/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Digital hus til gamle objektiver
Fra : Lykke


Dato : 17-06-09 04:43

Hejsa!
Jeg har nogle objektiver til et Canon EOS 50 - ikke digitalt.
Jeg har hørt rygter om at de gamle objektiver (fra 1997) godt kan
bruges på de nye digitale Canon EOS huse. Er det rigtigt?

Mvh Lykke

 
 
HCS [4030] (17-06-2009)
Kommentar
Fra : HCS [4030]


Dato : 17-06-09 13:00


"Lykke" <lychri@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:e0eda53b-59d5-4693-b9f8-ffd046939b5d@r37g2000yqd.googlegroups.com...
Hejsa!
Jeg har nogle objektiver til et Canon EOS 50 - ikke digitalt.
Jeg har hørt rygter om at de gamle objektiver (fra 1997) godt kan
bruges på de nye digitale Canon EOS huse. Er det rigtigt?

Mvh Lykke

Det er rigtigt! Alle Canon EF objektiver kan bruges.


--
Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

www.pbase.com/hcstune





Lykke (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 17-06-09 06:23

Hej igen!
Mange tak for hurtigt svar


On 17 Jun., 13:59, "HCS [4030]" <hcstune-no-s...@yahoo.dk> wrote:
> "Lykke" <lyc...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:e0eda53b-59d5-4693-b9f8-ffd046939b5d@r37g2000yqd.googlegroups.com...
> Hejsa!
> Jeg har nogle objektiver til et Canon EOS 50 - ikke digitalt.
> Jeg har hørt rygter om at de gamle objektiver (fra 1997) godt kan
> bruges på de nye digitale Canon EOS huse. Er det rigtigt?
>
> Mvh Lykke
>
> Det er rigtigt! Alle Canon EF objektiver kan bruges.
>
> --
> Hilsen Hans
> homepage:www.fotofritid.dk
> *Coppermine  Photo  Gallery*
>
> www.pbase.com/hcstune


Erik Richard Sørense~ (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 17-06-09 14:21


Lykke wrote:
> Jeg har nogle objektiver til et Canon EOS 50 - ikke digitalt.
> Jeg har hørt rygter om at de gamle objektiver (fra 1997) godt kan
> bruges på de nye digitale Canon EOS huse. Er det rigtigt?

Ja, samtlige originale Canon EF objektiver med undtagelse af de tre PZ
(PowerZoom med indb. zoommotor) optikker, der kom i 1987, kan bruges på
EOSD huse.

Samtlige Sigma objektiver prod. efter ca. 1.4.2003 kan også bruges.
Ældre sigma objektiver i fx. ASPHERICAL serien kan re-chippes for ca.
5-700kr. pr. stk. hos Sigma. Den gamle Sigma UC serie kan også
re-chippes, men det kan ikke betale sig, da de fleste af dem er optisk
for dårlige. Og såvidt jeg véd kan samtlige Tamrons XR og XD optikker
(fra ca. 1994 og frem) umiddelbart bruges på EOSD huse.

Eneste undtagelse mht. EOSD huse er EOS 1000D, den kræver EF-S optik.

Dvs., hvis du fx. har en Canon EF 28-80mm/3,5-4,5 på din EOS 50, kan den
umiddelbart bruges på fx. en 450D, 50D, 5D osv.. Og har du fx. en Tamron
24-135mm/f:3,5-5,6 XR-IF, kan den også bare sættes på et EOSD hus. Har
du derimod en Sigma 28-70mm/f:2,8ASPHERICAL, skal den re-chippes hos
Sigma, før du kan bruge den. Har du en Sigma 28-70/2,8-4,0DL fra
1992-93, _kan_ det være, den kan bruges, men det er ikke sikkert. Er den
derimod fra efter ca. 1.4.03, er det sikkert, den kan bruges.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jens Stadsgaard (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 17-06-09 14:38

On Wed, 17 Jun 2009 15:21:07 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:


> Eneste undtagelse mht. EOSD huse er EOS 1000D, den kræver EF-S optik.
>

Ifølge
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1000D/index.asp,
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_eos1000d.asp og
http://www.canon.com/camera-museum/camera/dslr/data/1995-/2008_eos_kiss_f.html?lang=eu&categ=crn&page=1995-&p=2
kan det bruge både EF og EF-s optik. Så jeg ved ikke lige hvor du har det
fra at det kun kan bruge EF-s optik.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com
Hobrofotoklub http://www.hobrofotoklub.dk

Erik Richard Sørense~ (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 17-06-09 15:51


Jens Stadsgaard wrote:
> On Wed, 17 Jun 2009 15:21:07 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:
>> Eneste undtagelse mht. EOSD huse er EOS 1000D, den kræver EF-S optik.
>
> Ifølge
> http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1000D/index.asp,
> http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_eos1000d.asp og
> http://www.canon.com/camera-museum/camera/dslr/data/1995-/2008_eos_kiss_f.html?lang=eu&categ=crn&page=1995-&p=2
> kan det bruge både EF og EF-s optik. Så jeg ved ikke lige hvor du har det
> fra at det kun kan bruge EF-s optik.

Hm, det ser da sådan ud... Jeg har det fra en bruger, der ikke kunne få
et par Sigma EX-DG optikker til at virke på en 1000D men nok på hans
gamle 300D...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jens Stadsgaard (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 17-06-09 20:12

On Wed, 17 Jun 2009 16:50:37 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:
..
>
> Hm, det ser da sådan ud... Jeg har det fra en bruger, der ikke kunne få
> et par Sigma EX-DG optikker til at virke på en 1000D men nok på hans
> gamle 300D...

Nu er sigma optikker jo 3. part optikker, så der kan da godt være noget
softwaren i eos 1000d der gør at de ikke virker. Det er der jo lidt
historie med sigma og canon kameraer.


--
Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com
Hobrofotoklub http://www.hobrofotoklub.dk

Erik Richard Sørense~ (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 18-06-09 01:10


Jens Stadsgaard wrote:
> On Wed, 17 Jun 2009 16:50:37 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:
>> Hm, det ser da sådan ud... Jeg har det fra en bruger, der ikke kunne få
>> et par Sigma EX-DG optikker til at virke på en 1000D men nok på hans
>> gamle 300D...
>
> Nu er sigma optikker jo 3. part optikker, så der kan da godt være noget
> softwaren i eos 1000d der gør at de ikke virker. Det er der jo lidt
> historie med sigma og canon kameraer.

Måske, men det burde være et overstået kapitel efter de der ca.
01.04.2003 med den nye ver. af DL serien. Jeg har heller aldrig hørt,
der skulle være problemer med hverken EX eller EX-DG på netop andre end
1000D.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ivar (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 17-06-09 17:38

Erik Richard Sørensen skrev:

> med undtagelse af de tre PZ (PowerZoom med indb. zoommotor) optikker, der kom
> i 1987,


Canon har kun lavet et Power Zoom. Det var EF35-80mm f/4-5.6 PZ,
som kom i 1990. Hvor har du læst, at det ikke kan bruges på EOS-D?


Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html



Erik Richard Sørense~ (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 17-06-09 17:55


Ivar wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>> med undtagelse af de tre PZ (PowerZoom med indb. zoommotor) optikker,
>> der kom i 1987,
>
> Canon har kun lavet et Power Zoom. Det var EF35-80mm f/4-5.6 PZ,
> som kom i 1990. Hvor har du læst, at det ikke kan bruges på EOS-D?

Hm, jeg mener faktisk, der er 3 i alt. Udover 35-80mm (kunne købes
sammen med EOS 650 eller 630 i 1987/88 iflg. mine gl. kataloger), så
også en 80-200mm og senere i '90 en 70-200mm. - Jeg har det fra et eller
andet sted på Canons egen hjemmeside.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nicolai Lang (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Nicolai Lang


Dato : 17-06-09 18:33

On Wed, 17 Jun 2009 15:21:07 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

>
>Ja, samtlige originale Canon EF objektiver med undtagelse af de tre PZ
>(PowerZoom med indb. zoommotor) optikker, der kom i 1987, kan bruges på
>EOSD huse.

Er "Canon POWER-ZOOM EF 35-80mm F/4-5.6" en af dem? For den virker
fint på mit EOS 450D ;)

Overvejer dog at sælge den da jeg bruger den for sjældent.


Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Ivar (17-06-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 17-06-09 21:06

Nicolai Lang skrev:

> Er "Canon POWER-ZOOM EF 35-80mm F/4-5.6" en af dem? For den virker
> fint på mit EOS 450D ;)

Den model du har, er den eneste Canon har lavet. Den virker
nok på alle EOS-D. Huset leverer jo i forvenjen strøm til
objektivet.


> Overvejer dog at sælge den da jeg bruger den for sjældent.

Det kan jeg forstå. Power Zoom passer ikke rigtigt til et
spejlrefleks.


Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html



Erik Richard Sørense~ (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 18-06-09 01:05


Nicolai Lang wrote:
> Erik Richard Sørensen wrote:
>> Ja, samtlige originale Canon EF objektiver med undtagelse af de tre PZ
>> (PowerZoom med indb. zoommotor) optikker, der kom i 1987, kan bruges på
>> EOSD huse.
>
> Er "Canon POWER-ZOOM EF 35-80mm F/4-5.6" en af dem? For den virker
> fint på mit EOS 450D ;)

Det var som p...... - Også med korrekt AF, korrekt blændervisning osv.,
hvis du stiller kameraet på fx. AV eller TV? - Det lyder lidt mærkeligt.
- Jeg har fået det at vide både af min egen fotohandler og direkte hos
Canon, og det har også stået et eller andet sted på deres hjemmeside...

> Overvejer dog at sælge den da jeg bruger den for sjældent.

Hm, i så fald kunne det meget vel tænkes, jeg ville være interesseret
til min EOS 1n... - er lige gået glip af en på QXL. - Jeg var
fraværende, da det blev afgjort..-)

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mogens Hansen (18-06-2009)
Kommentar
Fra : Mogens Hansen


Dato : 18-06-09 09:00


"Lykke" <lychri@gmail.com> wrote in message
news:e0eda53b-59d5-4693-b9f8-ffd046939b5d@r37g2000yqd.googlegroups.com...

> Er det rigtigt?

Som andre har skrevet er det rigtigt.

Dog skal man være opmærksom på 2 ting:

1.
De fleste Canon DSLR modeller har en forlængelsesfaktor på 1.6.
Det betyder at billedvinklen med f.eks. en 50mm på sådan et DSLR svarer til
80mm på et film SLR. Det betyder at hvis man har et objektiv man på film SLR
har været glad for er der god chance for at man bliver mindre glad for det
på DSLR

Det gælder ikke for full-frame modellerne (1Ds mk? og 5D mk?) og i mindre
grad for crop 1.3 modellerne (1D mk?)

2.
Opløsningen på de fleste DSLR modeller er væsentligt højere end hvad man
finder med 35mm film. Det betyde at alle objektivfejl bliver mere synlige
med DSLR eller at man skal have bedre objektivkvalitet for at få fuld glæde
af DSLR kameraets opløsningsevne.
Det betyder at gamle gode objektiver er nyttige, men gamle "konsum"
objektiver er mindre nyttige.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408185
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste