MS Windows
briani 27239
Installation af XP Pro
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 16-06-09 09:58

Hej NG;

Jeg har lige haft min pc "nede at ligge" for at installere ny XP Pro på
maskinen - og i det hele taget for at få ryddet op på maskinen.

I forbindelse med installationen har jeg slettet partionerne, oprettet nye,
formateret dem - og så installeret XP Pro. Maskinen var oprindeligt
installeret med en XP Home version. Det hele fungerer fint, men når jeg
tænder maskinen, så kommer den "sorte" skærm til mig og siger:

Please select the operation system to start:
- Microsoft Windows XP Professional
- Microsoft Windows XP Home Edition

Hvis jeg vælger XP Pro, så fortsætter det fint, men hvis jeg vælger XP Home,
så står der på skærmen at læse:
Windows could not start because of a computer disk hardware configuration
problem.Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk
hardware.

Hvad gør jeg? Jeg undrer mig i og med, at jeg har slettet partionerne og
formateret dem før installationen af XP Pro, at den stadig har spor af XP
Home?

Nogen der kan hjælpe mig - på forhånd tak.

/Bjarne

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-06-09 10:30

Bjarne Jensen skrev:

> Please select the operation system to start:
> - Microsoft Windows XP Professional
> - Microsoft Windows XP Home Edition

Gå ind i boot.ini (den ligger i roden) og slet den
linje der har med Home at gøre. Genstart, og den
skulle starte normalt op.

> at den stadig har spor af XP Home?

Du kan undersøge om du har flere windows-mapper
på forskellige partitioner. Har du det, er der noget
der er gået galt for dig i installationen.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Rado

Dato : 16-06-09 10:30

On Tue, 16 Jun 2009 10:58:23 +0200, "Bjarne Jensen"
<bjarnejensen@hotmail.com> wrote:

>Hvad gør jeg? Jeg undrer mig i og med, at jeg har slettet partionerne og
>formateret dem før installationen af XP Pro, at den stadig har spor af XP
>Home?

Ja det lyder mærkeligt. Der må ligge nogle rester af den gamle XP et
eller andet sted som den nye har registreret. Er der andre diske i
maskinen?

Men ellers åben c:\boot.ini i Notepad og kig under [operating
systems], hvis den gamle XP er listet der også så fjern den, så skulle
bootmenuen forsvinde. Lav evt. en kopi af filen først hvis det skulle
have uventede konsekvenser.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 16-06-09 12:37

"Bjarne Jensen" <bjarnejensen@hotmail.com> skrev :

>Hvad gør jeg? Jeg undrer mig i og med, at jeg har slettet partionerne og
>formateret dem før installationen af XP Pro, at den stadig har spor af XP
>Home?

Du har fået to svar med redigering i boot.ini og det er fint nok,
men ikke 100% idiotsikker, der kan ske en fejl.

Den idiotsikre er ikke at ændre i boot.ini, men at fravælge
dualbootmuligheden ved opstart.

Højreklik på Denne computer ?> Avancret => Start og
genoprettelse => Indstillinger => Standardopreationssystem skal
så være XP Pro => Fjern flueben ved Vis en liste...

Hvis du vælger at redigere i boot.ini, så klik på rediger.
--
Kerim

Fra : Dr.Xerox

Dato : 16-06-09 17:00

"Bjarne Jensen" <bjarnejensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4a375eaf$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> stadig har spor af XP Home?
>
> Nogen der kan hjælpe mig - på forhånd tak.

Det er din Bootsecktor der spøger.

Boot op på din XP-CD
Tryk på R første gang du bliver tilbudt det
hvorefter du vælger 1 (C:/Windows) som du bliver tilbudt, tast 1 og Enter
herefter spørger den til en kode som du sikkert ikke har, her trykker du også Enter
herefter får du mulighed til at rette din boot, du skriver
FixBoot og taster Enter
Den kommer nu frem og siger du har lavet en ny boot,
herefter skriver du Exit og Enter for at komme ud af den komando-mode
Genstart nu maskinen, så kører den igen.

vh Poul