Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket kvalitetstab ved adapter m/u linse~
Fra : Emil

Dato : 16-06-09 01:30

Hej

Jeg er ovenud tilfreds med kvaliteten af mit gamle (1969) Minolta
SR T101, som jeg mest har brugt til dias, og vil nu gerne genbruge
noget af udstyret i forbindelse med indkøb af et Sony A300/A350 (med
kit obj. til en start).

Der findes adaptere som tillader brug af objektiver m.v. fra det gamle
Minolta MD mount, til de nævnte Sony-modeller. Men jeg kan kun finde
nogle som har en enkelt linse, hvilket ikke lover godt for
kvalliteten.

Andre systemer har adaptere helt uden linser, men som jeg læser det,
er problemet noget med afstanden mellem spejlet og objektivet i
Minolta/Sony løsningerne.

Så mine spørgsmål er:

1) Findes der nogle review af løsningen med en linse i converteren -
eller erfaringer fra andre?

2) Findes den ønskede converter uden linse? (indstillingen uendelig
kan evt. undværes, da 10m ved normalobj. ek OK).

Links:
Aktuel converter med en enkelt linse:
<http://cgi.ebay.co.uk/Minolta-MD-Lens-to-Sony-Adapter-for-A900-A700-A350-A300_W0QQitemZ150302328556QQcmdZViewItemQQptZLens_Accessories?hash=item22feb786ec&_trksid=p4634.c0.m14.l1262&_trkparms=|301%3A0|293%3A1|294%3A30>
<http://tinyurl.com/kmjlyv>

Convertere uden linse til andre systemer:
<http://www.cameraquest.com/adaptnew.htm>

Jeg er klar over, at blænde og afstand er manuelt.

m.v.h. Emil

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-06-09 09:23

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Convertere uden linse til andre systemer:
> <http://www.cameraquest.com/adaptnew.htm>
>

> Jeg er klar over, at blænde og afstand er manuelt.

Hej

Jeg tror at du hurtigt finder ud af at det er utroligt "bøvlet" med manuel
fotografering, når først du har prøvet et for kameraet beregnet AF-objektiv.
Til makro er sagen en anden, da mange helt fravælger autofokussen ved at slå
den fra, så har du en Makrooptik eller en meget lang tele, kan du få glæde
af en konverter, men dem der laves er ofte af "tvivlsom" kvalitet i den
linse der er monteret.

Test tror jeg ikke der er lavet, da disse konvertere ikke regnes for særligt
seriøse!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Emil

Dato : 17-06-09 02:15

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote:

>Jeg tror at du hurtigt finder ud af at det er utroligt "bøvlet" med manuel
>fotografering, når først du har prøvet et for kameraet beregnet AF-objektiv.

Ja, man bliver hurtigt afhængig. Når jeg får mit nye, så gider jeg nok
ikke det gamle mere, selv om jeg lige nu har det som en fisk i vandet
med alt det manuelle.

> [...]
>af en konverter, men dem der laves er ofte af "tvivlsom" kvalitet i den

Jeg har næsten alt til Minoltaén, men kan næppe leve med en converter
med en linse af dårlig kvallitet.

>Test tror jeg ikke der er lavet, da disse konvertere ikke regnes for særligt
>seriøse!

Det kunne da ellers være "morsomt" at se en test.
Tak for info.

m.v.h. Emil