Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skygger på trods af modlysblænde.
Fra : Arne Holm

Dato : 15-06-09 19:10

Er det et kendt problem, at man selv om der er monteret modlysblænde,
kan få sorte skygger i de øverste hjørner på billedet. Linsen er en
Nikkor 18-135mm 3,5-5,6.
M.v.h.
Arne

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-09 19:19

"Arne Holm" <arweho@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> Er det et kendt problem, at man selv om der er monteret modlysblænde, kan
> få sorte skygger i de øverste hjørner på billedet. Linsen er en Nikkor
> [...]

Det lyder lidt som om, du måske er kommet til at vende modlysblænden
forkert - eller ikke bruger den rigtige modlysblænden...

Normal skal det virke uden skygger.

vh Palle

Fra : Seth

Dato : 15-06-09 19:55

Arne Holm <arweho@stofanet.dk> wrote in news:4a368e70$0$25199
> [...]

> Er det et kendt problem, at man selv om der er monteret modlysblænde,
> kan få sorte skygger i de øverste hjørner på billedet. Linsen er en

Har du brugt flash?

_
seth

Fra : Arne Holm

Dato : 15-06-09 21:00

Modlysblænden fulgte med linsen, da jeg købte den, sammen med
kameraet.Jeg troede også først, at blænden vendte forkert, men nej. Jeg
har ikke prøvet flash. Gør den gavn ved landskabsbillede?
M.v.h.
Arne

Fra : Seth

Dato : 15-06-09 21:41

Arne Holm <arweho@stofanet.dk> wrote in news:4a36a849$0$25200
> [...]

> kameraet.Jeg troede også først, at blænden vendte forkert, men nej. Jeg
> har ikke prøvet flash. Gør den gavn ved landskabsbillede?

Flash kan give slagskygger på korte brændvidder og specielt hvis man lader
modlysblænden sidde på.
Derfor spørger jeg om du brugte flash.

_
Seth

Fra : Arne Holm

Dato : 16-06-09 05:52

Seth: Jeg hade som sagt ikke flash aktiveret. Ok, jeg har også haft
skygger ved indendørsfotografering med flash og modlysblænde. Tak for
kommentaren.
M.v.h.
Arne

Fra : Ole Laresn

Dato : 16-06-09 06:40

Seth skrev:
> [...]
> $d40e179e@nntp02.dk.telia.net:

> Flash kan give slagskygger på korte brændvidder og specielt hvis man lader

Men så er det en mørk halvcirkel midt i underkanten af billedet

Fra : Jens G

Dato : 15-06-09 21:09

On Mon, 15 Jun 2009 20:09:54 +0200, Arne Holm <arweho@stofanet.dk>
wrote:

>Er det et kendt problem, at man selv om der er monteret modlysblænde,
>kan få sorte skygger i de øverste hjørner på billedet. Linsen er en
>Nikkor 18-135mm 3,5-5,6.

Nu skriver du "selv om der er monteret modlysblænde".
Mener du ikke "selv om der IKKE er monteret modlysblænde"?

En modlysblænde kan give skygger hvis den er for lang til brændvidden.

Men dit objektiv har også noget vignettering, og det er måske det du
kan se?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Arne Holm

Dato : 15-06-09 21:31

Jo, du har ret Jens. Jeg kan se, at de billeder hvor brændvidden er 135
mm er de værste.
Jeg skal nok eksperimentere lidt mere for at få kortlagt, hvad jeg kan
tillade mig i brændvidde med denne linse i modlys.
Tak for hjælpen

Arne

Fra : Ole Laresn

Dato : 16-06-09 06:44

Arne Holm skrev:
> [...]
> Jeg skal nok eksperimentere lidt mere for at få kortlagt, hvad jeg kan
> tillade mig i brændvidde med denne linse i modlys.

Hvis det skyldtes modlysblænden (sat rigtigt på) skulle det være værst
ved korte brænvidder og tilværmelsesvist lige meget i alle hjørner - du
gør noget forkert

Fra : Tau

Dato : 16-06-09 06:28

> [...]
> Er det et kendt problem, at man selv om der er monteret modlysblænde, kan
> få sorte skygger i de øverste hjørner på billedet. Linsen er en Nikkor

Jeg har også modlysblænde, men jeg skal være varsom med at sætte den rigtigt
på, da den kan vendes 90grader og så får jeg skygger.

vh
Poul

Fra : Dampfmeisteren

Dato : 18-06-09 05:03

On 15 Jun., 20:09, Arne Holm <arw...@stofanet.dk> wrote:
> Er det et kendt problem, at man selv om der er monteret modlysblænde,
> kan få sorte skygger i de øverste hjørner på billedet. Linsen er en
> Nikkor 18-135mm 3,5-5,6.

Ja, det hedder vignetting.
Alle zoomobjektiver lider af det, nogle mere end andre, og især
superzooms som dit 18-135.

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/241-nikkor-af-s-18-135mm-f35-56-g-if-ed-dx-review--test-report?start=1

Det kan korrigeres i efterbehandlingen.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/

Fra : Arne Holm

Dato : 19-06-09 12:39

Christian: Tak for det udmærkede link. Det forklarer også mine
observationer. For øvrigt nyder jeg også dine togbilleder
Tak til alle for indlæg til dette emne.
M.v.h.
Arne

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-06-09 16:15

Arne Holm skrev:
> Christian: Tak for det udmærkede link. Det forklarer også mine
> observationer. For øvrigt nyder jeg også dine togbilleder
> [...]

Så fejlen var at du satte blænden forkert på??

http://olelarsen.eu/84/index.html