Hvorfor virker mine aliases ikke?
Fra : Morten P

Dato : 16-06-09 19:51

På en Ubunto har jeg en bruger hvor jeg har følgende i .bashrc:

# some more ls aliases
export LS_OPTIONS="--human --color=always"
alias ll='ls $LS_OPTIONS -l'
alias ls='ls $LS_OPTIONS'
alias l='ls $LS_OPTIONS -Al'
alias L='ls $LS_OPTIONS -Al'
alias vi='vim'

Permissions:
-rw-r--r-- 1 ham ham 2347 2009-06-16 20:49 .bashrc

Men:

ham@server01$ ll
-su: ll: command not found
ham@server01$

De samme aliaser fungerer for root.

Hvad kan det skyldes?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-06-09 20:08

Morten P wrote:
> På en Ubunto har jeg en bruger hvor jeg har følgende i .bashrc:
>
> # some more ls aliases
> export LS_OPTIONS="--human --color=always"
> alias ll='ls $LS_OPTIONS -l'
> alias ls='ls $LS_OPTIONS'
> alias l='ls $LS_OPTIONS -Al'
> alias L='ls $LS_OPTIONS -Al'
> alias vi='vim'

<SNIP>

> De samme aliaser fungerer for root.
>
> Hvad kan det skyldes?

Sikker på de ikke ligger inde i en if eller lign.? Prøv at sætte det ind
*øverst* i .bashrc. Jeg forsøgte lige med på min egen - og det virker
uden problemer.

/Johan

Fra : Morten P

Dato : 16-06-09 20:18

> Sikker på de ikke ligger inde i en if eller lign.? Prøv at sætte det ind
> *øverst* i .bashrc. Jeg forsøgte lige med på min egen - og det virker
> uden problemer.

Ingen if, nu ligger de øverst, relogin, samme problem...

Fra : Jakob Bohm

Dato : 16-06-09 20:48

Morten P wrote:

> Ingen if, nu ligger de øverst, relogin, samme problem...

Prøv inde i din root-shell at taste

.. /root/.bashrc
ll

Hvis dette virker er det fordi su har kaldt bash med nogle options som
forhindrede /root/.bashrc i at blive udført.

Fra : Morten P

Dato : 16-06-09 21:15

> Hvis dette virker er det fordi su har kaldt bash med nogle options som
> forhindrede /root/.bashrc i at blive udført.

Men det er jo den lokale bruger 'ham' hvis .bashrc jeg skal have afviklet.
Eller misforstår jeg noget?

Fra : Jakob Bohm

Dato : 17-06-09 01:14

Morten P wrote:

> Men det er jo den lokale bruger 'ham' hvis .bashrc jeg skal have afviklet.
> Eller misforstår jeg noget?

Ah, jeg så en henvisning til su i en af dine fejlmeddelelser og du skrev
noget om at det virkede når du loggede ind som root, så jeg troede du
mente at det fejlede når du lavede su til root.

Men med den lille ændring at du skal skrive /home/ham i stedet for
/root, hvordan gik forsøget så?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-09 21:05

On Tue, 16 Jun 2009 21:18:18 +0200
"Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> Ingen if, nu ligger de øverst, relogin, samme problem...

Og du er sikker på, at din bashrc kaldes af login shell?

For at teste det kan du gøre følgende:
$ . ~/.bashrc

Hvis dine aliaser fungerer herefter, er dit problem, at bashrc ikke
kaldes af login shell.

I min .bash_profile findes følgende i toppen af filen:
# Get the aliases and functions
if [ -f ~/.bashrc ]; then
   . ~/.bashrc
fi

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-09 21:30

On Tue, 16 Jun 2009 22:13:09 +0200
"Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> Den hænger længe under "su - ham", giver ingen fejl, og så fortsætter den
> med at være root.

Har du oprettet .bash_profile som bruger ham eller som bruger root?
Hvilket output giver følgende:
ls -l /home/ham/.bash_profile

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-09 21:31

On Tue, 16 Jun 2009 22:17:30 +0200
"Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> ham@server01$ . ~/.bashrc
> root@server01#
>
> Den logger mig ud når jeg kører den lokale bashrc ?!?
Hvad indeholder .bashrc?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-09 21:58

On Tue, 16 Jun 2009 22:40:07 +0200
"Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> root@server01# cat /home/ham/.bashrc
> if [ -f ~/.bashrc ]; then
> . ~/.bashrc
> fi

Tillykke, du har lige konstrueret en evighedsmaskine - .bashrc kalder
sig selv uendeligt
if [ -f ~/.bashrc ]; then
. ~/.bashrc
fi