MC slår i styr under kørsel.
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-06-09 20:03

Hvad kan det være når.

MC slå i styret, hvis man slipper!

Fælgen er ikke beskadiget,
Korrekt dæk tryk.

Jeg har to ting jeg tror.

Afbalancering
Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!

Henrik

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-06-09 20:07

"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad kan det være når.
>
> MC slå i styret, hvis man slipper!
>
> Fælgen er ikke beskadiget,
> Korrekt dæk tryk.
>
> Jeg har to ting jeg tror.
>
> Afbalancering
> Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!

Tjek dine Kronrørslejer....
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : Mr.Bean2

Dato : 15-06-09 13:14

Jeg er også næsten sikker på det er dine Kronrørslejer som han skriver

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-06-09 20:21

On 2009-06-15 21:13:44 +0200, "Mr.Bean2" <otto2@worldonline.dk> said:

> Jeg er også næsten sikker på det er dine Kronrørslejer som han skri
> ver

Hvad står sådan en rep i til en CB500 hvis man ikke selv kan?

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-06-09 20:30

> Hvad står sådan en rep i til en CB500 hvis man ikke selv kan?

Nye lejer og støvtætninger koster vel omkring en plovmand, læg dertil 2-3
timers arb.løn -
så lander det nok omkring 1500-2000,-
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : Per V. Misser

Dato : 15-06-09 22:29

Hej

> Nye lejer og støvtætninger koster vel omkring en plovmand, læg dertil 2-3
> timers arb.løn -
> så lander det nok omkring 1500-2000,-

Kronrørslejer er vel normalt koniske rullelejer, eller kuglelejer i løse
lejeskåle. Der er vel ingen grund til at skifte, blot spænde dem efter.
Det hjalp for mig, på baggrund af hints fra Orla.

En bagsvinger med lidt slør i lejerne kan give samme symptomer, idet
svingningerne forplanter sig op gennem stellet. Også disse lejer kan ofte
spændes efter. I hvert fald på min Honda...
"Traktormønster" på et bagdæk der er slidt mest på midten, eller for bredt
bagdæk gør det heller ikke bedre.

For mig bestod hele kuren i at slippe af med ret voldsomme svingninger først
i montage af en gaffelbro på forgaffelbenene (hjalp meget lidt).
Efterspænding af slør i kronrørslejer, (hjalp virkelig meget). Montering af
2 nye BT45 dæk i original dimension (eliminerede problemet).
Det udskiftede Metzler fordæk var stort set nyt, så det var bagdækket i
overdimension og 75% slidt der var problemet.

Nu, efter 5.000 km kørsel anes et svagt traktormønster på dækkene, og der
er igen antydninger af svingninger når styret slippes. Især når der køres
touring med meget vægt i tasker og topbox.

--
Per V. Misser
Honda CX500E 82

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-06-09 04:54

On 2009-06-15 23:29:12 +0200, "Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> said:

> [...]
> er igen antydninger af svingninger når styret slippes. Især når der køres
> touring med meget vægt i tasker og topbox.

Hej Per

Tak for de gode råd, vil fluks starte fra en ende med at efterspænde
lejerne og se om det hjælper.

Hilsen Henrik

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 16-06-09 14:31

Jeg har som du oplevet at nye dæk skal der til.
Min CBR1000 havde u-ens slid på fordække, og dette medførte svære rystelser.
Nyt dæk ? No problemo.
Mvh John

Fra : Henrik

Dato : 16-06-09 14:34

"John Senius-Jørgensen" <no_reply@sveske.dk> wrote in message
> Jeg har som du oplevet at nye dæk skal der til.
> Min CBR1000 havde u-ens slid på fordække, og dette medførte svære
> [...]
Tjek!! Vil prøve at få det afbalanceret og hvis det ikke hjælper så er det
nyt dæk :)

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-06-09 17:09

On 2009-06-16 15:31:06 +0200, "John Senius-Jørgensen"
<no_reply@sveske.dk> said:

> Jeg har som du oplevet at nye dæk skal der til.
> Min CBR1000 havde u-ens slid på fordække, og dette medførte svære rystelser.
> Nyt dæk ? No problemo.
> Mvh John

Hvad havde skabt det uens slid på fordækket?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-06-09 18:26

> Hvad havde skabt det uens slid på fordækket?

Sikkert for lavt dæktryk.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-09 21:44

On Mon, 15 Jun 2009 21:03:28 +0200, Henrik Palshøj wrote:

> Hvad kan det være når.
>
> MC slå i styret, hvis man slipper!

Nedslidt fordæk med typisk "hæl/tå" mønster. Også kaldet savtakket mønster
i dækket. Er let at mærke hvis at man lader en flad hånd glide over dækket.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-06-09 21:53

On 2009-06-15 22:43:53 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> said:

> Nedslidt fordæk med typisk "hæl/tå" mønster. Også kaldet savtakket mønster
> i dækket. Er let at mærke hvis at man lader en flad hånd glide over dækket.

Nej dækket er næsten nyt, og der føles forresten ikke noget slup i kron
lejet!! Men det er jo ikke sikkert det kan mærkes med det gamle
køreskole trik!

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-09 22:21

On Mon, 15 Jun 2009 22:53:10 +0200, Henrik Palshøj wrote:

> Nej dækket er næsten nyt,

Og på XS'en var det bagsvingerlejerne der var rustet væk...

Andet til listen:

Topbox, store sidetasker, løs stikaksel i forhjulet, defekte lejer i for,
og/eller baghjul.

Fra : Armand

Dato : 15-06-09 23:25

Orla Pedersen skrev:

> Andet til listen:
>
> Topbox, store sidetasker, løs stikaksel i forhjulet, defekte lejer i for,
> og/eller baghjul.

Disharmonerende fordæk(s mønster)!
Er det samme dæk der er monteret som tidligere??

--
Armand.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-06-09 05:01

On 2009-06-16 00:24:46 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> said:

> Disharmonerende fordæk(s mønster)!
> Er det samme dæk der er monteret som tidligere??

Har kun haft den med de samme dæk.

For 110/70-17 H Heindenau

Bag 130/70-17 Metzeler Lasertec

Begge fra 07 (jf. tidligere ejer) kørt 3500 km.

Det er en Honda CB500

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 15-06-09 22:13

On Mon, 15 Jun 2009 21:03:28 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk>
wrote:

>Hvad kan det være når.
>
>MC slå i styret, hvis man slipper!
>
>Fælgen er ikke beskadiget,
>Korrekt dæk tryk.
>
>Jeg har to ting jeg tror.
>
>Afbalancering
>Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!
>
>Henrik

Det er ikke kun slør der kan få den til atslå i styret, det kan også
være hvis den går stramt omkring køreligeud positionen. midterben,
mærk om der er bare en minimal ændring i modstanden mod drejning
omkring ligeud stilling.

check samtidig hjullejer og lejer/bøsninger i baggaffel, det kan have
lign symptomer

MVH

Kim

Fra : ove andresen

Dato : 15-06-09 22:16

tror på balance klodser da dækket er nyt har prøvet det selv klodsen sad
ikkr midt på fælg

mvh
Ove

Fra : Henrik

Dato : 16-06-09 11:36

"ove andresen" <hoka@privat.dk> wrote in message
> tror på balance klodser da dækket er nyt har prøvet det selv klodsen sad
> ikkr midt på fælg

Hvis det er afbalancering, holder den så op med at slå når man tager fat i
styret?????

Hilsen Henrik

Fra : Steen E.

Dato : 16-06-09 19:53

> Hvis det er afbalancering, holder den så op med at slå når man tager fat i
> styret?????
>
> Hilsen Henrik

Nogle cykler er også mere nervøse og lettere at provokere til at slå i
styret (i voldsomme tilfælde kan det udvikle sig til "tank-slappere") og der
er en mulig kur at montere en styrdæmper.

For de historisk interesserede husker jeg stadig hvordan min Mach III
omkring '70 efter at have lettet henover en en mindre landevejs-bakketop med
tæt ved topfart ved landingen udviklede en sådan "tank-slapper" og kun ved
et eller andet forsyn faldt til ro af sig selv. Det tog sin tid før
nervesystemet også faldt til ro.

CB500'eren som jeg havde omkring 2003 oplevede jeg dog aldrig som nervøs ..
så som de mange skriver en tæt gennemgang af tilspændingsmoment på alle
vitale bolte samt check af kronrørs- og bagsvingerlejer.

--
Steen E.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-06-09 20:24

On 2009-06-16 20:53:20 +0200, "Steen E." <steen-e*fjern*@ofir.dk> said:

> [...]
> så som de mange skriver en tæt gennemgang af tilspændingsmoment på alle
> vitale bolte samt check af kronrørs- og bagsvingerlejer.

Et ps. Kunne måske være at jeg har en Givi top box model flow (35L) som
jeg bruger til hjælmen. Kan det være den der skaber postyret????? Har
ikke tænkt over det, for den er jo i læ bag mig, og den har ingen vægt!
men vil prøve at tage den af og se om det er det samme!!

Fra : Per V. Misser

Dato : 16-06-09 21:26

Hej
> [...]
> tænkt over det, for den er jo i læ bag mig, og den har ingen vægt! men vil
> prøve at tage den af og se om det er det samme!!

Narj det tror jeg ikke er ulejligheden værd. Det er bagvægt som skaber sin
del af problemet.
bedste hilsener
Per V. Misser
CX500E 82
Snart på vej til sydtyskland

Fra : Henrik

Dato : 17-06-09 07:19

"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> wrote> Narj det tror jeg ikke er
ulejligheden værd. Det er bagvægt som skaber sin
> [...]

Helt rigtigt, det gav ingen forskel :(

Så afbalancering fredag, så må vi se om det er det eller der skal nye dæk
på.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 17-06-09 16:21

On 2009-06-15 21:03:28 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> said:

> Hvad kan det være når.
>
> MC slå i styret, hvis man slipper!
>
> Fælgen er ikke beskadiget,
> Korrekt dæk tryk.
>
> Jeg har to ting jeg tror.
>
> Afbalancering
> Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!
>
> Henrik

Nå det forsvinder når den er under 50 km/t er slemt mellem 60 - 80 km/t
har ikke haft lyst til at forsøge ved højere hastigheder..

Melder tilbage på fredag om sporing har hjulpet.

Henrik

Fra : Armand

Dato : 17-06-09 19:33

Henrik Palshøj skrev:

> Når det forsvinder når den er under 50 km/t er slemt mellem 60 - 80
> km/t har ikke haft lyst til at forsøge ved højere hastigheder..

Det er typisk at det sker når man kommer ned på ca. 70 km/t efter at
have sluppet gassen ind over en bygrænse og samtidig rejser sig op i
sadlen med kun højre hånd på styret!
Går det rigtig hårdt for sig er en forstuvning af højre håndled ikke
umuligt =

> Melder tilbage på fredag om sporing har hjulpet.

Eller om du har fået højre hånd i gips!

--
Armand.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 17-06-09 21:04

On 2009-06-17 20:32:36 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> said:

> Det er typisk at det sker når man kommer ned på ca. 70 km/t efter at
> have sluppet gassen ind over en bygrænse og samtidig rejser sig op i
> sadlen med kun højre hånd på styret!
Det er ikke et problem med bare en hånd på styret ;)

> Går det rigtig hårdt for sig er en forstuvning af højre håndled ikke
> umuligt =

> Eller om du har fået højre hånd i gips!

Håber godt nok at det hjælper med en afbalancering det ville rede min sommer..

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-06-09 09:34

Henrik Palshøj wrote:

> Det er ikke et problem med bare en hånd på styret ;)

> Håber godt nok at det hjælper med en afbalancering det ville rede min
> sommer..

Ellers må du bide i det sure æble og køre med hænderne på styret (?)

--
vh
Torben

--
vh
Torben

Fra : Henrik

Dato : 18-06-09 09:42

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote >

> Ellers må du bide i det sure æble og køre med hænderne på styret (?)

Det gør jeg normalt også altid, det er jo bare fedest hvis den opføre sig
som den skal ;)

Hilsen Henrik

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 18-06-09 16:12

On 2009-06-15 21:03:28 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> said:

> Hvad kan det være når.
>
> MC slå i styret, hvis man slipper!
>
> Fælgen er ikke beskadiget,
> Korrekt dæk tryk.
>
> Jeg har to ting jeg tror.
>
> Afbalancering
> Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!
>
> Henrik

Midlertidig ende på historien.

MC mekanikeren sagde at jeg bare skulle tage fat i styret. Hvis jeg
skulle gøre noget så skulle jeg skifte dæk, men der er stadig mange km
i dem så....... Eller også skulle jeg få en styrdæmper.

Så jeg holder hesten og begynder at overveje et nyt fordæk..

Så nu skal jeg bare finde det rigtige dæk ;)