Kædenitteklemmeværktøj
Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 13-06-09 20:07

Efter at have hørt samtlige dårlige historier om clips der hopper af og
smadrer alt der sidder foran kædehjulet, er jeg ved at sætte en nittelås
(eller hvad de nu hedder) på min nyindkøbte viffers kæde. Og jeg har læst
meget om hamre og deslige. Men nitteværktøjet er vist bedst. Er der en i
nærheden af djursland der har sådan et apparat jeg kan låne mod behørigt
lånegebyr?

Jeg har lidt probs med skruen der holder fortandhjul. Men jeg gætter på jeg
bare er for forsigtig.

--
FOCs
VFR 750 R 93'

Fra : Armand

Dato : 13-06-09 20:33

Freddy O. Christensen skrev:
> [...]
> meget om hamre og deslige. Men nitteværktøjet er vist bedst. Er der en i
> nærheden af djursland der har sådan et apparat jeg kan låne mod behørigt

Hvad vil du give og hvor meget kan der løbe på i transport/fragt?
Et DID-værktøj kan købes for (kun) 400,-kr incl. fragt ved Louis, så var
det ikke en ide at begynde at udvide værktøjs-sortimentet ved denne
lejlighed istedet :-/

Når nu du måtte have købt det, får vi se hvor villig at DU er til at
låne det ud til hvem som helst

> Jeg har lidt probs med skruen der holder fortandhjul. Men jeg gætter på jeg
> bare er for forsigtig.

Jeg har netop taget konsekvensen og købt mig:
<http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4586&Grp=&n=60100>
For ikke at stå med dét problem hver gang :-|
Men en makker til at træde på bremsen mens der lægges kræfter i
tandhjuls-møtrikken - Som det allerførste - inden afmontage af den gamle
kæde, plejer at kunne gøre det!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-09 21:02

> [...]
> Et DID-værktøj kan købes for (kun) 400,-kr incl. fragt ved Louis, så var
> det ikke en ide at begynde at udvide værktøjs-sortimentet ved denne

Og det duer kun til DID og andre hulnitter (f.eks CZ)

Men her 15min vest for Hobro kan du da godt låne det - men det er så 1 time
til 1,5 i transport x2. Medmindre du vil skifte leddet her på matriklen

Kan selvfølgelig tages ad mindre veje så det er en tur og ikke transport

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-06-09 21:09

> [...]
> Men en makker til at træde på bremsen mens der lægges kræfter i
> tandhjuls-møtrikken - Som det allerførste - inden afmontage af den gamle

Og når man så lige glemmer det i farten (som jeg gjorde forleden) kan man
hænge kæden på fortandhjulet igen og stikke en topnøgleforlænger ind bag
gearkassen, vinkle kæden om forlængeren og få løsnet den elendige møtrik
Men det kommer selvfølglig an på maskinens konstruktion om du kan få sat
noget i klemme - og på hvor hårdt den møtrik til forreste kædehjul er spændt
!
Og husk så lige at montere låseblikket 1. gang - det var vist også det
eneste, jeg ikke glemte i farten

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 21-06-09 17:00

Jesper Hedegaard skrev:

> [...]
> noget i klemme - og på hvor hårdt den møtrik til forreste kædehjul er spændt
????
Har man hørt om en slagnøgle?? <-- endnu en ide til værktøjssamlingen...

Thore

Fra : Armand

Dato : 21-06-09 20:06

Thore Jensen Bergenstoff skrev:

> ????
> Har man hørt om en slagnøgle?? <-- endnu en ide til værktøjssamlingen...

En slagnøgle á en kort kompakt gaffel eller ring -nøgle er der ikke
plads til at bruge ved forreste kædehjul.
En slagnøgle af typen med en bits i spidsen og beregnet til at slå i
enden (á på langs af værktøjet), har ikke kræfter til meget andet end
M6-gevind!

--
Armand.

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 22-06-09 15:28

Armand skrev:

> [...]
> En slagnøgle af typen med en bits i spidsen og beregnet til at slå i
> enden (á på langs af værktøjet), har ikke kræfter til meget andet end

Nej ikke sådan en slagnøgle...

Sådan en her..
http://www.metabo.dk/metabo/halbstationaere_stationaere/dk/dk/produkte/slagnoegle/slagnoegle1_2_sr120saet_0901006750.html

Den skruer det hele løs..

Thore

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-09 16:46

> Nej ikke sådan en slagnøgle...
> [...]

Men bør ikke bruges til at samle med ... Dertil er momentet alt for upræcist
(fortæl det lige på nærmeste dækcenter ...)

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 13-06-09 21:27

> [...]
> Et DID-værktøj kan købes for (kun) 400,-kr incl. fragt ved Louis, så var
> det ikke en ide at begynde at udvide værktøjs-sortimentet ved denne
Jeg har bjerge af værktøj. Bare ikke lige det. Og jeg skal formentlig ikke
bruge det i en del år. Kører måske 4-5000 om året. Og kæden skulle jo gerne
holde 30000. X-rings DID forresten. Desuden fandt jeg kun væsentligt højere
priser. Jeg må lede bedre
> Når nu du måtte have købt det, får vi se hvor villig at DU er til at låne
> det ud til hvem som helst
Hvis jeg har et stykke værktøj jeg ikke gerne låner ud fordi det er
risikabelt, vil jeg da overveje at hjælpe i stedet.

> Jeg har netop taget konsekvensen og købt mig:
> <http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4586&Grp=&n=60100>
Sådant udstyr har jeg da allerede. Virker bare ikke helt.
FROC

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-09 23:27

Virker den så , den slagboremsk Armand , fordi så er det sku billigt ;)

Ja jeg ved ikke om min metode til at pille den L.... møtrik af ødelægger
noget , men bruger den som regel = lang top og forlængerdelen på tværs og et
kraftig præsis slag med en hammer, intil nu er det kun mine finger og hånd
jeg har ødelagt på denne måde ;) men i de 20 år jeg har bugt den metode er
der ikke sket noget , tror jeg ikke

PE

Fra : Armand

Dato : 14-06-09 00:22

PE skrev:
> Virker den så , den slagboremsk Armand , fordi så er det sku billigt ;)

Det står lige for, at skifte tandhjul og det er det job jeg har købt den
i anledning af (og så sommer/vinter hjul på bilen). Så jeg kan ikke
berette derom endnu

--
Armand.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 15-06-09 16:47

> [...]
> hånd jeg har ødelagt på denne måde ;) men i de 20 år jeg har bugt den
> metode er der ikke sket noget , tror jeg ikke

Så langt måtte jeg ikke. En stump vandrør på en vinkeltop (eller hvad hedder
den nu den der uden skrald der altid er med et topnøglesæt) og op på cykel
så jeg kunne trykke bremsen og så bare klemme. Den kom faktisk meget stille.
Intet knæk eller andet. Føltes faktisk lidt som når man ved man er ved at
skrue gevindet over. Men det var det så ikke.

Nitten må jeg hamre på plads.
FROC

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-06-09 07:10

> [...]
> Et DID-værktøj kan købes for (kun) 400,-kr incl. fragt ved Louis, så var
> det ikke en ide at begynde at udvide værktøjs-sortimentet ved denne

og det er noget af det værktøj jeg har været mest glad for at købe.
Det sparer bare en masse tid.
Og virker fint til RK kæder også kan jeg oplyse

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-06-09 09:28

Armand skrev:

> [...]
> lejlighed istedet :-/
>
> Når nu du måtte have købt det, får vi se hvor villig at DU er til at

Hø ham må gerne låne mit

Jeg mener bestemt det er hos Brian Sørup, efter Orla havde det

Er det hos brian er det i vensyssel du skal hente det.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 14-06-09 11:54

J.C.Kløve skrev:

> Hø ham må gerne låne mit
> Jeg mener bestemt det er hos Brian Sørup, efter Orla havde det

Kløve. Du er en mand der forstår at begrunde dine udtalelser!

--
Armand.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 15-06-09 16:44

> Hø ham må gerne låne mit
>
> Jeg mener bestemt det er hos Brian Sørup, efter Orla havde det
>
> Er det hos brian er det i vensyssel du skal hente det.

Og jeg kan lissom forstå at skulle jeg finde det, vil du gerne vide hvor det
er?

FROC

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-06-09 20:01

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen
> Hø ham må gerne låne mit
>
> Jeg mener bestemt det er hos Brian Sørup, efter Orla havde det
>
> Er det hos brian er det i vensyssel du skal hente det.

Det ligger på en hylde i min garage...

Hvis det skal transporteres sydpå er jeg i Lundby Krat i morgen aften.....
Jeg kører i den her www.rc36.dk/Olds.html
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-06-09 20:21

Brian Sørup skrev:

> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> Det ligger på en hylde i min garage...
>

> Hvis det skal transporteres sydpå er jeg i Lundby Krat i morgen aften.....
> Jeg kører i den her www.rc36.dk/Olds.html

Er det ikke torsdag der er træf der og for MC?

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-06-09 20:32

> Er det ikke torsdag der er træf der og for MC?

VFR'en er byttet ud med Færgen afbilledet på føromtalte hjemmeside, og
forgangskæden på V8'eren kan ikke være i dit kædeværktøj...

--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 15-06-09 22:24

On Sat, 13 Jun 2009 21:07:25 +0200, "Freddy O. Christensen"
<focSLET@x-plan.dk> wrote:

> [...]
>lånegebyr?
>
>Jeg har lidt probs med skruen der holder fortandhjul. Men jeg gætter på jeg

bare for at spørge dumt, sidder kæden på så'nen i højre side, for så
vil det være naturligt med links gevind.
MVH

Kim

BMW R100RS 1977
MZ ETZ 301 Saxon Fun - Velorex 562
MZ ES 150-1 1974
MZ TS 150 1981
MZ ETS 250 1972
MZ ETZ 408 Diesel i støbeskeen

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 16-06-09 21:08

> bare for at spørge dumt, sidder kæden på så'nen i højre side, for så
> vil det være naturligt med links gevind.
Nope. Det ved jeg med sikkerhed nu. Det var rechtsgevind.

> BMW R100RS 1977
> MZ ETZ 301 Saxon Fun - Velorex 562
> MZ ES 150-1 1974
> MZ TS 150 1981
> MZ ETS 250 1972
> MZ ETZ 408 Diesel i støbeskeen
Og nu ved jeg da hvem jeg skal spørge hvis jeg får et MZ-problem en gang.

/FROC

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-06-09 06:43

Freddy O. Christensen skrev:

> Jeg har lidt probs med skruen der holder fortandhjul. Men jeg gætter på jeg
> bare er for forsigtig.

Få vished om hvilken retning den skrues af i!

Når der er styr på det - Der skal tages ved!
Jeg bruger "Locktite" når jeg monterer det bidrager yderligere til at
der skal lægges kræfter i

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld