Acne Rosacea
Fra : Ukendt

Dato : 15-06-09 19:23

Hej

Jeg har fået konstateret acne rosacea hos hudlægen, og han vil give mig en
pillekur på 6 måneder med nogle piller der hedder "Isotretinoin". Jeg bryder
mig ikke just om de nævnte bivirkninger med udtørret slimhinder i øjne, næse
og på læberne. Derudover har jeg en meget sart mave fordi jeg har colitis
ulseroza, som p.t. ikke er i ro.

Er der nogen der har erfaringer med ovenstående produkt - postivt som
negativt? Skulle have hentet pillerne i dag på apoteket, men undlod at gøre
det. Tvivlen kom i vejen ....

Hilsen Anne-Lise

--

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-

Fra : Marianne

Dato : 20-06-09 11:03

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med ovenstående produkt - postivt som
> negativt? Skulle have hentet pillerne i dag på apoteket, men undlod at

Jeg har 'fornøjelsen' af samme lidelse. Jeg kender ikke de piller, du har
fået recept på, men jeg fik i hvert fald noget 'kortere', der kun skulle
tages i 3-4 uger. Og dertil Eidel creme, som jeg har brugt lige siden.

Så der er i hvert fald alternativer.

mvh
Marianne

Fra : Zed

Dato : 21-06-09 00:01

"Trekroner" <xx> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med ovenstående produkt - postivt som
> negativt? Skulle have hentet pillerne i dag på apoteket, men undlod at

Pillerne udtørrer din hud kraftigt - og dine læber som du er inde på - så du
kommer til at skulle bruge gode mængder hudcreme (fedtfri), samt læbepomade.
Det er træls, men overkommeligt.

Jeg bar kontaktlinser under hele forløbet, så øjnene tørrer ikke
nødvendigvis ud - men alle er vel forskellige.

Pludselig næseblod skete også et par gange for mig. Samt en infektion i
næsen, som en mild antibiotisk creme kurerede.

en månedlig blodprøve kræves sikkert også stadig grundet at levertallene
skal tjekkes (er hårdt ved leveren) - med det sagt så kunne jeg stadig fulde
mig under forløbet, uden at det gav udslag.

men summasumarum - det er det hele værd - er acnefri på 3. år nu.

-Kennet

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 21-06-09 23:41

Trekroner skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med ovenstående produkt - postivt som
> negativt? Skulle have hentet pillerne i dag på apoteket, men undlod at gøre

Hej Anne

Det pågældende lægemiddel er effektivt og administreres kun af
speciallæger i hudsygdomme. Det kan simpelthen ikke udskrives af andre.
Det skyldes ikke at lægemidlet er effektivt, men at det har nogle
bivirkninger relateret til graviditet.

På lægestudiet lærte jeg at man efter behandling med lægemidlet ikke
måtte blive gravid indenfor 3 år efter afslutningen, fordi det har en
udtalt terratogen effekt - altså kan give fostermisdannelser.

Her er hvad der i dag står i lægemiddelfortegnelsen:

"Teratogenicitet og øget risiko for spontan abort. Der er data for 1.700
graviditeter, hvoraf de fleste er endt i spontan eller provokeret abort.
Blandt de 800 levendefødte børn forekom misdannelse hos 13-42%. Med
baggrund i den lange halveringstid skal graviditet undgås 1 måned efter
seponering. Data for 88 kvinder i behandling 2-60 dage inden det
estimerede konceptionstidspunkt tyder dog ikke på en risiko.
"

Så - planlægger du at skulle være gravid i nær fremtid, så vær forsigtig.

Hilsen Jesper