalitet,
som det du har nu...

> Den skal ikke bruges til at spille, kun til almindeligt hjemmebrug -
> internet, email, tekstbehandling mv., håndtering af billeder fra
> digitalkamera osv.

Glem hjemmebyg og køb en brugt Dell, HP, Medion eller anden mærkevare i
markedsgruppen. Det er 1000 gange bedre.

> Har du erfaringer med ting fra B.J.?

Jeg har i 9 år handlet fast med BJ, det er et fornuftigt og hæderligt firma,
som jeg kun kan tale pænt om.

Men det er stidig et discount bundkort, og du får ikke en maskine som er
gennemtestet og som garanteret vil virke med Vista og windows 7.

Sælg det du har nu, og anskaf en anden brugt kvalitets pc.

Claus

Fra : Jakob Griffel

Dato : 19-06-09 16:27

> Og du får mindre end du betaler for...
> Der er en åbenlås årsag til, at det er så billigt. Det er samme kvalitet,
> som det du har nu...

Den har kørt upåklageligt siden 2001 - bortset fra at den frøs med ujævne
mellemrum på det sidste.

> Glem hjemmebyg og køb en brugt Dell, HP, Medion eller anden mærkevare i
> markedsgruppen. Det er 1000 gange bedre.

Ok? Jeg kigger lidt derovre - og spørger kæresten (det er hendes maskine) om
hun vil ha noget brugt.

> Men det er stidig et discount bundkort, og du får ikke en maskine som er
> gennemtestet og som garanteret vil virke med Vista og windows 7.

Den skal bare køre XP, som kæresten kender.

> Sælg det du har nu, og anskaf en anden brugt kvalitets pc.

Er det jeg har nu penge værd...?! Det kan da ik være meget. Et CDROM-drev,
en DVD-brænder, ca 700 MB RAM i 3 blokke og et grafikkort (som jeg ike ved
hvad hedder ).

--
Hilsen Jakob

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-09 22:44

Claus Tersgov skrev:

> Glem hjemmebyg og køb en brugt Dell, HP, Medion
> eller anden mærkevare i markedsgruppen.

Køber du brugt, aner du ikke hvad du får - du kan
risikere at købe noget defekt udstyr, og garantien
dækker ikke.

Jeg vil hellere anbefale nyt udstyr - det kan du levere
tilbage i garantiperioden.

> Det er 1000 gange bedre.

Man kan naturligvis være heldig - jeg har bare set så
mange uheldige eksempler. Folk kommer ind på
værkstedet med noget de har købt brugt, og så er det
i virkeligheden noget skod de har købt.

Det kan være en pc med en ældre type ram, som kan
være svær at skaffe, og noget dyrere end nutidens -
agp-sokkel i stedet for pci express, ingen sata-porte,
og så videre - udvid selv listen!

Så dyrt er nyt udstyr altså heller ikke

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-09 23:23

Allan Vebel skrev bl.a.:

> Køber du brugt, aner du ikke hvad du får - du kan
> risikere at købe noget defekt udstyr, og garantien
> dækker ikke.

Underligt, jeg har købt brugt i snart fyrre år. Der er stort set ikke den
ting, jeg ikke har købt eller solgt.
Een eneste gang har jeg været uheldig. Een eneste gang....

Og ud af alt det, jeg har solgt, er der kun nogle få gange, jeg har måttet
tage effekterne tilbage.

> Jeg vil hellere anbefale nyt udstyr - det kan du levere
> tilbage i garantiperioden.

ja, det er osse nemt, når det ikke er dig, der skal betale. Dernæst er der
IKKE noget der hedder "levere tilbage". Du har IKKE lovkrav på returret
andet end 14 dage ved fjernsalg. Dernæst er der heller ikke noget, der
hedder garantiperiode. Der er slet ikke noget, der i loven hedder garanti.
Du har lovkrav på to års *reklamationsret*.
Man kan indlevere til reparation, men det er ikke det samme som at levere
tilbage.

> Man kan naturligvis være heldig - jeg har bare set så
> mange uheldige eksempler. Folk kommer ind på
> værkstedet med noget de har købt brugt, og så er det
> i virkeligheden noget skod de har købt.

Hvis du nu vågner op, så ville du se, at jeg specifikt anbefalede Dell eller
HP eller anden mærkevare. En hvilken som helst brugt mærkevarer pc er at
foretrække fremfor det billige lort, der sælges som nye bambusmaskiner til
1500 1800.

I markedsgruppen får du en fremragende Dell eller Medion til under en tusse.

> Det kan være en pc med en ældre type ram, som kan
> være svær at skaffe, og noget dyrere end nutidens -
> agp-sokkel i stedet for pci express, ingen sata-porte,
> og så videre - udvid selv listen!

Der er ingen grund til at udvide listen, fordi det er idiotisk
argumentation...

Hvorfor går du automatisk ud fra, at spørgeren vil købe PC med hovedet under
armen og bind for øjnene som en anden idiot?
Alt det du skriver kan en otteårig finde ud af at undersøge eller spørge om.
Spørgeren kan sikkert også, så hvorfor kan du så ikke ??

Claus

Fra : Peter

Dato : 20-06-09 00:04

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller HP eller anden mærkevare. En hvilken som helst brugt mærkevarer pc
> er at foretrække fremfor det billige lort, der sælges som nye

Jeg har arbejdet med computere siden ZX 81'eren kom på markedet. Min første
PC var en 2MHz med en 8080 processor, og så er det jo sjovt, at jeg har de
direkte modsatte erfaringer end du.

Jeg kunne personligt ikke drømme om, at købe, eller anbefale andre at købe
en mærkevare computer, og med nøjagtig de samme begrundelser, som du bruge
overfor bambus computere.
For at en mærkevare computer kan konkurrere med bambus computere, bruger de
billigste bundkort på markedet, mange gange specielt fremstillede (læs
modificerede), så drivere på bundkortets normale navn ikke kan bruges.
På deres egne webside, skal man have "den store opdagelses-rejsende"
udannelse for at kunne finde rundt, mens du bare går ind på bundkort
fabrikantens Webside og downloader de drivere man har brug for, hvis du har
et bambus bundkort.

PeterB

Fra : Kenneth

Dato : 20-06-09 09:40

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> Der er slet ikke noget, der i loven hedder garanti. Du har
> lovkrav på to års *reklamationsret*. Man kan indlevere til

Det er rigtigt at det hedder reklamationsret i lovgivningen men
det betyder ikke at der ikke kan være garanti på. (fra
producenten)

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Peter

Dato : 19-06-09 23:14

> [...]
>
> Glem hjemmebyg og køb en brugt Dell, HP, Medion eller anden mærkevare i
> markedsgruppen. Det er 1000 gange bedre.

Der er ikke tale om hjemmebyg, men en færdig samlet computer. Der er
selvfølgelig ikke levers med Windows installeret, med mindre man betaler
ekstra for det.
Dell, HP, Medion bruger også bundkort til så lav en pris som muligt, og
mange gange modificeret, så originale drivere til bundkortet ikke kan
bruges, f.eks ved re-installation.
Jeg foretrækker en "bambus" computer, med et kendt bundkort. Den kan man
altid finde drivere til.
ASRock er måske ikke verdens bedste bundkort, og kan også dø p.g.a
elektrolytter, men det har jeg oplevet at en Asus også kan, og begge kører
nu ganske udmærket.

PeterB

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-06-09 00:02

Peter skrev bl.a.:

> Dell, HP, Medion bruger også bundkort til så lav en pris som muligt,

En storproducent bruger ikke et discount bundkort som kan blive en
belastning for fabriksgarantien og for supporten. Det koster *kassen* i
aftersale service og garantiforpligtigelser, når man producerer maskiner i
hundredetusindevis. Der er ingen besindige producenter, som sender
tvivlsomme maskiner på markedet for at spare tyve dollar på et bundkort. Det
er økonomisk / Brand selvmord og er at skyde sig selv i foden.

Medion omsætter for 18-19 milliarder om året, og det er ganske enkelt ikke
værd at kompromittere omsætningen ved at bruge billige bundkort. Det er den
stensikre vej til at ødelægge et Brand.

Og Dell som omsætter for een milliard kr. om ***dagen*** De bruger
milliarder på reklame og markedsføring. Tror du virkelig, at det kan betale
sig at bruge billige bundkort i sit *kerneprodukt* ?

Kan du selv se, hvor dårligt det hænger sammen?

> og mange gange modificeret, så originale drivere til bundkortet ikke
> kan bruges, f.eks ved re-installation.

I alle de år, hvor jeg havde butikker og solgte mærkevarermaskiner, og i
min tid som reparatør har jeg *aldrig* oplevet, at gængse drivere ikke kunne
bruges, fordi der var pille ved bundkortet.

Hvem skulle lave denne ændring på bundkortet?
Hvem skulle skrive den nye software?
Hvad skulle formålet dog være?
Hvorfor skulle microsoft certificere den slags ændringer?

Jeg har mange gange set, at der er udviklet custom versioner af f.eks.
grafikkort, diskcontrollere o.lign., fordi de ønskede billigere, neddroslede
versioner. Men de officielle drivere virker stadig.

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 20-06-09 06:16

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> wrote in message
> Og Dell som omsætter for een milliard kr. om ***dagen***

Hvor har du fundet de tal? du har ihvertfald ikke regnet på, hvor
realistisk 1 milliard om dagen er.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-06-09 11:59

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> "Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> wrote in message
>
> Hvor har du fundet de tal? du har ihvertfald ikke regnet på, hvor
> realistisk 1 milliard om dagen er.

Det er ganske realistisk - og passer helt fint. HP og IBM har været oppe på
noget der ligner 2 mia. om dagen. Det er jo et forbandet stort marked der er
tale om.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kenneth

Dato : 20-06-09 10:04

Claus Tersgov wrote:
> I alle de år, hvor jeg havde butikker og solgte
> mærkevarermaskiner, og i min tid som reparatør har jeg
> *aldrig* oplevet, at gængse drivere ikke kunne bruges, fordi
> der var pille ved bundkortet.

Nu har jeg aldrig oplevet det ved bundkort, men især ved
grafikkort
i bærbare er det ikke unormalt, at der er forskel på BIOS, som
gør at
driveren skal laves specifikt til kortet. Ja det er altså med
mindre, at man
vil gå til yderligheder for at kunne installerer en anden driver.

> Hvem skulle lave denne ændring på bundkortet?

Producenten.

> Hvem skulle skrive den nye software?

Producenten.

> Hvad skulle formålet dog være?

Det kunne jo være for at lette supporten, så man ikke har
2.117.000 mennesker der alle ringer med forskellig driver.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-06-09 16:28

Jakob Griffel skrev:

> Den skal ikke bruges til at spille, kun til almindeligt hjemmebrug -
> internet, email, tekstbehandling mv., håndtering af billeder fra
> digitalkamera osv.
>
> Har du erfaringer med ting fra B.J.?

Det jeg har handlet med BJ-trading har jeg været fint tilfreds med.

JEg har kun købt løsdele, ikke en komplet maskine.

Fra : Peter

Dato : 18-06-09 23:56

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> køre igen.
>
> Indkøb af lytter i en elektronikbutik, kørsel og
> arbejdsløn gør indkøb af et nyt bundkort til en

Kan KUN give dig ret.

PeterB

Fra : N_B_DK

Dato : 19-06-09 08:30

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message

> Normalt er det en stakket frist - jeg har prøvet
> det mange gange, og kun nogle få procent vil
> køre igen.

Ja hvis du køber alm lytter

> Indkøb af lytter i en elektronikbutik, kørsel og
> arbejdsløn gør indkøb af et nyt bundkort til en
> bedre forretning.

Enig, men find lige en nyt socket A bundkort.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 18-06-09 22:01

> [...]
>
> Bundkortet er et ECS K7VZA, så maskinen er ikke helt ny længere...
>
> Hvor mon jeg skal starte med at lede efter fejlen...?

Hvornår har du sidst skiftet batteriet i bundkortet ?

Fra : N_B_DK

Dato : 19-06-09 08:32

> Hvornår har du sidst skiftet batteriet i bundkortet ?

Der sidder ikke batteri i bundkortet, det sidder på bundkortet, i en
sokkel, og det er ikke grunden til den ikke starter op.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Kim

Dato : 19-06-09 12:09

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Bundkortet er et ECS K7VZA, så maskinen er ikke helt ny længere...
>
> Hvor mon jeg skal starte med at lede efter fejlen...?

Ta' lige og check, at din strømforsyning er ok... Det er ofte den
der giver fejl i de billige maskiner.

Mvh, Kim

Fra : Jakob Griffel

Dato : 19-06-09 16:23

> Ta' lige og check, at din strømforsyning er ok... Det er ofte den
> der giver fejl i de billige maskiner.

Hvordan chekcer jeg den...?
Du har set billederne af elektrolytterne, ikke? Der er kommet noget brun
væske ud af nogle af dem, så der er vel ikke så meget at snakke om - eller
hvad...?

--
Hilsen Jakob

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 19-06-09 16:27

> [...]
> væske ud af nogle af dem, så der er vel ikke så meget at snakke om - eller

Bundkortet er stået af !

Fra : N_B_DK

Dato : 19-06-09 18:35

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote in message

> Du har set billederne af elektrolytterne, ikke? Der er kommet noget
> brun væske ud af nogle af dem, så der er vel ikke så meget at snakke
> om - eller hvad...?

Nej det er defekte lytter, så der er ingen grund til at lede videre
efter fejlen, når den allerede er fundet.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.